3-åring som vägrar kläder

Eli

Trådstartare
Sen sonen var ungefär 2,5 år har kläder varit ett enormt issue här hemma. Började med att han inte ville ha på sig nya kläder som han inte kände igen. Sen en period när han ville vara helt naken och det senaste halvåret har han endast svarta tunna leggings och svart långärmad tröja. INGET annat går och dessutom vägrar han ofta ytterkläder. Vi var inte ute mycket i vinter då han helt enkelt vägrade klä på sig. Nu tycker han det är så varmt så han behöver ingen jacka :grin: Går heller inte att ta med jacka och vänta på att han ska börja frysa för då vill han gå in istället. Blir ledsen för att han fryser men vägrar klä på sig. Otroligt envis.

Det här börjar bli enormt frustrerande för nya kläder måste han ha eftersom han växer. Visst kan han gå i svarta tröjor men skulle vara bra om han kunde ha andra byxor än leggings. Dels kallt nu och de går ju sönder på knäna hela tiden. Nya skor är också svårt. Han har ett par vattentäta sneakers som är de enda han använder och de är snart för små, och blir ju alldeles för varmt i sommar.

Hela grejen med kläder är väldigt jobbig för honom. Vill inte klä av sig eller klä på sig. Ofta har vi kört med att han får bada på kvällen, då är det inga problem att klä av, och sen rena kläder på som han får sova i så slipper vi fighten på morgonen. Vill han inte bada så får vi lirka i evighet för att få på rena kläder på morgonen, eller så får jag dra av det värsta med trasan bara.. Eller som igår när han skulle vara med farfar: vägrade byta till rena kläder så vi packade med dom så fick farfar byta :D

Har varit och köpt svarta mjuka, stretchiga jeggings idag men jag vet nog redan att han kommer tvärvägra.

Nån som sitter på nåt supertips för att få på ungar kläder?
 
Låta dem gå ut utan kläder på vintern kan vara rätt effektivt. Man ser ju till att man kan gå in och erbjuda kläder när barnet inser att det är rätt bra med kläder ändå.

Annars kan jag ju bara trösta dig med att väldigt få 15-åringar vägrar ha kläder på sig.

Vi har testat, tro mig, men det funkar inte. Då vill han gå in och stanna inne sen.

I höstas skulle vi gå en mysig tur i skogen hela familjen och han vägrade klä på sig såklart. Gick ut i endast tunn tröja och byxor. Tog med jacka, vantar och mössa. Tog väl en tio minuter innan han började frysa så han skakade. Erbjöd kläder men icke. "Iiiinte jacka!!" Fick vända och åka hem.
 
Min brorsson vägrade ha strumpor i gummistövlar när det var -20 ute , men jag tror inte varken mor eller far tog fighten. Var nog lättare att låta bli :crazy:
 
Kan ni förbereda honom inför klädbyten? Prata om att snart ska vi iväg och då behöver vi klä på oss. Lägg fram kläderna i god tid och låt honom vänja sig vid tanken. Kanske leka med docka/nalle som tar av och på kläder?

Funkar leggings och svart tröja varje gång? Jag hade nog kanske varit försiktig med att introducera nytt när situationen är så laddad.

Går han på förskola och i så fall, hur fungerar på-/avklädning där? Fick farfar till det?
 
För mig är det icke diskuterbart, speciellt i de fall där han fått prova utan kläder och ändå vägrar.
Finns roligare saker än lunginflammationer.

Dessutom hade jag brutit det där med en viss sorts kläder direkt, det blir ofta värre och värre ju längre tiden går.
Min bonusdotter hade en period från 4 till 9 år där hon enbart hade en viss sorts svarta mysbyxor från Ullared. Och vi har typ 30 mil dit. Inget roligt.. 😏
 
Kan maskerad kläder vara Ngt?
Får han klä ut sig är det nog roligare att ha kläder på sig än obekväma varma vardagskläder.
Och detta är kanske inte ngt ni vill testa men klänning/kjol? Mindre att klä på och mer rörelsefrihet för barnet. I alla fall att ha hemma.
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Undrar som några ovan om andra personer utöver föräldrar får byta kläder utan protest? Hur funkar förskolan, har han ytterkläder där?
 
Hur gammal är sonen nu, dvs hur länge har det här pågått?

Ingen av mina 2½-åringar har haft nån bestämmanderätt över vad för kläder de haft -eller inte haft- på sig. Är det kallt, så har de blivit påklädda därefter. Punkt.
 
Ofta har vi kört med att han får bada på kvällen, då är det inga problem att klä av, och sen rena kläder på som han får sova i så slipper vi fighten på morgonen. Vill han inte bada så får vi lirka i evighet för att få på rena kläder på morgonen, eller så får jag dra av det värsta med trasan bara..

Alltså, ibland undrar jag varför man är så oerhört rädd för att ta vissa strider. Ibland är det faktiskt nödvändigt och nej, inget barn blir kränkt av att en förälder (ibland) faktiskt måste bestämma vissa saker. Som att bada. Eller byta kläder. Eller ta medicin, borsta tänder och så vidare.
 
Jag hade ett barn på dagis med samma problematik. Hemma vill säga. Han hade väldigt curlande föräldrar så lät pojken gapa och gasta tills han fick som han ville. På dagis dök diskussionen om hurvida man har vantar på sig eller inte i minusgrader upp en gång. Sen aldrig mer.

Jag tror precis som någon mer skrivit; ta fighten. Man får faktiskt tvinga på barn kläder, lägga undan kläder som är ”favoriter” och bestämma som en strikt förälder om det är vad som behövs. Blir säkert några dagar med mer eller mindre krig hemma, men det får väl vara så då. Giganternas kamp.
 
Jag har nog delvis en annan syn på detta än de flesta andra ovan.
Självklart måste barnet ha kläder på sig för att inte frysa. Men vägen dit kan se annorlunda ut.

Jag har ett barn som har extremt smal klädsmak. Hen använder i princip bara gråmelerade t-shirt, mjukisbyxor och (vetefankenvadplaggenheter) sweatshirtjackor/munkjackor utan luva. Och det finns i princip bara en sorts strumpor som duger. (katastrofen är stor när just den strumpsorten slutar säljas... )
Jag stred länge med det här barnet men det finns ändå gränser för hur mycket våld som är rimligt att använda för att få på barnet kläder.
Hen var inte lika tydlig som ert barn när hen var mindre, men visst har vi gått igenom våra strider. Och jag har INTE låtit bli att vara tydlig...
Ju äldre hen har blivit, desto tydligare har hens egenheter framträtt. Idag är vi ganska säkra på att hen har asperger, även om hen inte är utredd. Hen har många av de karakteristiska dragen... (det är inte bara vi föräldrar som är inne på den linjen, utan även skolpersonal inkl erfaren speciallärare) Att läsa om den diagnosen gav mig svar på väldigt många frågor om varför hen gör si eller så, utan att jag ens visste att frågorna fanns... (vi blev beordrade av skolpsykologen att läsa själva och fick veta att vi "sannolikt skulle hitta något vi kände igen")

Jag tänker så här ungefär:
Köp så ni har flera likadana av de tröjor och tights han gillar just nu. Köp dem även i nästa storlek också, säg att det är precis likadana, fast en storlek större så han kan ha dem även nästa vinter. Eller nån annan bra anpassad nödlögn... Låt honom gå runt i sina svarta långärmade tröjor och långa byxor hela sommaren, om han tycker det är skönt. Gör inte så stor affär av det. Går knäna sönder på några av tightsen, klipp av dem till halvlånga shorts, tala om att de finns som alternativ och se till att det finns kortärmade alternativ också.

Sen kan jag säga att det är en fördel när de blir äldre och lättare att resonera med.
Till hösten när det blir svalare ute, tala om att när det är vinter har man ordentligt med kläder på sig. Låt honom följa med till affären och prova och välja de som känns skönast.
Och jag tänker att om klädsmaken fortfarande är lika smal och enformig, försök hitta ett lite tjockare tyg att sy likadana tights av. Förklara och visa varför och be honom testa och se om det kan funka.
Hos oss var det omöjligt med jeans. Inget annat än mjukisar funkar... (och bara vissa mjukisar)

jag blir lite ledsen när jag läser:
Dessutom hade jag brutit det där med en viss sorts kläder direkt, det blir ofta värre och värre ju längre tiden går.
för jag ser det faktiskt som ett sätt att kränka barnet. Och då ska man veta att jag verkligen INTE är den som ropar "KRÄNKT!!" för minsta lilla!. Men om det är ett barn av liknande sort som mitt ovan nämnda barn, så kommer detta ställa till med en massa onödig oreda i huvudet på barnet ifråga
Tydlighet är bra, fasta gränser är bra. Men att tvinga barnet att klä på sig kläder som han absolut INTE vill ha, det är inte bra.
 
Håller med @ameo!
Många som skriver att det ska tvingas och bestämmas men barnet är tydligt med vad hen vill - lyssna på det.
Mina barn är 3 och 4,5 år gamla och jag kan absolut inte välja kläder åt dem, de kliver själva upp på en pall och plockar fram kläder.
Den äldsta har nästan bara kläder med Frost och My little ponnie och minsta har kläder med Pippi. Skulle aldrig tvinga på dem kläder de inte vill ha!

Köp på dig de kläder som barnet vill ha och testa att ta med hen till en klädaffär - kanske, kanske väljer hen något annat klädplagg och gör hen inte det, fortsätt med de tidigare favoritkläder. Men tvinga inte!
 
Håller med @ameo!
Många som skriver att det ska tvingas och bestämmas men barnet är tydligt med vad hen vill - lyssna på det.
Mina barn är 3 och 4,5 år gamla och jag kan absolut inte välja kläder åt dem, de kliver själva upp på en pall och plockar fram kläder.
Den äldsta har nästan bara kläder med Frost och My little ponnie och minsta har kläder med Pippi. Skulle aldrig tvinga på dem kläder de inte vill ha!

Köp på dig de kläder som barnet vill ha och testa att ta med hen till en klädaffär - kanske, kanske väljer hen något annat klädplagg och gör hen inte det, fortsätt med de tidigare favoritkläder. Men tvinga inte!

Gör du likadant i andra situationer?
Barnet vill inte ha sin vaccinationsspruta = slipper vaccineras
Barnet vill inte tvätta sig = slipper tvätta sig
Barnet vill inte åka bil fastspänd i bilstol = slipper vara fastspänd
Barnet vill inte hålla handen när ni är ute bland folk i närheten av trafik = slipper hålla handen
Etc etc.

Ser inte att någon pratat om att tvinga eller ta till mer eller mindre våld och personligen har jag resonerat och förklarat, men inte vikit mig en tum från att utekläder ska vara på om vi ska vara utomhus, är man smutsig så blir det dusch/bad, behöver läkaren titta i örat så blir örat tittat i osv.

Små barn har noll konsekvenstänk och det är -enligt mig- därför inte rimligt att de ska bestämma över allt de behöver göra i livet, vid den åldern.

Sen, nyfiket undrat.. Ts har tydligt skrivit sonen, så varför hen'ar du pojken?
 
Gör du likadant i andra situationer?
Barnet vill inte ha sin vaccinationsspruta = slipper vaccineras
Barnet vill inte tvätta sig = slipper tvätta sig
Barnet vill inte åka bil fastspänd i bilstol = slipper vara fastspänd
Barnet vill inte hålla handen när ni är ute bland folk i närheten av trafik = slipper hålla handen
Etc etc.

Ser inte att någon pratat om att tvinga eller ta till mer eller mindre våld och personligen har jag resonerat och förklarat, men inte vikit mig en tum från att utekläder ska vara på om vi ska vara utomhus, är man smutsig så blir det dusch/bad, behöver läkaren titta i örat så blir örat tittat i osv.

Små barn har noll konsekvenstänk och det är -enligt mig- därför inte rimligt att de ska bestämma över allt de behöver göra i livet, vid den åldern.

Sen, nyfiket undrat.. Ts har tydligt skrivit sonen, så varför hen'ar du pojken?
Jag skriver hen om MITT barn.
Och i min värld handlar det om att välja sina strider. Vaccin och säkerhetsbälte är inte förhandlingsbart. Men varför ska man utöva sin makt över barnet i alla situationer där det överhuvudtaget är möjligt? Jag tycker inte att det är rimligt. Och varför skulle det vara fel att låta barnet gå klädd i svarta tights och svart långärmad tröja hela tiden? Varför kan inte barnet få välja just det??
Jag har däremot nämnt, uppenbarligen inte tillräckligt tydligt, att det kanske kan bero över sommaren och sen inför man diskussionen om vinterkläder till hösten. Och att det är lättare att resonera med barnet ju större hen blir. Och att låta barnet vara med och välja vinterkläder.
 
Gör du likadant i andra situationer?
Barnet vill inte ha sin vaccinationsspruta = slipper vaccineras
Barnet vill inte tvätta sig = slipper tvätta sig
Barnet vill inte åka bil fastspänd i bilstol = slipper vara fastspänd
Barnet vill inte hålla handen när ni är ute bland folk i närheten av trafik = slipper hålla handen
Etc etc.

Ser inte att någon pratat om att tvinga eller ta till mer eller mindre våld och personligen har jag resonerat och förklarat, men inte vikit mig en tum från att utekläder ska vara på om vi ska vara utomhus, är man smutsig så blir det dusch/bad, behöver läkaren titta i örat så blir örat tittat i osv.

Små barn har noll konsekvenstänk och det är -enligt mig- därför inte rimligt att de ska bestämma över allt de behöver göra i livet, vid den åldern.

Sen, nyfiket undrat.. Ts har tydligt skrivit sonen, så varför hen'ar du pojken?
Fast man kan ju ha olika taktiker gällande olika saker. Bara för att @Sofie.S säger att hon lyssnar på vad barnet vill ha på sig och låter barnet ha på sig det betyder det ju inte att hon gör så med allt.

Personligen tycker jag att det är mer okej (klumpigt uttryckt, kommer inte på något bättre) om hennes barn har tre likadana pippi-tröjor hen byter mellan och att föräldrarna väljer att låta barnet göra så, än om de skulle låta barnet skippa att bli vaccinerat för att barnet inte vill det.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 503
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 112
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 252
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp