3-åring som vägrar kläder

Japp jag går till jobbet och lämnar barnet hemma själv hela dagen. Vi får inte fortsätta diskutera enligt moderatorn. Men, det är mycket som är fruktansvärt för en 3åring tex att det inte är tisdag idag. Eller att det inte är sommar så man kan bada utomhus.
Jämför du på allvar barnets rädsla inför separation från en primär anknytningsperson med att inte få bada?

För att återknyta till TS så är jag glad över att TS visar på så mkt mer förståelse för barns inre.
 
Jämför du på allvar barnets rädsla inför separation från en primär anknytningsperson med att inte få bada?

För att återknyta till TS så är jag glad över att TS visar på så mkt mer förståelse för barns inre.

Du uttalar dig väldigt tydligt om hur det är för en 3åring. De flesta genomgår separationen varje morgon när de blir lämnade på dagis, ganska många blir väldigt ledsna men knappast traumatiserade. Att försöka vinna en argumentation genom sådana tjuvnyp är bara tramsigt.

Jag har beskrivit många gånger i denna tråden hur jag resonerar, att lyssna och respektera är inte detsamma som att låta den känslan styra.
Nu släpper jag detta.
 
Jag lyssnar, resonerar och förklarar för mitt barn varför. Om hen fortsätter vägra är jag tydlig med att vill man följa med så tar man på sig jackan. "nu är jag klar, jag tänker gå nu. Vill du följa med tar du på jackan".
Tar aldrig 45 min. Barnet kommer ut genom dörren, upptäcker nåt nytt och livet är toppen igen.

Vi lyssnar på barnet men barnet dikterar inte villkoren i familjen.

Men TS har ju gjort klart att för hennes son handlar (handlade) det inte om att att komma över tröskeln och att när man väl fått på sig kläderna och kommit ut är allting toppen. Utan det handlade om ett obehag av att ha på sig kläderna. Att det aldrig tar 45 minuter för dig och ditt barn att komma ut och att det sen är problemfritt var ju föga hjälp i TS situation.

Eller menar du att med din metod hade de där 45 minutrarna med ledset barn utan kläder ute i vinterkylan aldrig inträffat?

Oavsett har du ju återigen inte svarat på frågan vad du skulle göra i TS situation ute.
 
Men TS har ju gjort klart att för hennes son handlar (handlade) det inte om att att komma över tröskeln och att när man väl fått på sig kläderna och kommit ut är allting toppen. Utan det handlade om ett obehag av att ha på sig kläderna. Att det aldrig tar 45 minuter för dig och ditt barn att komma ut och att det sen är problemfritt var ju föga hjälp i TS situation.

Eller menar du att med din metod hade de där 45 minutrarna med ledset barn utan kläder ute i vinterkylan aldrig inträffat?

Oavsett har du ju återigen inte svarat på frågan vad du skulle göra i TS situation ute.

Jag tycker jag har gett flera exempel, däremot har jag inte läst några konkreta exempel från er?
Ni verkar mer måna att klaga på mina förslag än ge några egna.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 470
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 045
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp