3-årstest, kvalitén mm

L

Lulles

1* Kan man välja inriktning när man anmäler sin häst till 3-årstestet, beroende på om man ska använda den till hoppning eller dressyr? Eller ingår löshoppning alltid i 3-årstestet, även om man bara är dressyrinriktad? Är det liksom samma test för ALLA unghästar?


2* Får alla unghästar gå 3-årstest, oberoende av stam osv?



3* Vad är 4-års test?



4* Som 5-åring kan ju hästen gå "kvalitén", vad är det? Måste man kvala hästen dit?





Hoppas någon vill dela med sig av lite kunskap och ge mig klarhet i de här frågorna :)
 
Sv: 3-årstest, kvalitén mm

nu är inte jag bäst på det här men jag kan svara lite iallafall.;)

1.Nej du kan inte välja inriktning, alla hästar visar gångarterna och alla hoppar.

2.här vad jag förstår(vi gick igenom på en lektion och jag var inte helt med)så kan de hästar som är anslutna till ASVH vara med.

3. fyraårs test och kvalitetstävlan(kvaliten) är samma sak. Hästen gör ungefär samma saker som treårs testet men den visas uppsuttet på gångarterna och man kan välja om man vill löshoppa eller hoppa uppsuttet. de 5 åringar som är med är ston som har haft föl.

Hoppas du förstår något av flummet:angel:
 
Sv: 3-årstest, kvalitén mm

Jahaaa, så kvalitén är egentligen för 4-åringar, och inte för 5-åringar.

Är det samma sak som 4-års championatet?
Måste man inte kvala dit??
 
Sv: 3-årstest, kvalitén mm

jag har tänkt att rida mitt 4 åriga sto ( e.rubinrot ue. sorba) på kvalitén.
vad är det som ingår, rider man ett lättare dressyrprogram, eller gör man bara som dommaren säger att man ska göra?
hoppas även dom som går dressyrinriktningen?
 
Sv: 3-årstest, kvalitén mm

på kvalitén visas hästen i 2 vet.kontroller, en för ben och en för övrigt "hälsa". Sedan visas hästen för hand i en exteriörbedömning.
Ridprovet visas för dommare som talar om vad du ska göra på banan, för det mesta visas hästarna två o två. Man visar hästen i skritt, trav och galopp, i en för unghästen god form.

Hoppdelen tror jag att man måste göra för att få ett resultat, men man kan välja om man vill visa uppsutten hoppning eller löshoppning.
 

Liknande trådar

Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 121
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Är 21 år och har tävlat upp till LA:4. Kan på utbildade hästar rida i alla fall lite piruetter och lättare bytesserier. Har till och med...
Svar
5
· Visningar
1 441
Senast: Waco
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 270
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp