3-delat och 2-delat???

A

Amia

Vaffö e det egentligen bättre att ha 3-delat än 2-delat???? E 3-delat skarpare???? :banana:
 
För att ett tredelat sticker inte upp i gommen lika mycket, de flesta hästar trivs bättre på tredelat än tvådelat men det finns även de som föredrar tvådelat. Tycker inte att min häst upplever det skarpare, det beror ju mycket på vilken hand som håller i det! Det är nog ganska lika i skarpheten. Det är inte bättre att ha tredelat än tvådelat om inte hästen trivs på det!
 
En del hästar går helt enkelt bättre på 3-delat. Jag har ridit en häst som hade svårt att acceptera bettet (2-delat,)han "lekte" och tramsade med det, men sedan vi bytte till 3-delat tar han stöd hur fint som helst.
Har fått för mig att vissa hästar trivs bättre med 3-delat.
 
ett tredelat kan anses som skarpare än ett tvådelat eftersom det har fler brytpungter!
Men för den delen är det inte säkert det är det!En häst som är liten i munhålan kan uppleva ett tvådelat som skarpare tex.!Det är olika från individ till individ./Hanna
 
ett 3-delat ligger bättre i hästens mun formar sig bra över tungan.

2-delat kan sticka hästen i gommen.

Även om hästen tycker att bettet och obehagligt så är det inte säkert att den vidar det. Många hästar går bättre på 3-delat.
 
Det där med att tredelat skulle vara skarpare för att det har fler brytpunkter är ett påstående som jag hört många gånger, men som ingen har lyckats förklara närmare än så. Personligen anser jag att den eventuella skillnad i mekanisk skärpa som finns är underordnad ryttarens hand och hästens tycke och smak.

Tvådelat kan sticka hästen i gommen om det används fel och/eller är illa tillpassat - men det kan även tredelat. De flesta tredelade som finns på marknaden är illa konstruerade med för långa mittdelar och felkonstruerade leder som ger knölar som slår upp där gommen är som lägst.

Tredelade kan också klämma för mycket på tungan, särskilt om den är för lång. Jag vet inte hur många hästar som har gått och visat tydliga tecken på att ha ont i tungan av tredelade och oledade men som funkar fint och nu går med stängd mun utan nosgrimma på tvådelat.

För att veta vad man ska välja av tvådelat och tredelat måste man prova och se hur hästen reagerar. Det mildaste bettet är det som just den hästen tycker är bekvämast!
 

Liknande trådar

Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 230
Senast: Motacilla
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 563
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
1 870
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp