3 egenskaper/egenheter som är "du"

Aviello

Trådstartare
Om du skulle beskriva dig själv med tre egenskaper/egenheter, vilka vore det? Vi är ju lite komplexa, så tre är nog det minsta som behövs. 😁

Jag själv:

*Introvert. Jag trivs oerhört bra i mitt eget sällskap, veckor i sträck. Att umgås med folk suger energi. Ändå är jag social och kan prata med vem som helst, bara inte länge.

*Rastlös. Jag har svårt att sitta stilla, behöver ha minst en sak på gång hela tiden. Kan inte bara lyssna på musik eller titta på teve. Har hänt att jag både har YouTube och Netflix igång samtidigt som jag stickar. 😂🙈

*Nyfiken. Jag älskar att lära mig nya saker. Oavsett om det handlar om handarbete, teknik, språk, vilken film en skådis varit med i innan 😁, allt. Jag googlar, skaffar konton på onlinekurser, frågar folk.

Bonus, grammatiknerd och har hittat mitt drömyrke, jag rättar texter andra transkribenter skriver.

Så, vem är du?
 
Problem losare - Jag ser inte svarigheter ... jag ser losningar
Logisk - Min hjarna ar oandligt logisk ... aven nar jag vill ta saker fran en annan vinkel.
Kunskaps torstig - Jag alskar att lara mig ... aven saker jag inte ar sarskilt intresserad av ar intressanta att lara sig om.
 
Om du skulle beskriva dig själv med tre egenskaper/egenheter, vilka vore det? Vi är ju lite komplexa, så tre är nog det minsta som behövs. 😁

Jag själv:

*Introvert. Jag trivs oerhört bra i mitt eget sällskap, veckor i sträck. Att umgås med folk suger energi. Ändå är jag social och kan prata med vem som helst, bara inte länge.

*Rastlös. Jag har svårt att sitta stilla, behöver ha minst en sak på gång hela tiden. Kan inte bara lyssna på musik eller titta på teve. Har hänt att jag både har YouTube och Netflix igång samtidigt som jag stickar. 😂🙈

*Nyfiken. Jag älskar att lära mig nya saker. Oavsett om det handlar om handarbete, teknik, språk, vilken film en skådis varit med i innan 😁, allt. Jag googlar, skaffar konton på onlinekurser, frågar folk.

Bonus, grammatiknerd och har hittat mitt drömyrke, jag rättar texter andra transkribenter skriver.

Så, vem är du?
Rolig tråd! Hoppas de andra utvecklar också. Är så intressant att höra hur amdra upplever sig själva och se om någon verkar fungera som en själv 🙃
 
Introvert - Jag trivs bäst ensam och borta från folk, kan utan problem gå veckor utan att vara social med en kotte.
Kreativ - Jag gillar att skapa med händerna, framförallt genom skrivande, målande, bakning eller liknande.
Lugn - eller långsam, beroende på vem man frågar :p I alla lägen alltid.
 
Otålig
Känslig
Analytisk

Alla tre har väl både för- och nackdelar. Tror nog det vore bättre att vara saktfärdig, okänslig och aldrig tänka efter.
 
Envis- Bra och dålig egenskap
Omtänksam- Bra egenskap men måste komma ihåg mig själv.
Känslig- Tar åt mig lätt. Av saker som sägs, saker som hänger. Mig själv och andra.
 
Alltså med risk för att vara tjatig, men jag ÄR verkligen (också) introvert. Blir störd av oväntade besök och telefonsamtal, lättad när något ställs in och jag får vara kvar hemma och lägga pussel med 5000 bitar eller något liknande. Kan njuta av att jobba helt ensam med något som tar riktigt lång tid att nysta upp så att det blir riktigt fint och stringent och tydligt. Det låter nog lite weird för en icke-introvert. (men när jag väl kommer iväg på något socialt evenemang så tycker jag oftast att det är kul också! det är bara det där lite lite bekväma innan som stretar emot)

Sedan har jag också lust att säga vetgirig/kunskapstörstande men det har så många redan gjort så jag tar något annat :)

Jag är hemkär. Jag älskar denna min plats på jorden mer än många som ser på sitt hem som något mer utbytbart. Tanken på att något skulle hända som skulle tvinga mig att flytta härifrån känns som att jag skulle behöva hugga av båda armarna eller benen. Och det spelar egentligen mindre roll om jag skulle "byta upp mig" materiellt sett (ok, ett ridhus och bra ridvägar samt en trädgård med perfekta förutsättningar skulle möjligen kompensera lite lidande) för jag vet att jag skulle i tanken aldrig lämna den här platsen och jag skulle aldrig riktigt kunna kalla något annat för "hemma".

Jag är målmedveten (och lösningsfokuserad). Framför allt med långsiktiga mål eller utdragna projekt så är jag trygg i att jag kommer att greja det som jag verkligen vill uppnå. Det som är svårare tar bara längre tid, men eftersom jag även är mycket tålmodig så blir också det gjort till slut, med lite finurlighet och mycket uthållighet.

Som bonus är en av de egenskaper som känns mest definierande för mig att jag också är en "djurmänniska" alltså att alltid ha djur nära i mitt liv och i min vardag betyder lika mycket som att jag är hemkär. Dvs det skulle vara en lika stor mardröm att vakna en morgon och inte ha några djur alls omkring mig som att ryckas från gården. Skrämmande och otänkbart.
 
Lugn - Jag blir sällan stressad. Tänker att det mesta ordnar sig och oroar mig nästan aldrig i förväg. Jag har nog en överlag väldigt positiv livssyn.

Intuitiv - Jag är känslig för stämningar, andra människors humör och mående. Är intuitiv rätt ord? Jag är samtidigt väldigt förnuftsstyrd men det kanske inte är motsatser?

Snabb - Jag bestämmer mig fort och tänker fort. Går aldrig och ältar beslut. Får myrkrypningar på möten som inte är effektiva och behöver träna mig på att respektera andras behov av att vända och vrida på saker. Andras ambivalens är en av få saker som gör mig stressad.
 
Väldigt svårt det här. En annan dag skulle jag kanske säga 3 andra egenskaper (:o).

Lekfull - är kanske fel ord men vet inte vilket jag ska använda annars. Gillar t.ex. att tramsa med olika röster och smyga upp bakom folk jag känner. Känner mig ibland så glad över livet att jag måste skutta fram, klättra upp i ploghögarna eller hoppa över betongsuggorna.

Kreativ - berättelsekreativ. Var mycket bra på rollekar som barn och hittade på egna sånger när jag var ute och lekte själv. Kunde ganska lätt skriva sagor i skolan. Jag tycker fortfarande om att dikta och skriva berättelser, och gör delar av livet mer hanterbart genom en del av dessa.

Social. Jag behöver ha en liten krets av människor i mitt liv. Om jag blir glad över något måste jag ofta ha någon att berätta det för. Om jag har problem behöver jag också prata med andra. Ibland är det som om jag förstår något först när jag pratar om det med någon annan.


(Upptäckte just att jag valde enbart positiva egenskaper. kan ju bli lite snedvriden bild då :angel:)
 
Positiv - jag ser oftast saker från den ljusa sidan vilket innebär att jag ofta är glad. Har flera gånger fått komplimanger av kompisar för att jag är så bra på att hitta småsaker att glädjas åt och för att jag är bra på att sätta guldkant på vardagen. Kan se fram emot de minsta saker hur länge som helst och är ofta "excited" över småsaker.

Omtänksam - jag bryr mig väldigt mycket om hur andra personer mår och känner och älskar att göra något fint för andra, stort som smått. Lägger mycket energi på att fundera över hur de omkring mig känner. Detta har tyvärr baksidan att jag har ganska lätt för att "ta på mig" andra människors känslor och sinnesstämning, och att jag ibland offrar för mycket av mig själv för att glädja eller underlätta för andra.

Ängslig - på flera sätt. Jag är osäker, känslig och överanalyserar/övertänker ofta saker och ting. Har lätt att älta saker och kan oroa mig nästan osannolikt mycket för saker som inte spelar någon roll. Har emellanåt dåligt självförtroende även inom områden där jag egentligen vet att jag duger och oroar mig mycket för vad andra personer tycker och tänker om mig. Det har väl delvis en koppling till punkt två, det här att jag funderar mycket på hur de omkring mig tycker/tänker/känner.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Alltså, nu är det kanske lite tidigt att börja fundera på sånt här eftersom det är minst 5-6 år kvar tills jag kommer skaffa barn. Men...
2
Svar
21
· Visningar
1 998
Senast: Wysiwyg
·
K
Övr. Hund Jag ska ju, som vissa av er redan vet, få hem min jaktgoldenvalp om drygt en vecka. Nu är det så att min hunderfarenhet mest ligger hos...
Svar
10
· Visningar
1 267
Senast: Krasux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp