3 egenskaper/egenheter som är "du"

Åh, så intressant och så svårt!

Snäll: Får man säga snäll om sig själv utan att låta som en otrevlig karl på jakt? 😅 Jag menar det i både negativ och positiv betydelse. Jag är nog ganska lätt att köra över på många sätt för att jag vill att folk ska vara nöjda och glada, inte bara med mig utan generellt. Ibland blir jag nog mjäkig. Lite mellanmjölk sådär, men samtidigt verkar folk se mig som just det - snäll. Ofarlig. Något ditåt.

Introvert: Här är en till. Jag klarar mig rätt bra utan mänskligt sällskap, men utan egentid överlever jag inte. En stor del av min aversion till att skaffa en modernare telefon, till exempel, ligger här.

Nerd: All things geeky! Det är en stor del av min person att snöa in på saker som är lite fladdriga och fantasy, och/eller bara djupdyka i saker som slime molds, taranteller eller nihon ken.
 
✅ Fruktansvärt envis - har jag bestämt mig för något så ska det bara ske, sen hur jag tar mig dit osv det löser jag längs vägen.

✅ Ensam varg 🐺 - föredrar mitt eget sällskap. Ofta när man ser mig går jag med mina rosa hörlurar på öronen och en ljudbok går typ 10 timmar om dagen ungefär. Kan absolut umgås med människor men efteråt är jag oftast helt slut. Har säkert en del med att göra att jag har Aspergers Syndrom. Gillar min häst också det är mitt bästa sällskap ❤️

✅ För snäll/vill vara till lags - Tyvärr har jag ju fått lära mig den hårda vägen att folk gärna utnyttjar detta. Jag vrider ut och in på mig själv många gånger för att vara alla till lags men glömmer bort mig själv och till slut brukar jag vara så trött att jag balanserar på en tunn tråd.
 
Känslomänniska. Jag reagerar väldigt starkt åt alla håll. Jag blir asförbannad. Jag blir så ledsen så man kunde tro att världen går under. Jag är extremt långsint. Jag älskar så hjärtat går sönder. Det enda så är lite mer återhållsamt är glädje. Jag kan vara världens lyckligaste i en timme, sen faller allt i bitar igen. Men generellt så är allt jag tycker och känner väldigt mycket mer än vad som är normalt.

Presentationsmänniska. Jag är inte speciellt bra på nått men allt jag gör vill jag göra perfekt eller i alla fall så bra det går och mina mål brukar inte vara det som mina prestationer stannar på vilket alltid gör mej missnöjd med det jag har presterat.

Tänkande. Jag tänker mycket. Jag ältar saker fram och tillbaka för att förstå. Vilket faktiskt hjälper mej väldigt mycket även om jag vissa gånger mår dåligt av det och egentligen borde gå vidare. Jag tänker ofta utanför alla ramar och har faktiskt för det mesta rätt i mina tankar. Blir ofta rådfrågad och många blir förvånade över hur mycket jag faktiskt har koll på och att jag dessutom har rätt.
 
Positiv - jag brukar se det positiva i både människor och händelser. Sällan jag ogillar en person, för jag tycker att det finns någonting bra med alla. När andra stör sig på att en person tex är snål med pengar, så är det ingenting jag ens brytt mig om eftersom personen är bra på andra saker.

Tålmodig/envis - man kan tro i första anblick att jag är lite stressad och ska ha allting gjort på en gång, och till viss del är jag så. Men det är nog mest för att jag är en doer som får grejer gjorda. Men jag kan också vänta länge och vara mycket långsiktig i saker och ting.

Sen har vi ju alla båda sidor av varje grej. Jag är väldigt social och kan prata med precis vem som helt i vilken miljö som helst, men jag har också ett stort behov av egentid och att få vila mig själv.
 
Ängslig - jag har lätt för att bli orolig och stressad i en situation som är ny, som jag inte förstår eller som jag tycker är obekväm. Har en psykiatrisk diagnos.

Introvert - jag blir väldigt dränerad av människor, blir trött och är helst ensam eller bara med min närmaste familj. Jul, födelsedagar och högtider är väldigt tunga för mig. Djur ger mig däremot mycket energi.

Kreativ - jag tecknar, skapar och ritar. Tycker om problemlösning och sortering. Älskar ordning och reda och gillar att hitta på smarta sätt för att hålla ordning. Jag har ett kreativt yrke där jag får utlopp för mitt behov av att skapa, jag är concept artist och 3D grafiker (mobil - tv- och pc-spel).

Måste erkänna att det känns aningen narcissistiskt att beskriva sig själv såhär i ett forum. Men roligt också :)
 
Måste erkänna att det känns aningen narcissistiskt att beskriva sig själv såhär i ett forum. Men roligt också :)

Jag tycker att det är jätteintressant att läsa just hur alla upplever sig själva, det ger en ytterligare dimension till den bild man redan gjort sig. Lite tankeväckare också, förklaring till varför någon svarade som den gjorde i en tråd, även om jag är nästan lika ansiktsblind online som i verkliga livet :o:D, men lite så...
 
Väldigt svårt det här. En annan dag skulle jag kanske säga 3 andra egenskaper (:o).

Lekfull - är kanske fel ord men vet inte vilket jag ska använda annars. Gillar t.ex. att tramsa med olika röster och smyga upp bakom folk jag känner. Känner mig ibland så glad över livet att jag måste skutta fram, klättra upp i ploghögarna eller hoppa över betongsuggorna.

Kreativ - berättelsekreativ. Var mycket bra på rollekar som barn och hittade på egna sånger när jag var ute och lekte själv. Kunde ganska lätt skriva sagor i skolan. Jag tycker fortfarande om att dikta och skriva berättelser, och gör delar av livet mer hanterbart genom en del av dessa.

Social. Jag behöver ha en liten krets av människor i mitt liv. Om jag blir glad över något måste jag ofta ha någon att berätta det för. Om jag har problem behöver jag också prata med andra. Ibland är det som om jag förstår något först när jag pratar om det med någon annan.


(Upptäckte just att jag valde enbart positiva egenskaper. kan ju bli lite snedvriden bild då :angel:)
Jag skulle också kunnat säga osäker, velig och fåfäng/ytlig (tror att jag hade varit en lyckligare och mer lyckad människa om jag såg ut som när jag var c:a 16-24 år).

Men frågan är väl vilka tre egenskaper som beskriver en människa mest. Hur vet man det?
 
Introvert: har social fobi och tycker möten med okända är oerhört jobbigt.
Jag vet liksom inte vad som förväntas av mig. Hur jag fixar ev möten med okända är starkt kopplat till mitt mående. Mår jag bra löser jag det. Är jag väldigt utmattad orkar jag inte.

kunskapsttörstig vill alltid veta mer. Lära mig mer.
Därför jag läser nu trots att jag egentligen inte orkar.

Informationskrävande: jag vill alltid vara informerad om vad som händer så inga överraskningar dyker upp.
Är bra på att ta reda på information med.
 
Men frågan är väl vilka tre egenskaper som beskriver en människa mest. Hur vet man det?
Man får tänka själv vad som passar en? Man kan ju inte bedöma sig själv efter vad andra tänker, tänker jag :D
Min fråga var mer, hur ser du på dig själv?
 
Nyfiken hamnar högst när jag beskriver utifrån min självbild. Det färgar hela mitt liv, jag undrar alltid hur något fungerar eller hur det ser ut bakom nästa hörn. Eller hur nästa människa är. Eller vad man kan lära sig på en ny utbildning eller kurs. Baksidan med det är att jag nog aldrig kommer att vara så mätt på nya intryck, vara så tillfreds och nöjd och trött, att jag känner mig redo att lämna jordelivet. Uppsidan är att jag kan litet om rätt mycket.

Social kommer strax efter. Och hänger tätt ihop med nyfikenheten, jag tycker att det är jättekul att upptäcka nya människor och att kommunicera. Härom dagen gick jag ut själv på en ölprovningsrunda inne i människobyn, landade i jättetrevliga och givande konversationer på tre ställen - med folk jag aldrig sett förut. (Förtydligande; givande riktiga samtal, inte fyllesnack. :)) Något jag tycker kan vara fantastiskt intressant är möten och samtal med totalt främmande personer, gärna som man sannolikt aldrig kommer att träffa igen, som på tåg eller utrikesflyg. Där man kan släppa mask och gard och prata en liten stund i livet om precis vad som helst. Alla har något att berätta.

Lat kan jag inte svära mig fri från. Eller kanske mer att jag ogillar att göra något i onödan. Inte in absurdum, det finns absolut gränser för t ex hur hem och hushåll behöver skötas. Men jag sållar och prioriterar gärna bland göromål, både i jobb och privat.

Naturligtvis finns det mer, jag skulle kunna nämna ytterligare 3-4 bärande egenskaper men dessa blir topp tre utifrån min medvetna självbild. Sedan är förstås en närliggande fråga och tråd den om relationen mellan självbilden och bilden andra ser... ;)
 
"människobyn" Jag gillar uttrycket. :D
Jag som introvert håller fullkomligt med dig om att det finns så mycket intressant att höra från främmande människor när man har en begränsad tid att prata. Man kan verkligen tala om allt och förvånansvärt trevliga bekantskaper kan uppstå.
 
Något jag tycker kan vara fantastiskt intressant är möten och samtal med totalt främmande personer, gärna som man sannolikt aldrig kommer att träffa igen, som på tåg eller utrikesflyg. Där man kan släppa mask och gard och prata en liten stund i livet om precis vad som helst. Alla har något att berätta.
Håller SÅ med!


Min fråga var mer, hur ser du på dig själv?
Svår nog fråga ändå 😂
 
Är nog lite för mycket av en people pleaser/konflikträdd ibland. Iaf när det gäller vänner och partners, vill ej göra någon ledsen och har svårt att säga nej.

Introvert, men gillar att träffa folk och hitta på saker (med sagda folk alltså), bara inte så himla ofta, hemma är ändå bäst. Jag känner fort om det är människor jag trivs med, och det är en himla skillnad i hur social och framåt jag känner mig bekväm att vara. Vissa som träffar mig första gången tror att jag är väldigt social, men jag råkar bara vara så med just dom, med andra vet jag knappt vad jag ska säga för att föra ett samtal

Otålig, tröttnar fort på saker, vill att saker ska hända nu nuuu. T.ex. vissa på jobbet sitter med sina privata saker i flera veckor och det blir svinsnyggt, jag tröttnar på några timmar och vill göra nåt annat. (Fast sen vill jag ju också att det ska bli snyggt, så i min jobbroll köttar jag på tills jag är nöjd, men privat.. äh då ger jag upp 😅)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vilken rolig tråd, den har jag helt missat :)

Ok, här kommer mina tre:

1. Kreativ
Jag kallas ofta idéspruta och älskar kreativitet i alla dess former. Från mat, mixed media till att skapa roliga event. Jag dras ofta till alternativ och nytänkande konst.

2. Rastlös
Oftast har jag många saker på gång! Jag är otålig och rastlös och tröttnar snabbt om inget händer. Generellt behöver jag mycket aktiviteter och planer.

3. Nyfiken
Den här egenskapen vill jag tro kommer från min mormor. Hon inspirerande mig så mycket med sin nyfikenhet på livet och allt därtill. Hon levde hela sitt liv nyfiken och fortsätta att studera språk efter 85 års ålder. Den nyfikenheten smittade hon av dig på mig, jag brukade spendera en vecka kring varje jul med mormor och utforska olika ämnen genom diskussioner. Det var så givande och är något jag värdesätter och försöka bevara än idag.
 
Introvert, jag föredrar att vara ensam eller i sällskap med väldigt få människor och jag kan sitta i timmar och bara njuta av tystnad. Tyvärr är jag dessutom oerhört känslig för människors sinnesstämningar, vilket dränerar enormt med energi från mig om de är av ett negativare slag.

Tystlåten, jag är ingen människa som gärna kallpratar eller säger precis allt jag tänker på. Har jag något att säga eller tillföra i en diskussion så säger jag det, annars är jag hellre tyst och lyssnar/observerar.

Kreativ, mina lösningar för saker är inte alltid helt konventionella och det ger mig mer att få fria tyglar och tänka utanför boxen än att komma fram till en lösning med ramar omkring sig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Alltså, nu är det kanske lite tidigt att börja fundera på sånt här eftersom det är minst 5-6 år kvar tills jag kommer skaffa barn. Men...
2
Svar
21
· Visningar
2 001
Senast: Wysiwyg
·
K
Övr. Hund Jag ska ju, som vissa av er redan vet, få hem min jaktgoldenvalp om drygt en vecka. Nu är det så att min hunderfarenhet mest ligger hos...
Svar
10
· Visningar
1 267
Senast: Krasux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp