3:en gången gillt. Vilken hundras passar mig?

pixiesberlioz

Trådstartare
Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen:

Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen ungdom och jag och maken har pratat länge om att skaffa en hund när hästen blir pensionär/går bort. Jag är uppväxt med schäfer i släkten och älskade den hunden. Men frågan är, vilken hundras passar mig bäst?

- Jag finns alltid hemmavid, så hunden kommer inte behöva vara själv.
- Jag är en rastlös person, så det när vara en hund som tycker om att gå och som orkar + vill ut i ur och skur.
- Däremot är jag inte fysiskt stark och är tunn, så hunden får inte vara för kraftig och muskulös.
- Bor i stor lägenhet, ej centralt, utan precis vid fina naturområden, sjö och skog.
- Har ett barn med autism som lätt blir orolig. Däremot fungerar han fint med djur och djur har en lugnande effekt på honom.
- Barnet är ljudkänsligt, så det kan inte vara en alltför skällig ras.
- Vi lever ett socialt stillsamt liv, så hunden behöver inte vara utåtriktad och social gentemot andra.
- Gos och kel är alltid mysigt, men för mig är det lika ljuvligt med en hund i knät som en hund i andra änden av rummet.
- Jag vill gärna ha en lyhörd och smart hund. Jobbar belöningsbaserat med klicker tillsammans med hästen, och fortsätter gärna på den banan.
- Söker framförallt ett partnerskap och ett sällskap. Jag tycker om att utvecklas med mina djur, men inte tävla.
 
Om du bara ska ha en hund för promenader/motion och lättare träning som jag tolkar det, samt att hunden ska inte vara för stor/stark så kika i rasgrupp 9 och fundera på om nåt där tilltalar er. Kanske en mellan pudel?

Eftersom du gillat schäfer hade jag kunnat tänka mig att welsh corgi cardigan eller kanske pembroke då många som haft schäfer innan menar på att deras cardis är som schäfer på korta ben. Dock har de nära till skall så därför finns det nog raser som passar bättre.

Du har ju inte jättespecifika krav/önskemål så det finns nog flera raser som skulle passa bra. Kanske besöka en mässa/utställning och kika på olika raser och prata med uppfödare och känna efter vad som tilltalar er?
 
Om du bara ska ha en hund för promenader/motion och lättare träning som jag tolkar det, samt att hunden ska inte vara för stor/stark så kika i rasgrupp 9 och fundera på om nåt där tilltalar er. Kanske en mellan pudel?

Eftersom du gillat schäfer hade jag kunnat tänka mig att welsh corgi cardigan eller kanske pembroke då många som haft schäfer innan menar på att deras cardis är som schäfer på korta ben. Dock har de nära till skall så därför finns det nog raser som passar bättre.

Du har ju inte jättespecifika krav/önskemål så det finns nog flera raser som skulle passa bra. Kanske besöka en mässa/utställning och kika på olika raser och prata med uppfödare och känna efter vad som tilltalar er?

Hur är schäfer som familjehund? Mina barn är "stora" dock, nedre tonåren.
Den schäfer jag växte upp med ger nog ingen rättvis bild, den var snäll mot allt och alla 😅
 
Hur är schäfer som familjehund? Mina barn är "stora" dock, nedre tonåren.
Den schäfer jag växte upp med ger nog ingen rättvis bild, den var snäll mot allt och alla 😅
Schäfer är en bruksras som vill arbeta. Som endast familjehund passar den överlag inte. Vill du lägga 3-4 timmar/dag på att träna och motionera hund så kanske den kan passa. De behöver få jobba förhållandevis mycket med huvudet.
 
Schäfer är en bruksras som vill arbeta. Som endast familjehund passar den överlag inte. Vill du lägga 3-4 timmar/dag på att träna och motionera hund så kanske den kan passa. De behöver få jobba förhållandevis mycket med huvudet.
Formulerade mig kanske tokigt, jag menade om den fungerar i ett hushåll där flera bor, eller om det är en total enmanshund. Har som sagt inga små barn.
Jag har gott om tid att träna hunden, lägger ju minst 4 timmar i stallet per dag nu.
 
Formulerade mig kanske tokigt, jag menade om den fungerar i ett hushåll där flera bor, eller om det är en total enmanshund. Har som sagt inga små barn.
Jag har gott om tid att träna hunden, lägger ju minst 4 timmar i stallet per dag nu.
Tid är en sak, vilja är en annan.
Tycker du att det är kul att aktivt träna hund? Åtminstone för mig är det milsvid skillnad på att träna hund och träna häst.
 
Formulerade mig kanske tokigt, jag menade om den fungerar i ett hushåll där flera bor, eller om det är en total enmanshund. Har som sagt inga små barn.
Jag har gott om tid att träna hunden, lägger ju minst 4 timmar i stallet per dag nu.

Jag hade schäfer när jag var ung, de schäfrar jag träffat numera känns som de har mer nerv och dådkraft numera. Sen har ju många har lätt till att ljuda vid upphetsning vad jag märkt.
De är inga utpräglade enmans hundar utan funkar oftast bra med familjeliv.
Rasen är ju delad och det finns exteriör schäfer (utställning) som är lugnare men med ofördelaktig fysik och mer hälsoproblem vad jag hört och det finns mot tjänst/sport och de upplever jag som sagt mer nerv i än vad jag önskar men det kan säkert variera beroende på individ och linjer.
 
Tid är en sak, vilja är en annan.
Tycker du att det är kul att aktivt träna hund? Åtminstone för mig är det milsvid skillnad på att träna hund och träna häst.

Det vet jag inte, då jag aldrig aktivt tränat hund. Att träna häst tycker jag är jättetråkigt vissa dagar, men djuret som individ gör ju att både vilja, ork och tid finns 👍
 
Jag hade schäfer när jag var ung, de schäfrar jag träffat numera känns som de har mer nerv och dådkraft numera. Sen har ju många har lätt till att ljuda vid upphetsning vad jag märkt.
De är inga utpräglade enmans hundar utan funkar oftast bra med familjeliv.
Rasen är ju delad och det finns exteriör schäfer (utställning) som är lugnare men med ofördelaktig fysik och mer hälsoproblem vad jag hört och det finns mot tjänst/sport och de upplever jag som sagt mer nerv i än vad jag önskar men det kan säkert variera beroende på individ och linjer.

Hm, ja lite som jag misstänkte alltså.
Tycker storleken på schäfer är lagom, dom schäfrar jag träffat har varit stora men aldrig upplevts som "kraftiga".
Har inte så bra koll på alla raser som finns i den storleken och som inte är staffar eller liknande.
 
Utöver schäfern du växte upp med - vad tilltalar dig? Typ av hund, temperament, hårlag? :)
Vill du ha en retrievertyp med evigt viftande svans och mjukt temperament, en arbetsmaskin a'la schäfer eller något lite mindre som en kelpie? En spaniel?
En vallhund?
Pälsvård?
Ungefärlig storlek?
Vill du aktivt och strukturerat träna eller bara ha en hänga på-kompis?
Din beskrivning är ju otroligt öppen. :D
 
Utöver schäfern du växte upp med - vad tilltalar dig? Typ av hund, temperament, hårlag? :)
Vill du ha en retrievertyp med evigt viftande svans och mjukt temperament, en arbetsmaskin a'la schäfer eller något lite mindre som en kelpie? En spaniel?
En vallhund?
Pälsvård?
Ungefärlig storlek?
Vill du aktivt och strukturerat träna eller bara ha en hänga på-kompis?
Din beskrivning är ju otroligt öppen. :D

Den är öppen för att jag har en tendens att älska alla djur som kommer i min ägo. Hade lika öppen beskrivning när jag letade häst.
Men max 65 cm mkh, min 30 cm mkh.
Har erfarenhet av shelties, tycker dom är otroligt fina, men dom jag haft att göra med har varit för skälliga.
Den typen av pälsvård undviker jag nog gärna 😅
Renodlade mentala träningspass är bra om hunden klarar sig utan någon dag då och då utan att bli understimulerad.
Motionsmässigt får den gärna orka med 3 h promenad och strövande.
Jag uppskattar om hunden är självständig på det sättet att den har integritet och inte bara behöver kela och gosa jämt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det vet jag inte, då jag aldrig aktivt tränat hund. Att träna häst tycker jag är jättetråkigt vissa dagar, men djuret som individ gör ju att både vilja, ork och tid finns 👍
Då känns det nog lite vanskligt att köpa en hund som kräver massor av det. Tänk om du kräks på det? Jag hade nog tagit någon ras som kräver lite mindre men som ändå hänger med på det mesta om du skulle tycka att det är kul.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Dvärgschnauzer?
En mycket robust liten allroundhund strax över 30 cm. Oftast riktigt mysiga hundar inne. Ute orkar de mycket. Har inga problem med lugna perioder eller bara lite trickträning när orken tryter. Men kan utan problem hänga på vandringar, lite löpturer, lugna ridturer, agility, rallylydnad, nosework, spår osv.
Skaffade min första när sonen var 7 och det var en utmärkt barnhund. Nu har vi ytterligare en.
De har en praktisk päls mot smuts och väta som inte fäller men som kräver en del pälsvård. Jag lämnar bort för trimmning och ullkammar bara själv.
En ganska frisk och långlivad ras.
De älskar inte regn och rusk men traskar med ändå. Rasen KAN ha nära till skall men det är absolut en träningssak. Ingen av våra är skälliga mer än när det ringer på dörren. Det är inga problem för dem att vistas i tex lägenhet. Men skiter man helt i att styra upp den biten på en skällig individ så är det klart att det låter mycket, som för de flesta raser.
 
Den är öppen för att jag har en tendens att älska alla djur som kommer i min ägo. Hade lika öppen beskrivning när jag letade häst.
Men max 65 cm mkh, min 30 cm mkh.
Har erfarenhet av shelties, tycker dom är otroligt fina, men dom jag haft att göra med har varit för skälliga.
Den typen av pälsvård undviker jag nog gärna 😅
Renodlade mentala träningspass är bra om hunden klarar sig utan någon dag då och då utan att bli understimulerad.
Motionsmässigt får den gärna orka med 3 h promenad och strövande.
Jag uppskattar om hunden är självständig på det sättet att den har integritet och inte bara behöver kela och gosa jämt.
Jag rekommenderar hemskt sällan min egen ras, men har du tittat på urhundar, typ shiba? Det är möjligt att du tycker den känns För självständig, men det är en riktigt smart och kul mellanstor hund med praktisk päls, mycket ork och stor integritet. Den är dessutom vacker att se på! ;)
Lagom stor runt 40cm ~10kg.
Belöningsbaserad träning är a och o, men den Kan komma med stark jaktinstinkt och det finns ingen garanti för avslappnade koppelfria promenader i skogen även om de flesta shibor jag är bekant med i Svea klarar det galant.

...det är absolut inte en schäfer, men det låter inte riktigt som att det är en schäfer du letar efter heller. :)
 
Då känns det nog lite vanskligt att köpa en hund som kräver massor av det. Tänk om du kräks på det? Jag hade nog tagit någon ras som kräver lite mindre men som ändå hänger med på det mesta om du skulle tycka att det är kul.

Jag är inte sådan som person att jag skiter i saker jag tagit mig an. Men jag kan inte tänka mig att jag skulle tycka att något sådant var hemskt. Då skulle jag inte ens överväga att skaffa hund
 
Jag är inte sådan som person att jag skiter i saker jag tagit mig an. Men jag kan inte tänka mig att jag skulle tycka att något sådant var hemskt. Då skulle jag inte ens överväga att skaffa hund

Jag har haft Schäfer och visst, en UNDERBAR ras. Men de kräver mycket. Både mentalt och i motion. Helt ärligt så tyckte jag att det blev för mycket och kvävde intresset för att ha hund. Även om jag älskade hundarna som individer så kände jag mig kvävd tillslut.
Mitt råd är bara att skaffa en ras som matchar den tid och ork du i genomsnitt vill lägga🙂
 
Jag rekommenderar hemskt sällan min egen ras, men har du tittat på urhundar, typ shiba? Det är möjligt att du tycker den känns För självständig, men det är en riktigt smart och kul mellanstor hund med praktisk päls, mycket ork och stor integritet. Den är dessutom vacker att se på! ;)
Lagom stor runt 40cm ~10kg.
Belöningsbaserad träning är a och o, men den Kan komma med stark jaktinstinkt och det finns ingen garanti för avslappnade koppelfria promenader i skogen även om de flesta shibor jag är bekant med i Svea klarar det galant.

...det är absolut inte en schäfer, men det låter inte riktigt som att det är en schäfer du letar efter heller. :)

Nej, schäfern är bara ett fint barndomsminne :) Och jag tycker fortfarande att dom är så fina!

Har tittat på Shiba, och tycker dom är jättefina! Hur är pälsen egentligen? Det kanske ser ut att vara mer jobb än det är 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej, schäfern är bara ett fint barndomsminne :) Och jag tycker fortfarande att dom är så fina!

Har tittat på Shiba, och tycker dom är jättefina! Hur är pälsen egentligen? Det kanske ser ut att vara mer jobb än det är 😅
Det är en funktionell spetspäls. I ett klimat som Sverige fäller de normalt rätt extremt två gånger om året (vår och höst) under typ en månad. Däremellan fäller min tjej typ max tre hår om dagen känns det som. Absolut INGENTING jämfört med min korthåriga russel eller bekantas labbar och cockrar.
När fällningen peakar (när hon ser ut som en vild shetlandsponny på värsta sätt 😅 ) brukar jag bada henne och släppa henne lös så att hon får rulla av det värsta, sedan antingen blåstorka eller borsta så är det rätt färdigt. Däremellan krävs ingen skötsel alls.

Det man bör vara medveten om är mentaliteten och tillgängligheten, då det finns en del rädsla och aggression inom rasen. Sök gärna en uppfödare som satsar lite sportigt och med mycket aktiviteter och BPH.
En del allergier har också dykt upp på senare år.
 
Fällpäls.
1683652744023.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp