3 frågor i samma tråd: sadel, sits storlek och... hur kommer ni upp?? :D

Tarapara

Trådstartare
3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar.

1. Jag har en häst som det verkar vara totalt omöjligt att hitta en vettig sadel till. Just nu rider jag med en fårskinns sadel. Fungerar ju bra så länge man inte ska göra något mer krävande arbete, men skulle gärna vilja få en "ordentlig" sadel till hästen också. Han har kort rygg, en totalt megahög och lång manke, böjd/svankig rygg och dessutom överbyggd bak, behöver mycket utrymme över skuldrorna, bred ryggradskanal (minst 4 fingrars bredd)... Jag har provat massor av sadlar, men ingen passar. Oftast är de för raka eller allt för långa eller så finns det för lite utrymme för manken. Att börja specialbeställa en sadel har jag absolut inte råd med, och tänker inte göra heller då vi inte rider hästen varje dag. Jag har testat allt från märkes sadlar till märkeslösa sadlar och inte en enda passar honom. Jag har haft sadelprovning och de hade ingen sadel som passade heller. Har bland annat provat Stubben, Pfiff, Kieffer, Pessoa, Passier, en rad märkeslösa, Zaldi, Hubertus, Claridge House, Thorowgood, Sigma, Wintec.... jaa, listan kan göras lååång.... Någon som kan ge tips på märken som skulle passa, som man inte behöver ta banklån för att ha råd med? Hur sadeln ser ut skiter jag fullständigt i bara den passar hästen.

2. Eftersom denna häst har så väldigt liten anläggningsyta så har jag börjat fundera på det här med sits storlek. Jag själv är inte så lång, 160cm, och jag drar 36 i byxor.... tror ni att jag skulle ha rum i en t.ex. 16" sadel, eller blir det för lite? :confused: Nu har jag mest provat sadlar runt 17", och de har varit för långa till hästen. Om man går ner i sits storlek så blir ju också sadeln mindre (eller tänker jag fel?) kanske längden skulle passa då? Vad tror ni? Ni andra som är ca lika långa osv. vad har ni för storlekar?

3. Härom dagen då jag var ute och red så sket han på vägen. Jag har i hela mitt liv fått inbankat i mitt huvud att man lämnar inte skit på vägen, man kliver av och sparkar det i diket. Nåja, jag hoppar av och sparkar skiten i diket och ska upp igen..... och kommer på att jag inte har några stigbyglar :o :banghead: Jaha... där står jag då och slipper inte upp på hästen igen. Att få hästen ner i diket, så att jag kan kliva på från vägen, kan jag glömma, det går han aldrig med på. Att hoppa upp, så där graciöst som man ser på youtube och liknande... jaa, jag ser mest ut som en valross som glider ner tillbaka då jag försöker :rofl: Det var bara att GÅ hem med hästen och avsluta ridpasset :cool:
Hur gör ni? Hur kommer ni upp? :confused: Jag kan ju inte ta stall pallen med mig på ridturerna direkt :rofl:
 
. Härom dagen då jag var ute och red så sket han på vägen. Jag har i hela mitt liv fått inbankat i mitt huvud att man lämnar inte skit på vägen, man kliver av och sparkar det i diket. Nåja, jag hoppar av och sparkar skiten i diket och ska upp igen..... och kommer på att jag inte har några stigbyglar :o :banghead: Jaha... där står jag då och slipper inte upp på hästen igen. Att få hästen ner i diket, så att jag kan kliva på från vägen, kan jag glömma, det går han aldrig med på. Att hoppa upp, så där graciöst som man ser på youtube och liknande... jaa, jag ser mest ut som en valross som glider ner tillbaka då jag försöker :rofl: Det var bara att GÅ hem med hästen och avsluta ridpasset :cool:
Hur gör ni? Hur kommer ni upp? :confused: Jag kan ju inte ta stall pallen med mig på ridturerna direkt :rofl:
Jag hittar en stubbe eller sten eller vad som helst att hoppa upp ifrån. Aldrig att jag försöker ta sats och hoppa upp på ryggen igen. Sist jag gjorde det när jag red barbacka, hade glidit av för att sparka undan bajset, och skulle hoppa upp igen så kom jag upp på mage över hästen, skulle svinga över benet men hamnade lite långt bak vilket resulterade i att min nerviga häst fick frispel och drog iväg i en rodeo serie av bockningar. Jag for av och fick hjärnskakning och fick springa efter hästen hem. :grin:

Det var inte så konstigt egentligen, det måste vara hemskt obehagligt för hästen om man hoppar upp på ryggen sådär eller inte sätter sig försiktigt. Jag gillar inte ens att hoppa upp med sadel utan pall, för då lägger man fortfarande jättemycket vikt i ena stigbygeln när man hoppar upp vilket hästen måste uppleva mindre skönt..

Så någonting som kan användas som pall och annars leder jag hästen tills jag hittar något. :p
 
Jag är lite mindre än 160 och jag rider helst i juniorsadel. Jag har ridit i för stora sadlar och jag hatar det. Stiglederna hamnar för långt fram och jag får stolssits. Alternativt måste jag sitta längre fram i sadeln och får nada stöd i bak. Sadel i min egen storlek is da skit!!!
 
1: Prestige Venus dressyrsadel och Santa cruz Celine i hoppsadeln.
2: 18 tum har jag i dressyrsadel och 17,5 i hoppsadeln, drar själv 44/46 i byxor.
3: Använder ALLTID pall eller stol, stubbe, sten för att komma upp. Smidig som få ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 664
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Digbil
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 620
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp