3 frågor..

Tindrus

Trådstartare
1. Har en hankatt på 5 månader och undrar nu när den bästa tiden att kastrera honom är? Har hört så mkt olika...

2. Min katthona som sprang vilse i Januari hittade äntligen hem igår, hon är höggravid och jag ringde vet för att höra lite om hälsokoll, men eftersom ungarna kan komma i princip närsomhelst så skulle vi avvakta. Vet sa att hon behöver högenergifoder.. Jag ger Orijen torrfoder och Mjau blötmat, men hon sa att jag skulle köpa kattungefoder... Behöver jag verkligen det? Vill inte stoppa i henne massa spannmål och Orijen ska ju funka till både vuxna katter och bebisar, finns det nåt bättre? :confused:

3. På tal om maten.. Hur mycket blötmat resp. torrfoder bör man ge för att undvika njurproblem och sånt i bästa mån?
 
Sv: 3 frågor..

1. Finns ingen bestämd "bästa ålder". Generellt rekommenderar man i Swerige att katter kastreras runt 6 månaders ålder. Wissa weterinärer kastrerar långt tidigare än så.

2. Har inte Orijen något högenergifoder för dräktiga katter eller kattungar? Det är wiktigare att din katt får i sig tillräkligt med energi än att du till warje pris undwiker spannmål. Du behöwer ju inte direkt köpa Friskies kattungemat!


3. Det är inte proportionen blöt- respektiwe torrfoder som awgör om en katt drabbas aw njurproblem. Om och när katten utwecklat en njurinsufficiens bör man ge specialfoder, men det går inte att förebygga med "rätt" diet. Kanske är det kristaller i urinen och urinsten du tänker på? Detta kan man förebygga genom att antingen ge katten enbart blötmat (med bra ingredienser) eller ge ett torrfoder med en bra sammansättning. Numera finns det foder som stimulerar katten att dricka mer (= mer utspädd urin) och som dessutom innehåller rätt förhållande mineraler (Royals Young Male/female, Hills Neutered cat m fl). Eller kombinera burkmat med ett bra torrfoder. Det är också wiktigt att katten har tillgång till friskt watten, gärna i en stor wid skål.
 
Sv: 3 frågor..

1. Innan han blir könsmogen och eftersom hanar kan bli könsmogna från 6 månaders ålder är nu en ganska bra ålder.

2. Orijen och MJAUs våtfoder är absolut tillräckligt. Så är det med den saken.;)

3. Det är svårt att säga exakt vilka proportioner som krävs för att hålla urinvägarna friska, men vätska i våtfoder har en bra förebyggande effekt. Jag rekommenderar mina köpare att ge minst 50% våtfoder. Alltså inte 50 g våtfoder och 50 g torrfoder utan halv dagsranson våtfoder och halv dagsranson torrfoder vilket kan handla om tex. 30 g torrfoder och 100-150 g våtfoder.

Foder av bra kvalité, fri tillgång på vatten och en stor andel våtfoder är bra förebyggande åtgärder. Tyvärr kan man aldrig gardera sig.
 
Sv: 3 frågor..

1. Finns ingen bestämd "bästa ålder". Generellt rekommenderar man i Swerige att katter kastreras runt 6 månaders ålder. Wissa weterinärer kastrerar långt tidigare än så.

2. Har inte Orijen något högenergifoder för dräktiga katter eller kattungar? Det är wiktigare att din katt får i sig tillräkligt med energi än att du till warje pris undwiker spannmål. Du behöwer ju inte direkt köpa Friskies kattungemat!
Nää, tror dom bara har en sort till katter.. Men hört att den ska vara bra till katter i alla skeden, såvida dom inte har någon sjukdom och behöver ngt "speciellt" då såklart.

3. Det är inte proportionen blöt- respektiwe torrfoder som awgör om en katt drabbas aw njurproblem. Om och när katten utwecklat en njurinsufficiens bör man ge specialfoder, men det går inte att förebygga med "rätt" diet. Kanske är det kristaller i urinen och urinsten du tänker på? Detta kan man förebygga genom att antingen ge katten enbart blötmat (med bra ingredienser) eller ge ett torrfoder med en bra sammansättning. Numera finns det foder som stimulerar katten att dricka mer (= mer utspädd urin) och som dessutom innehåller rätt förhållande mineraler (Royals Young Male/female, Hills Neutered cat m fl). Eller kombinera burkmat med ett bra torrfoder. Det är också wiktigt att katten har tillgång till friskt watten, gärna i en stor wid skål.
Okej, ja det var nog urinsten och sånt jag tänkte på.. Tycker jag ger så bra mat man jag kan isåfall, vad jag har läst mig till, så jag fortsätter med det. Självklart har dom så mycket vatten dom bara vill!
Tack för svaret.
 
Sv: 3 frågor..

1. Innan han blir könsmogen och eftersom hanar kan bli könsmogna från 6 månaders ålder är nu en ganska bra ålder.
ok ok, då tar jag tag i det såfort som möjligt, innan han sätter på alla grannkatter :D

2. Orijen och MJAUs våtfoder är absolut tillräckligt. Så är det med den saken.;)
Fint, då var det som jag trodde.

3. Det är svårt att säga exakt vilka proportioner som krävs för att hålla urinvägarna friska, men vätska i våtfoder har en bra förebyggande effekt. Jag rekommenderar mina köpare att ge minst 50% våtfoder. Alltså inte 50 g våtfoder och 50 g torrfoder utan halv dagsranson våtfoder och halv dagsranson torrfoder vilket kan handla om tex. 30 g torrfoder och 100-150 g våtfoder.

Foder av bra kvalité, fri tillgång på vatten och en stor andel våtfoder är bra förebyggande åtgärder. Tyvärr kan man aldrig gardera sig.
Det är nog som jag fodrar dom då.. Ger dom mjau att smaska på i sammanlagt ½ dygn per dygn (typ) och Orijen har dom hela tiden..
Tack så mycket för ditt svar.. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Vår kastrerade hankatt på 8 år har hela livet haft problem till och från med kliande öron , svarthaka och stort pälssläpp. (Men får inte...
Svar
6
· Visningar
2 641
Övr. Katt Jag har ganska nyligen blivit med katter och känner mig helt vilsen, tänkte ni här kunde hjälpa mig lite Kattmat Katterna äter bara...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Shark
·
Katthälsa Jag har en gammelkatt här hemma, han är i år minst 17år gammal. Jag skriver minst, för ingen vet närmare än så. Jag har själv haft...
Svar
16
· Visningar
5 495
Senast: Sol
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 359
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp