30 minuters middag

DarkInNight

Trådstartare
Vad lagar ni för mat de där dagarna då tiden är knapp och man inte hunnit eller orkat förbereda i förväg? 😊
 
Kikärtsgryta från boken Mera Vego. Fräs upp hackad lök och vitlök med curry. Sen i med kokosmjölk, krossade tomater, kikärtor och jordnötssmör. Koka upp och smaksätt med japansk soja. Servera med ris, limeklyftor, ev skivad banan och jordnötter. Hela rätten är klar på samma tid som det tar för riset att koka, dvs ca 15 minuter.
 
Vad lagar ni för mat de där dagarna då tiden är knapp och man inte hunnit eller orkat förbereda i förväg? 😊
Strips och panerad fisk i ugnen, "fish and chips" Lite kokta ärter till så får man lite grönt också. ;) Jag har ofta någon typ av burksoppa hemma också, väldigt smidigt att värma och mjukt bröd till.
Under sommaren har vi alltid sallad/grönsaker hemma och kan slänga ihop någon sallad med eventuella rester, eller vad man nu tycker om. Maken och dottern gillar tonfisk på burk så de får alltid i sig något.
Pasta med något till, det allra enklaste är en vanlig tomtsås, inte så spännande men mättar. Här blir det ofta pasta, stekt bacon, göra en snabb redning när pastan har kokat klart, rör ner pastan och bacon. Har man hemma är champinjoner gått också.

Vintertid när grönsaker inte alltid är så roliga har vi mycket groddar av olika slag hemma. Gott till det mesta faktiskt.
 
Potatis, kyckling, grönsaker och krossade tomater med timjan och fetaost eller vad man har. Allt i samma form i ugnen. Minimalt arbete och minimalt med disk. Tar lite längre i ugnen än 30 minuter men räknar detta som en av mina smidigaste rejäla rätter!
 
Någon form av pyttipanna (dvs kylskåpsrensning pimpad med saker från frysen), tex squash, rödlök, rökt skinka, tomater och lite riven ost ovanpå.

Annars äggrätter, de går att variera i det oändliga. Jag gör ofta äggröra med ljumma grönsaker till: Squash, sparris, sockerärtor, rödlök och/eller tomater.
 
Det mesta jag gör går på under 30 minuter.
Carbonara, köttfärssås, korv stroganoff, stekt Halloumi, olika pastasåser, falukorv med eget potatismos, lax i ugn, paella osv osv.
Låter som att du inte lagar så många portioner åt gången? För mig tar det mer än 30 min att skala, koka och mosa potatis och en köttfärssås tar också längre tid.
 
Det blir ofta sallad. En stor näve av något grönt (ofta rucola, ibland babyspenat) och så på med vad jag råkar vara sugen på. Under sommarhalvåret blir det ofta något fruktigt och något salt, t.ex melon och feta eller jordgubbar och halloumi eller så. Och så gärna något lite krispigt uppepå, t.ex nötter eller frön.

Ibland omelett eller äggröra, särskilt om jag har någon käck snutt av något i kylen. Lite överbliven skinka eller en ostbit att riva eller någon korv eller så.

Försöker att alltid ha frysen hyfsat välutrustad med diverse grönsaker som man bara kan slänga i stekpannan som tillbehör till ovan nämnda snuttar, om jag inte är sugen på ägg.

Annars tycker jag en matig smörgås (gärna varm!) eller kvarg/yoghurt med granola, bär och någon liten nöt eller två är en fullgod kvällsmat, särskilt under det varmare halvåret. Ett kokt ägg och/eller en knäckemacka till kanske om man är extra hungrig!
 
Vad lagar ni för mat de där dagarna då tiden är knapp och man inte hunnit eller orkat förbereda i förväg? 😊
Ärtsoppa, broccolisoppa Xsoppa går på nolltid oftast.

Dvs koka vatten i vattenkokaren och täck den frysta valda grönsaken (erna) (anything goes från morötter till blomkål, gröna ärtor till spenat och grönkål) och den valda buljongtärningen med det varma vattnet (+ ev först kokad småskuren potatis om det är broccolisoppa), så koka typ 5-10 minuter och så vrrrrr, käk.

Om man vill ha det fancy kan man smälta lite lök i grytan först + ev vitlök, vill man ha det fetare kan man hälla på en msk grädde eller så, eller så lägger man i en klick med grädde/gräddfil/creme fraiche efteråt.

(vårt barn äter vilken variant som helst av detta, från "mammas experiment" till pappas mer vällagade.)
 
Hacka alla grönsaker och rotsaker i kylskåpet och steka och äta till ris går också. Bulgur går snabbare, tio minuter i en gryta :D eller typ 5 om man köper den sorten. (min man tar alltid pasta så jag är trött på det och kör bulgur om det ska kokas snabbt.)

Om man hittar vadsomhelst från fiskpinnar o köttbullar till entrecote eller halloumi i frysen eller kylen så kan man steka det med. (men det var ju oförberett och ohandlat)

Min mammas special är att lägga kycklinglår i en ugnsform med grönsaker o potatis och springa iväg med barnbarnet och glömma bort det. Det brukar bli gott.
 
Låter som att du inte lagar så många portioner åt gången? För mig tar det mer än 30 min att skala, koka och mosa potatis och en köttfärssås tar också längre tid.

Potatismos till två tar max 20 minuter för mig, skala, skiva, koka, mosa 😁
Köttfärssås samma, fräsa färs och lök, i med en burk dolmio, koka fem minuter, klart.
Jag är inte intresserad av matlagning och gör det lätt för mig.
 
Himmel jag måste vara långsam på att skala och hacka saker inser jag när jag läser tråden majoriteten av de rätterna som nämns här som involverar skalning och hackning tar längre än 30 minuter för mig till färdig rätt alltså.

Jag brukar göra falafel med bulgur då är det frysta falafel jag har som är klara. Eller skivad kassler med kokt potatis och kall sås. Skalar aldrig potatis då. Eller steka protein, ha sallad, baguette och kall sås eller röra till.
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 532
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: Acto
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp