30kr/dagen till mat

TheRedLightning

Trådstartare
Om du bara hade 30kr/dagen att köpa mat för (till bara dig själv) vad hade du köpt då?
Hade det varit någon skillnad om du bara kan spendera de 30kr den dagen eller om du kan samla ihop en veckas ranson á la 210kr?
Hade du bakat? Något annat?
 
Om du bara hade 30kr/dagen att köpa mat för (till bara dig själv) vad hade du köpt då?
Hade det varit någon skillnad om du bara kan spendera de 30kr den dagen eller om du kan samla ihop en veckas ranson á la 210kr?
Hade du bakat? Något annat?
Jag skulle helt klart kunna handla smartare om jag hade 210 kr med mig för att veckohandla, än om jag handlade för 30 kr/dag. Bakar redan eget bröd, och det hade jag fortsatt med. Det känns som en hyfsat stor besparing faktiskt. Jag är inne i en period av att äta havregrynsgröt till frukost. Billigt och nyttigt, så det hade jag fortsatt med. Sedan hade jag lusläst veckans erbjudanden och planerat inköpen efter dessa. Ibland är det t.ex. väldigt bra pris på hel kyckling, och en hel kyckling hade jag kunnat använda till många olika måltider om det bara var jag som skulle äta.
 
Jag hade köpt havregryn och lite mjölk en dag. Det blir ju havregrynsgröt för några dagar på det och vid kris så kan man äta det mer än en gång om dagen alltså. Dagen efter hade jag köpt ris och lite grönsaker osv. Fortsatt köpa mat man kan dryga ut till fler gånger och ändå bli mätt på. Och tycka om på något vis.

Veckohandla för hela summan hade ju varit lättare, men kanske något att testa när man skaffat sig ett baslager först någon vecka senare.

Utgår nu från att man inte har något alls hemma, tomt och innehållslöst helt och hållet och får börja om. Det krävs rätt lite pengar att hålla än mätt egentligen. Det är det där extra som kostar.
 
Om du bara hade 30kr/dagen att köpa mat för (till bara dig själv) vad hade du köpt då?
Hade det varit någon skillnad om du bara kan spendera de 30kr den dagen eller om du kan samla ihop en veckas ranson á la 210kr?
Hade du bakat? Något annat?
Torkade baljväxter, rotsaker/säsongsgrönsaker, baka eget bröd, handla rabatterade varor. Lär bli mycket soppa.
 
Jag hade nog också haft lättare att handla för 210 kr/vecka. Hade absolut bakat själv, det är stor skillnad i kostnad och dessutom i smak tycker jag. Jag skulle nog också försöka äta mer vegetariskt, kött är dyrt! Leta extrapris och jämföra butikernas prissättning.

Lever just nu på csn så jag har som mål att min dagskostnad för mat skall ligga på 50 kr om dagen. Har roat mig att räkna lite på vår årskonsumtion av några basvaror och jämfört mellan två butiker. Det skiljer faktiskt hundralappar på ett års tid beroende på var man handlar.
 
Om du bara hade 30kr/dagen att köpa mat för (till bara dig själv) vad hade du köpt då?
Hade det varit någon skillnad om du bara kan spendera de 30kr den dagen eller om du kan samla ihop en veckas ranson á la 210kr?
Hade du bakat? Något annat?

Om jag samtidigt hade haft tid hade jag cyklat till affären och kollat kort-datum hyllan ofta och handlat till 75% rabatt vad det nu än är som är på högsta rabattsatserna. Och lagat stora satser mat som räcker flera dagar.
 
Hellre 210 kr/vecka än 30/dag.

Jag tror inte att det blivit så stor vinst att baka eget bröd jämfört med att köpa ett dubbelpaket Falu rågrut eller Wasa husman, så jag hade hellre lagt pengarna på det. Till det någon billig mjukost eller om jag hittade leverpastej på extrapris.

Sen:

Lök, morötter, purjo, snabbnudlar, ägg (förmodligen inte samma vecka som jag köper ost), krossade tomater, pasta, röda linser, potatis, någon frukt om det finns billigt. Kaffe är dyrt, jag skulle nog ta ett gäng billiga tepåsar.

Korv och liknande på kort datum. Gärna komplettera med en flaska ketchup och en flaska soja när det finns en tjuga över.

Med ovanstående kan jag äta knäckemackor till frukost (med ägg, leverpastej eller mjukost). Mackor, frukt, en morot eller ägg till mellanmål. Snabbnudlar som wokas med rivna morötter och lök till lunch eller middag. Knäcker man i ett ägg och låter det bli krämigt blir det väldigt gott. Andra alternativ: pasta med "bolognese" gjord på röda linser, korv och klyftpotatis i ugn, omelett med lök och purjo.

Jag skulle kunna göra potatissoppa, löksoppa, tomatsoppa, morotssoppa och linssoppa.

Verkligen ingen lyx, men det skulle funka.
 
Jag behöver bara äta två gånger per dag.
Fm: äggröra på tre ägg och lite smör. Ca 10 kr.
Kväll: en måltid för 20 kr är ju inga problem att få till. Mycket storpack, kort datum osv. Ganska enformigt, inga fancy grönsaker, bara vatten till dryck osv.
 
rabatterade varor tycker jag tenderar vara i grunden ganska dyra varor, typ hel- och halv-fabrikat. Det är sällan som det är rabatt på potatis och morötter (sedan kan priset förstås variera, men då beror det mer på säsong och kvalitet)

Här tycker jag rätt ofta det är erbjudanden på rotfrukter för 1kr/kg till exempel. Såklart när det är säsong för det, men ändå betydligt billigare än veckan innan eller efter.

Eller extrapris på pasta/ris och typ 3 för 2 på bönor i tetra.

Vi handlar ofta med utgångspunkt i reklambladet.
 
Jag hade ätit gröt, grönsakssoppa, blodpudding, grytor baserade på bönor. Får jag tänkta med köttet vi redan har hemma, hade jag gjort grytor av det. Tror också jag hade satsat på att köpa storpack av hårdbröd istället för att baka eget. Hade definitivt ”storhandlat” för 210 kr i veckan.
 
Ris, lök, havregryn, vitlök (går lätt att odla själv om man har lite framförhållning), potatis, olivolja, morötter. Men behöver alltså "storhandla" och sen sprida ut kostnaden över veckorna. Oj, kaffe och mjölk måste jag ha.....

Annars tänker jag ofta hur billig t.ex. svensk potatis är och hur otroligt mycket gott man kan göra av vanlig potatis. Rotfrukter i säsong, som nån nämnde.

Torkade bönor, mums att tillaga - nyttigt och billigt!

Fast jag skulle nog inte härda ut jättelänge. Jag behöver få en flaska vin nån gång, också - och helst blåbärsyoghurt till frukost...! Men finge jag planera långt i förväg skulle jag kunna dra ner på matkostnaderna nåt alldeles otroligt.
 
Här tycker jag rätt ofta det är erbjudanden på rotfrukter för 1kr/kg till exempel. Såklart när det är säsong för det, men ändå betydligt billigare än veckan innan eller efter.

Eller extrapris på pasta/ris och typ 3 för 2 på bönor i tetra.

Vi handlar ofta med utgångspunkt i reklambladet.
jo, det händer förstås precis när de är i säsong. Precis som potatis för krona till midsommar (men ofta kombinerat krav på att handla för ett visst belopp). 3 för 2 hjälper ju inte om de kostar mer än 15 kronor styck och man bara har 30 kr.
 
Om du bara hade 30kr/dagen att köpa mat för (till bara dig själv) vad hade du köpt då?
Hade det varit någon skillnad om du bara kan spendera de 30kr den dagen eller om du kan samla ihop en veckas ranson á la 210kr?
Hade du bakat? Något annat?
Rotfrukter, vitkål, burktomater och baljväxter. Och gröt och mjölk till frukost. 30 kr om dagen är verkligen inte mycket.

För trettio kr för en dag så fick jag väl leva antingen på gröt eller ärtsoppa den dagen. Det blir lättare om man kan köpa storpack för 210.
 
Exempel på meny:

Frukost: Havregrynsgröt
Middag: Stekta sillfiléer med kokt potatis
Kvällsmat: Stekt (sockerfri) blodpudding

Totalt 20 kr

Jäkligt god mat :)
Inget frukt och grönt alls? Det låter ledsamt och deppigt med den matsedeln, såvida det inte ingår tillbehör du inte nämnt (sylt till gröten, lingon till blodpuddingen, osv)

Annars finns det en del billig, baljväxtbaserad husmanskost. Feijoada t ex - till middag för fyra går det åt 3 dl torkade svarta bönor, tre lagerblad, två apelsiner, två lökar, en halv vitlök, 3 dl ris och en bit rökt sidfläsk. Det blir inte många kronor per portion.
 
Säger som många andra att jag hellre skulle veckohandla för 210.

Krossade tomater finns ibland för extrapris. Torkade kikärter och bönor är billiga. Säljs hel färsk kycklig för extrapris så räcker den till en hel veckas maträtter. Pasta är också billigt.
Lök finns alltid hemma.

Jag tittar alltid i extraprislådan för det går att göra fynd.

Jag lever ofta väldigt snålt och har inga bekymmer att hålla nere matbudgeten om jag behöver - utan att äta dåligt.
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 138
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
716
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 694
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp