39-åring åtalas för olycka med hästsläp

(NSK)
Den svåra olyckan med ett hästsläp på riksväg 24 utanför Röke i början av januari, då en 29-årig man skadades allvarligt, får nu sitt rättsliga efterspel.
På torsdagen åtalades en 39-årig kvinna som körde släpvagnen för vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och underlåtenhet att använda vinterdäck när vinterväglag råder.

http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080404/HASSELEHOLM_NYHEDER/754714257
 
Sv: 39-åring åtalas för olycka med hästsläp

Inte hennes smartaste drag kanske.. :angel: Var det inte dessutom en enkelaxad tranport med 2 stora hästar?? :eek:
Jag tycker det ska svida rejält för henne då hon medvetet utsatt både hästar samt medtrafikanter för mkt stora risker! :devil:
 
Sv: 39-åring åtalas för olycka med hästsläp

Och hur många gånger har man inte läst i forumet att
"vad händer om...."
"hur stor är risken att åka fast...."
osv osv....

Skrämmande att folk inte är mer rädda om sig själva, medtrafikanter och i detta fall även hästarna.

SJÄLVKLART ger man sig inte ut i vinterväglag utan rejäla vinterdäck på HELA ekipaget, och självklart ska man följa de lastningsbegränsningar (maxlast osv) och hastighetsgränser som råder. Ännu viktigare när man kör med levande last.

Tycker jättesynd om 29-åringen, kvinnan hoppas jag får ett svidande straff (tur att hästarna klarade sig såpass bra som de gjorde)
 
Sv: 39-åring åtalas för olycka med hästsläp

Hur f*n tänker man om man är så oansvarig att man utsätter sina medtrafikanter å hästar för detta? Att hon utsätter sig själv det är hennes sak, men andra? Att sen neka till allt utom ej innehav av vinterdäck på transport, får mig att önska att hon får det väldigt svårt å länge!!!
 
Sv: 39-åring åtalas för olycka med hästsläp

Inte hennes smartaste drag kanske.. :angel: Var det inte dessutom en enkelaxad tranport med 2 stora hästar?? :eek:
Jag tycker det ska svida rejält för henne då hon medvetet utsatt både hästar samt medtrafikanter för mkt stora risker! :devil:

Var någonstans står det att det var ett enaxlat släp med två hästar? Då borde hon väl åtalas för övervikt också?
 
Sv: 39-åring åtalas för olycka med hästsläp

Undrar om det för kvinnan är värt att leva med insikten att hon pga ren nonchalans skadat en annan människa så svårt?
Så många olyckor som skett pga att folk inte kör med vinterdäck, och ÄNDÅ gör folk det!
 
Sv: 39-åring åtalas för olycka med hästsläp

Jag märkte inte det förrens du påpekade det...:rofl: Huvudsaken alla förstod vad hon menade iaf :)





... eller så var hon fet...
 
Sv: 39-åring åtalas för olycka med hästsläp

Jag personligen tycker att det borde vara förbjudet att köra häst i enkelaxlat släp.

MEN det finns inget som säger att ett enaxlat släp inte kan ha en hög totalvikt och låg tjänstevikt och följaktligen en hög maxlast.
Det har inget med antalet axlar att göra.

Sedan att hon antagligen körde med överlast eftersom dylika ekipage är extremt ovanliga är en helt annan sak.
 
Sv: 39-åring åtalas för olycka med hästsläp

Det är rätt.

Att neka till för hög fart är ju bara fånigt, hade hon kört tillräckligt långsamt så hade ju inte olyckan hänt!
 
Sv: 39-åring åtalas för olycka med hästsläp

Återigen. Var står det att det var två stor hästar och övervikt?

Hyfsat läskunnig, men detta har jag missat. Och vad har detta med olyckan att göra?

Man kör ej en transport om man ej kan vara säker på att framföra den utan risk för skada. Det är korkat.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp