3års tester 2013

Gabby_Ossi

Trådstartare
3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Nu våras det snart för treårstest, och såklart är det lika spännande som alltid att se hur de första årgångarna till hingstarna presterar, och vilka som kan tänkas få sitt första Blup-index efter årets tester! :banana:

Följande hingstar blev godkända och fick svenska stamboksnr 2009, och siffran efteråt anger hur många registrerade avkommor det finns födda 2010:

Common Sense 1172 58
JJ RayBan 1173 31
Firenze 1174 31
Flash Dancer I.M. 1175 24
Santiago 1176 12
Avon 1177 3
Baltimore 1178 54
Colmar 1179 25
Dalwhinnie 1180 34
Zamboucca 1181 6
Algot 1182 14
Blue Hors Lodestar 1183 2
Chicago City 1184 12
Lingh 1185 32
Odermus R 1186 32
Züidenwind 1187 105
Faustinus 1188 59
Nintender 1189 85
Fighting Alpha 1190 35
Converter II 1191 10

Dessa hingstar är de importhingstar som jag hittat som hade licens i Sverige första gången 2009, finns dock några äldre avkommor också i vissa fall:

Ampére 20
Blue Hors Doolittle 2
Clinton II 4
Conte Bellini 2
Diamant de Revel 21
Diarado 18
Eurocommerce Canturano 14
Falsterbo 1
First Edition 3
Fürst Romancier 1
Monte Bellini 7
Rousseau 2
Warrant 5

Och här är några hingstar som var nya förra året men inte fick ihop tillräckligt för Blup-index då, men borde kunna få i år. Siffran inom parantes är hur många visade avkommor de hade förra året (kan fattas någon här och var), och sedan reggade avkommor födda 2010:

Chairman La Silla (6) 38
Click and Cash (6) 36
Dee Jost Van Dyke (12) 15
Skovens Rafael (11) 24

Såå... någon som kan komma på någon mer att hålla extra koll på?
Har ni några som ni tycker ska bli extra spännade att se vad de lämnat?
Vilka avkommor kommer toppa listorna i år?

Har ni själv någon 3-åring från dessa förstakullar, och ska ni i så fall visa?
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Jag har en Odermus-unge, jag vet inte om jag ska visa ännu då vi ligger lite efter pga oturs-saker som felverkningar osv. Men jag ska anmäla iallafall och sen se tiden an.
Jag vet att Heimdahls Odermus-unge, Odåga, ska visas i Flyinge samt Flyinge Bombastic, också då efter Odermus, ska vísas där.
Ska bli kul och se hur de ser ut och är i temperamentet, man har ju något att jämföra med hemma :)

Visar jag min blir det i Åstorp.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Har en 2010 e Dee Jost Van Dyke. Hon kommer inte visas pga olika omständigheter. Dels tidsbrist pga oplanerad bebis, sen är hon endast 150 cm. Har varit till salu pga sin storlek, dock utan napp & åker nu iväg på inridning istället.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

En kompis äger en av Lodestar-avkommorna och planerar att visa sin.
En trevlig häst som både rör sig väl och hoppar villigt!
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

kl

Kan ju svara själv också! Stallet där jag jobbade förut har i alla fall några Ampere-avkommor som ska visas, enligt chefen är de riktigt fina och hoppar även bättre än de flesta hopphästarna.
De har även en Common Sense, en Lingh, och en Chicago City.

Och en e.Quintender, han har om jag räknar rätt 11 visade avkommor (av 14, så väldigt hög andel visade!) och 10 som skulle kunna visas i år, så han kan ev få blup-index också!
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Jag är vääääldigt nyfiken på Ampereavkommorna!
Utmärker de sig rent gångartsmässigt?

Jag har en e Dalwhinnie som ska visas.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

kl


De har även en Common Sense, en Lingh, och en Chicago City.

Vad har hänt med Chicago egentligen är han kvar i landet ? Läste för ett tag sedan något där han nämndes så kikade på hans blup sida och ser ju lite mysko ut han har gjort en tävling om året under 2 år med Peder sen ingenting. Astrid stod fortfarande kvar som ägare där men det händer ju ibland även om de är exporterade.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Jag har bara sett den ena närmare men den är väldigt fin! Men ja, vad jag hört ska de andra vara fina också. Tror faktiskt de har ridit in 4 st i år. Överlag rörliga men små och ganska nerviga och tekniskt svåra som jag förstod det.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Har ingen aning om vad som hände med Chicago faktiskt! Hade helt glömt bort honom tills jag träffade på denna avkomman.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Jag vet faktiskt inte mer specifikt vad som menas med det, det var ord från en av de andra i stallet som jobbat lite mer med dem, vi diskuterade hingst till hennes Bernstein-ponnysto :angel:
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Skulle du kunna tänka dig att luska lite mer?:) Ridbarhet är ju A och O.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Det kan jag göra! Men om jag skulle gissa, och hon menar tekiskt svår på samma sätt som stoet, så är det nog att de kanske kan vara lite överkänsliga, väldigt lyhörda och inte så förlåtande och på så vis kräva mycket av ryttaren. Något som är positivt för skickliga ryttare men som kan vara lite svårt att hantera för amatörer.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Min kompis har en treåring efter Firenze som ka visas på 3-års. Ska med och titta.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Jag har också en liten e. Dalwhinnie som ska visas på strömsholm 11 maj.
Han ligger dock lite efter i utbildningen och är ganska valpig i kroppen än så länge, så jag ser det mest som en rolig och nyttig upplevelse. :angel:Han kommer förhoppningsvis växa på sig under sommaren.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Jag har en Nintender avkomma, som jag funderar på att visa. Fina gångarter, löshoppade fint som 2 åring. Och trevlig att rida! Dock är hon liten skulle gissa på 156cm, så jag vet inte om det är värt att visa pga storleken :/
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Jag har en Nintender avkomma, som jag funderar på att visa. Fina gångarter, löshoppade fint som 2 åring. Och trevlig att rida! Dock är hon liten skulle gissa på 156cm, så jag vet inte om det är värt att visa pga storleken :/

Exakt så känner jag också, min är lika stor som den, 156cm så det känns ju som att domarna kommer dra ner pga. det.
 
Idag är det 3års test i Flyinge. Någon som är där och kan rapportera? Någon som ska visa? Hoppas vi kan fylla på information om testerna här :D
 

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 437
Senast: athena
·
Avel Ja, nu har ju de uttagna fölen varit officiella ett tag! Vad tycker ni om årets kollektion? Vilken skulle ni själva vilja ta med hem...
2
Svar
37
· Visningar
5 950
Senast: cirkus
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Ottilia
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 945
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp