3ggr i veckan?

orcide

Trådstartare
jag har hört om folk som rider sina hästar 3ggr i veckan , resten av tiden står dom .
Kan man verkligen kräva något av hästen då?
Jag menar dom kan väl inte hålla någon form av kondis om domm rids så sällan ?

Kan man ens få upp hästen i en hygglig kondition på en sån sporadisk ridning så man kan galoppera o kräva lite tempo eller går hästen sönder av sån behandling ?

Lite funderingar bara .. vad tycker ni?
 
Sv: 3ggr i veckan?

Hej du! Jag är en sådan. Jag rider 3-5 dagar i veckan, men det kan gå långa perioder när jag inte rider mer än 3 dagar. Man får naturligtvis anpassa kraven efter hästens (och ens egen) kondition och styrka, precis som man måste göra när man rider 5-6 dagar i veckan. Hur bra kondition skulle du själv ha om du tränade löpning 3 dagar i veckan t.ex.? Min man gör det, och han springer maraton på ungefär 3 timmar, inte elit, men hyffsat bra för att vara över 40.

Jag upplever inte att hästens kondition är det som inte räcker till, utan snarare att få in en vettig kontinuitet i annan träning än uteritt/dressyr. Det säger sig ju självt att det är lättare att vara ett bra ekipage om man rider mer. Det sitter ju inte bara hos hästen, även ryttaren behöver egentligen mer träning än så för att behålla reaktionsförmåga, balans osv.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag själv upplever inte att mina hästar ens musklar sej på så lite ridning .
Därav frågan .
Blir dom inte helt ur konditionmed så lite ridning ?'
Kan man rida tex en tmmmas pass med lite krav på sammling o galopp tex ?

jag rider just nu i gång några hästar o dom går 3-4 ggr i veckan nu o det händer inte mkt ..
Jag upplever att jag behöver rida 5-6 ggr i veckan för att det ska ge resultat alls och för att dom ska uppräthålla flåset .
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag hoppas att det går bra, eftersom min häst kommer att ridas så. :p Nu går hon i och för sig på lösdrift, men jag räknar det ändå som att hon inte rör sig särskilt mycket (men har möjlighet till det).

För mig är konditionen inte intressant, utan hållbarheten (är distansryttare). Eftersom jag fått lära mig att hästens kropp egentligen mår bäst av varannandagsträning tycker jag att det borde fungera med 3-4 dagars träning i veckan.

Men jag väntar spänt på någon kunnigs svar! :laugh:
 
Sv: 3ggr i veckan?

När jag rider min vuxna häst 3 dagar/v känner jag att jga rider för lite, men min unghäst (3 år) skulle jag ju inte få för mig att arbeta mer. Hon har börjat jobba i år (januari) och gått 2-4 dagar i veckan med viloveckor mellan varven, ganska nyligen vilat en månad och jag upplever att hon har bra kondis, inte jämför med min tävlinghäst när han är "toppad" och inte går att rida trött, men ändå.
De passen hon går, går hon varierad uteritt/körning/tömkörning/riden dressyr utan problem, men visst, nivån på "dressyren" är ju inte så hög på grund av hennes ålder och utbildningsnivå, men det handlar ju mer om att hon blir trött mentalt innan hon tar slut fysiskt..
Min äldre häst vill jag som sagt rida mer, men jag tror att det mer handlar om att jag inbillar mig att det behövs, alternativt att eftersom han är gammal (inte bara "inte unghäst") så mår han bra av att röra sig regelbundet. Som någon skrev så tror jag att när det gäller "dressyrbiten" så är det nog ryttaren som är i behov av mer träning..

Men nu går mina hästar också ute mycket, och i stora hagar, och jag tror att det är väldigt stor skillnad jämfört med om man har hästen stående i en plutt-hage när den inte jobbar.
 
Senast ändrad:
Sv: 3ggr i veckan?

Jag själv upplever inte att mina hästar ens musklar sej på så lite ridning .

Det jag menar är att en häst kan utföra det arbete den är van vid. Den får den kondition som behövs och bygger de muskler den behöver. Krångligare än så är det inte! Sätter den inte mer muskler är det för att det inte behövs! (Förutsatt att hästen får vettig mat och har vettiga levnadsvillkor i övrigt, förstås.)

I mitten av 90-talet stod jag uppstallad i ett utbildningsstall som tränade och tävlade unghästar för Breeders (5 och 6-åringar). Dessa gick ungefär varannan dag, och det var tillräckligt för att genomföra lätt och medelsvår fälttävlan i alla fall. Då reds de av riktigt duktiga ryttare, vilket gör stor skillnad. En som inte är lika duktig behöver ju rida mer för att lyckas med samma sak. Där får du ju känna dig fram hur mycket du behöver rida dina hästar för att komma till de mål du har.

Naturligtvis är det skillnad på en häst som rids 6 dagar i veckan och en som rids 3 dagar i veckan, särskilt för oss fritidsryttare. Men om du kontinuerligt rider 3-4 dagar per vecka kommer hästens kropp att anpassa sig efter den träningen och vara lagom för den. Man måste alltid vara uppmärksam på varje enskild häst hur den "tar" träningen.

Om det är så att du håller på att sätta igång hästar så beror det ju också på vad de har gjort innan. Det tar längre tid att få upp en häst i kondition om den rids lite, naturligtvis, men å andra sidan behöver den inte komma upp i lika "hög" kondition. (Säger man så?) Vilka krav man kan ställa får man känna av.

Jag som rider så lite, och inte är proffs, kan visst arbeta i galopp och kräva samling efter hästens utbildnings- och konditionsnivå, men jag kan inte arbeta 20 min i samlad galopp. Jag orkar inte heller, även om jag skulle sätta mig på en vältränad häst. Det krävs ju en hel del av ryttaren också...
 
Sv: 3ggr i veckan?

jag har hört om folk som rider sina hästar 3ggr i veckan , resten av tiden står dom .
Kan man verkligen kräva något av hästen då?
Jag menar dom kan väl inte hålla någon form av kondis om domm rids så sällan ?

Kan man ens få upp hästen i en hygglig kondition på en sån sporadisk ridning så man kan galoppera o kräva lite tempo eller går hästen sönder av sån behandling ?

Lite funderingar bara .. vad tycker ni?

Under vintervilan går mina ca 3-4 ggr i veckan. Ser det som underhåll av det vi tidigare byggt upp. Det går utmärkt att kräva lite arbete och form men det vill ju till att hästen från grunden har en bra kondition.

Unghästen byggs ju sakta upp med liknande träning. ca 2 ggr i veckan för tvååringen och 3 ggr i veckan för 3-åringen o.s.v. Så visst bygger det till en del. Dock, min åsikt är ju att man då ska fördela träningspassen jämt över veckans dagar och inte harva på 3 dagar på rad för att sen låta hästen stå ;)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag personligen är inte så förtjust i den "träningsformen". Vist att man kan dra ner fr att hästen ska vila eller att den är under igång sättning så rider man mindre för att sedan bygga upp..

Sen är det klart att unghästar rider man mindre för att inte skada dem, men att en vuxen utbildad häst som inte är under igång sättning ska ridas i bara 3 dagar i veckan har jag lite svårt för det går emot det som jag har lärt mig iaf. Om jag skulle rida min häst 3 ggr i veckan på den nivå vi är på så tror jag att hans hållbarhet inte kommer vara speciellt länge till, hästarna ska helst gå varje dag den dagen det är vila så ska man helst skritta hästen sen kan man alltid rida lugnare 2-3 dagar i veckan men ändock rida. tror inte att världseliten rider sina hästar 3 ggr i veckan sen får de vila resten.

Men om man bara är ute efter att ha en skogsmulle häst så skulle kan man ju rida 3 dagar i veckan men då kan det ju inte bli speciellt hårda pass.

Så känner som dig att 3 dagar räcker liksom inte riktigt till om man vill kräva mer
 
Sv: 3ggr i veckan?

jag rider just nu i gång några hästar o dom går 3-4 ggr i veckan nu o det händer inte mkt ..
Jag upplever att jag behöver rida 5-6 ggr i veckan för att det ska ge resultat alls och för att dom ska uppräthålla flåset .

Men om de har stått i ett halvår eller så så kanske det är utmärkt att du inte börjar rida dem 5-6 dagar i veckan? Skulle de ens palla det helt plötsligt. Det verkar väl bra att rida dem 3-4 ggr i veckan i någon månad först för att få igång dem lite och först efter det trappa upp lite till.

När det gäller människor går det snabbt att bygga muskler, långsamt att bygga senor, så man ska inte dra på för hårt i början även om det verkar gå bra. Läge för skador.
 
Senast ändrad:
Sv: 3ggr i veckan?

Jag personligen är inte så förtjust i den "träningsformen". Vist att man kan dra ner fr att hästen ska vila eller att den är under igång sättning så rider man mindre för att sedan bygga upp..

Sen är det klart att unghästar rider man mindre för att inte skada dem, men att en vuxen utbildad häst som inte är under igång sättning ska ridas i bara 3 dagar i veckan har jag lite svårt för det går emot det som jag har lärt mig iaf. Om jag skulle rida min häst 3 ggr i veckan på den nivå vi är på så tror jag att hans hållbarhet inte kommer vara speciellt länge till, hästarna ska helst gå varje dag den dagen det är vila så ska man helst skritta hästen sen kan man alltid rida lugnare 2-3 dagar i veckan men ändock rida. tror inte att världseliten rider sina hästar 3 ggr i veckan sen får de vila resten.

Men om man bara är ute efter att ha en skogsmulle häst så skulle kan man ju rida 3 dagar i veckan men då kan det ju inte bli speciellt hårda pass.

Så känner som dig att 3 dagar räcker liksom inte riktigt till om man vill kräva mer

Kan inte låta bli att kommentera detta lite. Travhästen presterar tufft och jag läste alldeles precis en amatörtränares beskrivning av träning för travhästen på nätet. 8 träningspass på en 3 veckorsperiod. Bara som en jämförelse ;)
 
Sv: 3ggr i veckan?

jag rider 3-4 ggr i veckan fast oftast blir det 3 ggr...
fast det skall tillaggas att jag tavlar inte precis bara konditions rider...
min hast trivs bast med det hon gillar inte arbete 6 dagar i veckan...
folk har fatt lite dille pa att man maste rida varje dag....:p
alla hastar ar olika...
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag står i ett stall där de finns amatörtränare och dom tränar varannan dag.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Under vinterhalvåret rider jag ungefär 3-4 dagar i veckan, mer hinner jag faktiskt inte, då jag studerar heltid (har en hel del läxor, uppsatser och prov) extrajobbar mm. Men å andra sidan rider jag nästan varje dag under våren-sommaren och början av hösten... så jag tror inte att hästen mår dåligt av färre riddagar under några månader.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Träning bryter ju ned musklerna medan det är vilan som gör att de byggs upp igen. Så jag kan tänka mig att det är alldeles utmärkt att träna hästar varannan dag, iaf om man tränar riktigt intensivt de gånger man rider och inte bara lullar runt vilket många ryttare gör (och jag). Men sedan beror det väl på hur gammal hästen är och hur stora hagar/mycket utevistelse man erbjuder hästen. Äldre hästar mår ju bäst av (lättare) motion varje dag så de inte stelnar till samt hästar som går i små hagar/går ute lite mår säkert bäst av att ridas nästan varje dag så de får röra sig mer och få mer stimulans.

Men det ultimata tror jag är att rida lite hårdare (hopp/dressyrpass/konditionsträning ute/tömkörning) varannan dag och dagarna emellan rida ut på långa tyglar utan större krav. :)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Hela vintern red jag bara mån, tis och ons resten av veckan fick hon stå..
Jag red som vanlig de dagar jag red nu red jaginte direkt superhårt det var inge tävlingsnivåridning....

Utan vi kunde ta en tur mån på 1-2 timmar med skritt trav och galopp... tis red vi lite dressyr i paddocjken och ons red vi ut påen tur igen=)

Hon gick ute pålösdrift och rörde sig ordentligt de övriga 4 dagarna så de gick inte någon nöd påhenne rörelsemässigt=)
 
Sv: 3ggr i veckan?

När jag haft vuxna hästar i träning rider jag varannan dag ca, 3-4 dagar i veckan. Resten av tiden går hästen på lösdrift, och jo, jag tränar ganska friskt de dagar jag rider.

Har haft alla möjliga hästar, min bästa gick upp till 160 km i distansritt. Idag har jag tre tvååringar och en treåring som jag aktiverar/tränar 1-3 dagar i veckan, ibland har de viloperioder. När de är färdiga kommer de också bara gå 3-4 dagar i veckan och resten av tiden på lösdrift :) De är tänkta att bli tävlingshästar, två ska visas på treårstest i vår, och samtliga fyra är tänkta att gå kval i galopp i vår som en början :)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Ja, om man på något vis kan likna hästens muskulatur vid människans så är det så att tre-fyra gånger i veckan räcker gott och väl. Flera gångers träning utsätter musklerna för en negativ spiral. De liksom äter upp sig själva. I och för sig kan man ju träna olika muskelgrupper men tre- fyra gånger i veckan rekommenderas ofta från tränarhåll.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag pratar så klart om en vuxen frisk häst .
Jag själv har kallblod på lösdrift .
Jag tänker så här , om man har en häst i full kondition typ tävlingskondis som rids varje dag typ o sen ställer ner den på 3ggr i veckan , då LÄR den tappa muskler eller ?!
Tvärtom då , om man har en helt muskelfattig häst som sätts i gång då kommer den inte upp i full kondition och muskelmassa på 3ggr i veckan ridning .

Sen anser jag att rida hårt en dag o låta hästen stå nästa är djurplågeri.
Om mina rids hårt ena dagen så skrittas dom i minsta fall nästa dag självklart .
 
Sv: 3ggr i veckan?

Under vintervilan går mina ca 3-4 ggr i veckan. Ser det som underhåll av det vi tidigare byggt upp. Det går utmärkt att kräva lite arbete och form men det vill ju till att hästen från grunden har en bra kondition.

Det är ju det här som är nyckeln, det du säger.

Huruvida hästen behåller kondition och muskler på ridning 3-4 dagar i veckan beror på vilken kondition den är i i utgångsläget. En häst som är i god kondition redan och väl musklad, tappar inte på att gå lite sporadiskt en period utan man kan underhålla det som redan finns där ganska bra, förutsatt att man rider på ett ergonomiskt och planerat sätt vill säga.

Om man har en häst som är ur kondition och totalt omusklad, blir det mycket svårt att bygga upp den på 3 ridpass i veckan.

Till de som oroar sig över att hästen som redan har muskler ska tappa om den rids en period 3-4 dagar i veckan:
studier visar att muskulatur tappas efter ca SEX veckor total vila. Och att en häst inte tappar i kondition alls förrän efter tre veckor total vila. men som sagt, det är ju en generell måttstock som utgår från en häst med god grundkondition och muskulatur i utgångs läget.

allmänt:
jag skulle aldrig få för mig att kräva samma saker av en häst som rids 3 gånger/vecka, som en som rids 5-6 dagar i veckan. Det är omöjligt att hålla en häst så pass gymnastiserad och mjuk att man kan rida fullt ut om man bara rider 3 pass/vecka. Då sliter det mer än det ger, om man försöker hålla samma nivå på träningen som när man red mer regelbundet.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp