4 årig unghäst rädd för bilar å cyklar mm

Tossa90

Trådstartare
Har ett sto 4 år, som antagligen inte gjort så mkt I sitt liv innan hon kom till mig. Vi har de senaste månaderna försökt lära känna varandra, promenera, träna från marken, å även skrittat runt uppsuttet lite på banan.
problemet är att hästen är väldigt bakskygg å rädd för fordon å plötsliga ljud å rörelser .
vid promenader kan hon kasta sig för cyklar, bilar å även joggare å har flera ggr sprungit över mig. tyvärr är det mkt bilar å cyklar i området och även om vi har mött en del trafik, så har hon inte blivit bättre.
jag vågar inte längre gå ut själv med henne, så blir tyvärr mindre promenader nuförtiden. :(

någon som har några bra tips på vad jag kan göra för att hon ska vänja sig vid bilar å cyklar på hemmaplan? elr andra tips som kan göra henne tryggare?
tack på förhand
 
Ha henne i en hage nära (väl)trafikerad väg ihop med stabila hagkompisar. Då kommer hon få möjlighet att uppleva dessa saker på ett sätt där hennes reaktioner inte kommer att skada dig (eller någon annan) och hon kommer också att lära sig att de inte är så farliga.

Dock inte säkert att bakskyggheten släpper.
 
Ha henne i en hage nära (väl)trafikerad väg ihop med stabila hagkompisar. Då kommer hon få möjlighet att uppleva dessa saker på ett sätt där hennes reaktioner inte kommer att skada dig (eller någon annan) och hon kommer också att lära sig att de inte är så farliga.

Dock inte säkert att bakskyggheten släpper.

hon går nu i en hage där det är mkt trafik av olika slag, å där bryr hon sig inte alls. det är när hon lämnar sin comfort zone som de blir svårt :(
 
Jag tror att hästen först måste bli trygg med dig och känna att du kan skydda henne från för henne potentiella faror. Fortsätt att umgås med henne som du gör. Jag har haft hästar som behöver få utvidga det trygga området bit efter bit. Hur länge har du haft hästen?
 
Jag tror att hästen först måste bli trygg med dig och känna att du kan skydda henne från för henne potentiella faror. Fortsätt att umgås med henne som du gör. Jag har haft hästar som behöver få utvidga det trygga området bit efter bit. Hur länge har du haft hästen?
jag har haft henne i snart 4 månader. Ska försöka umgås mer med henne :), just nu blir det "bara" vid borstning å när vi promenerar å tränar på banan. några tips på vad man kan göra mer? :)
 
jag har haft henne i snart 4 månader. Ska försöka umgås mer med henne :), just nu blir det "bara" vid borstning å när vi promenerar å tränar på banan. några tips på vad man kan göra mer? :)
Vad är det för ras? Jag som är van kallblodstravare tänker att den behöver aktiveras (ordentligt).
 
Vad är det för ras? Jag som är van kallblodstravare tänker att den behöver aktiveras (ordentligt).
Det är en haflinger.
ja jag misstänker det också, även där har vi lite problem tyvärr🙈 hon fattar longering men hon ligger ner i svängarna så känns inte så bra å göra det ofta, löslongering funkar ibte då hon har hoppat över staket ett par ggr 🙄. skulle va å ta längre promenader när man väl kommer ut kanske🤔.
några andra förslag? 😊
 
Det är en haflinger.
ja jag misstänker det också, även där har vi lite problem tyvärr🙈 hon fattar longering men hon ligger ner i svängarna så känns inte så bra å göra det ofta, löslongering funkar ibte då hon har hoppat över staket ett par ggr 🙄. skulle va å ta längre promenader när man väl kommer ut kanske🤔.
några andra förslag? 😊
Funkar det att rida ut med sällskap? Jag tänker dels att hon kanske ledsnar på ridbanan och dels att promenader inte ger utlopp för ngn energi...typ.
 
Funkar det att rida ut med sällskap? Jag tänker dels att hon kanske ledsnar på ridbanan och dels att promenader inte ger utlopp för ngn energi...typ.
tyvärr så har jag precis påbörjat inridningen, så kan än så länge bara skritta runt lite på henne:). jag håller med om promenaderna:/. synd att jag själv inte kan jogga, annars hade det varit en idé å sprungit med henne 🤔. kanske kika på tömkörning 🤔
 
tyvärr så har jag precis påbörjat inridningen, så kan än så länge bara skritta runt lite på henne:). jag håller med om promenaderna:/. synd att jag själv inte kan jogga, annars hade det varit en idé å sprungit med henne 🤔. kanske kika på tömkörning 🤔
På sätt och vis är jag kanske bortskämd med kallblodstravare oxå då det mest bara är att klättra upp och de är ok med det... Men om hon är ok med att du sitter på borde det ju inte vara ngt bekymmer att rida ut med ett stabilt sällskap...tänker jag då.
 
4- åringar ska ju inte ha gjort så mycket. Det är fortfarande en bebishäst som man behöver ta det lite varsamt med. Framförallt i ny miljö med ny människa.
Går hon i ordentlig hage med kompisar? Hur många timmar?

Jag skulle göra som @Görel föreslår och ta promenaderna successivt. Gå på stallplan om du inte kommer iväg längre. Eller på ridbanan. Se till att ni får lugna förutsättningar att skapa ett band, ge dig inte iväg bara för att misslyckas. Ta det stegvis där du tror att hon kommer klara att känna sig lugn.
Testat att promenera med sällskap?
 
På sätt och vis är jag kanske bortskämd med kallblodstravare oxå då det mest bara är att klättra upp och de är ok med det... Men om hon är ok med att du sitter på borde det ju inte vara ngt bekymmer att rida ut med ett stabilt sällskap...tänker jag då.
Tycker hästar som är inkörda innan inridning är bara att klättra upp på.
 
Att longera ur en sådan häst energin är lite av en quick fix. Det enda som händer är att den får bättre kondition och så blir det ännu mer uppbyggd energi som ska ur till nästa gång och nästa och..... Visst i vissa lägen är lösningen lysande men det ska användas med måtta.
Jag tror att det bästa är att få den mentalt trött. Se till att hästen får jobba med huvudet när du jobbar med den. Skritt, stopp flytta framdel, flytta bakdel, trav, stopp, skritt, backa osv osv i ett ologiskt mönster. Lägg till "hinder" också och jobba med att gå över presenningar, göra halt över bommar osv osv. Det går att variera i all oändlighet. Presenningsträning kan även hjälpa mot bakskyggheten.
 
Kan ni har med en trygg kompis när ni promenerar? tycker att sånt hjälper många hästar. Om möjligt kan man då även placera trygga kompisen emellan unghästen och det läskiga vid behov.
 
Det gäller även att ha och ta kontrollen över hästen när man leder den, en del går liksom bara bredvid och det funkar inte utan hästen skall känna att det är du som bestämmer och att den kan lita på dig. En häst man leder får inte kasta sig om den blir rädd för något, det hör till grunderna.

En del försöker få till det genom att "korrigera hästen" som de kallar det, vilket bara är en omskrivning för våld och aggression och de borde inte få hålla på med hästar, utan det skall vara en fast men vänlig hand. Fungerar det inte så backar man ett eller två steg och kräver mindre tills hästen är redo för svårare moment. Med en del sitter det nästan direkt, andra får man arbeta lmer med men det får ta den tid det tar för det är så viktigt och när man väl fått förtroendet från hästen kan man göra nästan vad som helst sen.

En bra metod är också som skrivits ovan att ta andra trygga hästar som hjälp till en början, så har man gjort i hundratals år och det fungerar fortfarande och kan underlätta en hel del.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 892
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: sanio
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 826
Träning Jag skulle behöva goda råd från erfarna människor om hur jag ska jobba med min "det där lövet kommer döda mig"-häst, som just nu bara är...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 491
Senast: Caterpillargirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp