4-åring svårt skadad i hästolycka

Vad hemskt! Så mkt olyckor det var på sista tiden... :crazy:
 
Återigen under förutsättning att uppgifterna i tidningen stämmer med det verkliga händelseförloppet:

Hur kan man bära sig så dumt åt? Att leda en häst som är förspänd framför en vagn, där hon dessutom placerat två små barn.
Man sitter i en vagn och kör! Man använder tömmarna och leder inte hästen vid huvudet.

Dessutom undras hur plötsligt (och i så fall varför) hästen börjar skena.
Undras hur det gick för hästen?

Till er som var så arga på mina inlägg i tråden om olyckan i ridhuset:
Förstår ni nu vad jag menade???

LIA
 
Tycker du ska passa dig för att kritisera folk så här utan att egentligen veta vad du pratar om. Tror du inte den här människan mår dåligt redan som det är??
 
Hade barnen inte ens hjälm på huvudet? Det verkar ju helt otroligt. Man kör inte häst utan hjälm själv ens och så små barn ska ha hjälm så fort de går in i stallet tycker jag!
 
Återigen bevisat.... hästar är farliga. Mycket tragiskt när barn är inblandade! Vi vuxna måste tänka oss för INNAN.
Ponnymamman
 
Tycker ändå inte det är rätt att kasta sten på folk när du överhuvudtaget INTE HAR DEN BLEKASTE om hur det hela gick till. Att kasta sten på folk som är döda, det är otroligt lågt.
 
Nej du, visst är det en tragedi, men om man lyssnar på
erfarna kuskar och ryttare och följer de enkla råd som finns
så skulle måna olyckor kunna undvikas.

Det är oerhörd otur att det hände, men hade hon gjort på
annat vis hade det kanske inte slutat så här.
 
Men att kasta sten på folk som dött, tycker jag är vevärdigt! Och att hon inte ens vet hur det hela gick till, utan förutsätter att det är som hon tror, så som hon brukar göra.
 
Enligt "Felskapad" är hon död. :confused: :confused: :confused:

OM hon fortfarande lever, mår hon naturligtvis hemskt, men det förändrar inte min uppfattning, varken om just det här fallet eller om dessa olyckor generellt. Dom är så onödiga och måste få ett slut!

F ö skrev jag: "Återigen under förutsättning att uppgifterna i tidningen stämmer med det verkliga händelseförloppet:"
Vad annat kan man gå på?

LIA
 
Jag hade inte den minsta aning om att mamman dött.

Dessutom skrev jag "Återigen under förutsättning att uppgifterna i tidningen stämmer med det verkliga händelseförloppet:"
När skall du lära dig att läsa innantill?

Så länge vi inte fått annan information, kvarstår min uppfattning. Det är nog bara sådana som du som anser mitt inlägg vara att "kasta sten".
Undras om övriga här anser att dessa upprepade olyckor är acceptabla? Jag gör det inte!

LIA
 
Nu tror jag att du blandar ihop de två olyckorna.
Felskapad pratar om att hon i ridolyckan är död.

Mamman är inte död, men antagligen fruktansvärt ledsen och orolig över sina barn och vansinigt arg på sig
själv för att hon utsatte dem för sådana risker.

Antagligen är hon dessutom orolig för ponnyn.

En tragisk olycka som kunde avhjälpts om hon varit mera
kunnig.
 
Jag förstod nog det, men som Felskapad uttrycker sig, får man en annan uppfattning.

I övrigt instämmer jag till fullo med ditt inlägg.

LIA
 
Du ger dig minsann inte, Lia. Och skyll inte på att jag missförstått dig. "Hur kan man bära sig så dumt åt?" Ja, ibland kan man faktiskt det, Iallafall de flesta dödliga. Jag hör också en röst som säger så bakom ena örat, men det betyder inte att jag har rätt att skrika ut det. Och ni andra som kritiserar kan också ta åt er. Jag fattar att ni liksom jag blir rädd av att höra sånt här.
Men, en olycka är en olycka och även om vi skulle ha alla fakta, vilket vi inte har, så skulle inte vi ha anledning att kasta skuld på de inblandade. T. ex mamman har säkerligen ångest så det räcker och blir över. Alla människor är inte lika, vissa är mer försiktiga och vissa tänker sig sällan för. Det beror på både anlag och erfarenheter vilken typ man är. Men olyckor händer båda typerna. Jag kan förstå om många blir upprörda när barn skadas, men eftersom du "spekulerade och kritiserade" runt den senast omkomna ryttarinnan också så framstår det som att du bara tar första bästa chans att tala om att du minsann vet bättre än dessa personer. Jag vet inte vem som är mer tragisk, du eller olyckan.


Jag är själv en person som får svindel när jag ser folk rida från boxen till hagen i enbart grimma utan hjälm, när folk tömkör utan hjälm för nära hästens bakdel osv. Men lite ödmjukhet skadar inte, särskilt inte i situationer som dessa. Vill du göra något så var proaktiv istället, starta en kampanj eller propagera på något annat vis för hästar och säkerhet, hur du nu ser på det. Nu är skadan redan skedd i dessa fall.
 
Jag tror iofs. inte att någon av de tre inblandade läser detta och tar illa upp.. Det är väl bättre att kritisera och kommentera så att folk får upp ögonen för hur farligt det är? det var faktiskt en ganska grov tabbe hon gjorde och det tycker jag ska bli uppmärksammat så man tänker på hur det kan gå! Tyckte LIA:s inlägg m.fl. var utmärkt.
 
Jag hålle med Lia här faktiskt.

Hur kan man var så urbota dum?

Har man småbarn så kommer väl deras säkerhet i första hand??

En så oansvarig människa skulle inte jag vilja lämna man barn till.

/Madelene
 
Hjälm eller inte, den hjälper inte när man blir fastklämd. Hjälmen skyddar huvudet inte resten av kroppen.
Ser oxå det som oansvarigt att gå o leda en förspännd häst, jag hade då suttit i vagnen tillsammans med barnen.
 
Citerar tidningen
Barnet fick allvarliga skallskador och fördes i ambulans till sjukhus.

Så hjälm borde ha hjälpt lite i allafall.
 
Hur kan du påstå det?!
Vilken vältränad häst som helst skulle kunna bli rädd o hoppa till! :mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) En 11-årig flicka skadades allvarligt när hon föll av sin häst under en ridtur vid Ljungskiles ridklubb på lördagseftermiddagen...
Svar
0
· Visningar
1 202
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Rolf-Göran Bengtsson, världsfyra i hästhoppning, var upprörd efter Roms Grand Prix. Hans häst Mac Kinley, som var fyra på i OS och...
Svar
12
· Visningar
5 942
Senast: Jollie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp