G

Geasey

Jag undrar om det är ok att skaffa en fyra årig ponny till en tjej
på 14 år som har ridit i ungefär 7år? Enligt ägaren så är hästen mycket snäll ,lugn och stadig i alla lägen. Tacksam för svar!
 
Sv: 4-åring

det är väl inte direkt lämpligt om det är en första ponny. en 4-åring kräver ju en hel del utbildning, vilket kräver mkt. av ryttaren oavsett om ponnyn är snäll. men har man erfarenhet av utbildning så är det ju ok. tycker iallafall jag..;)

annars tycker jag att det är bättre att skaffa en läromästare, att utbilda sig själv på.(givetvis för instruktör)

är det 7 års ridning på egen/privat häst(för tränare) eller är det 7 år på ridskola, på lektions ponny ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 4-åring

Generellt sett skulle jag säga nej, men visst, den här ponnyn kan ju vara undantaget som bekräftar regeln. Men om den nu inte är riktigt så lugn och stadig som ägaren säger, finns det backup i form av tränarhjälp och kanske någon som kan hjälpa till med tillridning då? Hurdan är 14-åringen som ska ha den? Är hon sugen på att utbilda en unghäst, eller är hon ute ute efter en trevlig första-ponny-kompis?
 
Sv: 4-åring

Hur har hon ridit dessa 7 år? Det är en milsvid skillnad att ha haft en egen ponny att träna privat på och att ha ridit 7 år på ridskola.

Är det ridskoleutbildning så är det inget att fundera på, vet av egen erfarenhet. Annars kan det funka, om det finns tillgång till tränare och ansvariga kunniga vuxna.

Jag har först nu, efter ca 8 år på ridskola och 12 år av hästägande, skaffat min första unghäst att utbilda.
 
Sv: 4-åring

Hej hej! Jag själv fick min första ponny, ett fyraårigt welshsto när jag var 9 (!) Hon var c-ponny, ganska stor för mig mm mm. Men hon hade ett alldeles underbart temperament. Jag hade henne i 6 år och tävlade höga dressyrklasser på henne. Så länge ni föräldrar är engagerade och om ni känner att ponnyn verkligen har ett trevligt psyke så ska ni klart köpa den! Fast det är nog extra viktigt att träna för någon ofta så att ponnyn får en bra grundutbildning och så din dotter klarar av det.
Lycka Till!
 
Sv: 4-åring

För det första har hästen ridits in och tränats av en erfaren vuxen så hästen är ovanligt duktig för att vara bara 4år säger ägaren.
Min tjej har ridit 6år på ridskola, varit medryttare ett år (3 ggr i veckan)och haft en egen foderhäst på heltid i ett halvår. Foderhästen skötte hon jättebra, tog bra ansvar och red 4-5 ggr i veckan. Tyvärr skulle ägaren flytta och tog hästen med sig.

Nu saknar hon verkligen det egna ansvaret för en egen häst, så det är därför vi funderar på att köpa en till henne. Jag som mamma är också mycket hästintresserad fast jag rider inte så mycket. Jag gillar mest hästvården och pyssla o fixa i stallet. Men som sagt är jag ändå tveksam på om en 4-åring är rätt? Vad tror ni?
 
Sv: 4-åring

nej, jag tror dottern får roligare med en häst som är lite äldre.

även om den är ovanligt duktig för att vara 4 år, så återstår fortfarande väldigt mkt. jobb med utbildning.

är den vid 4 års ålder "färdig" hade jag absolut dragit öronen åt mig, för då har det gått för fort. då finns det en överhängande risk att hästen inte håller.
 
Sv: 4-åring

Jag tenderar att hålla med Hillevie, och framför allt till trådskaparen: är du tveksam som mamma så ska du lita på den känslan - då är det för mycket.
det finns HUR många riktigt riktigt trevliga ponnyer till salu som helst. Låt din unga dotter få en riktig kanon läromästare som är trygg, stadig och utbildad som första häst! det lägger ju grunden för hela hennes framtida förhållande till sitt intresse och ridning! så mycket kan gå fel med en för ung häst och en för orutinerad ryttare. Ens första häst är svår oavsett ålder, det räcker som variabel, då ska man inte köpa för avancerat utan snarare tvärtom tycker jag för att säkra att man får ut det mesta och inte problem och tråkigheter. framför allt tycker jag att man ska tänka på de unga ryttarna som inte ännu vet exakt vad de kommer vilja med sin ridning framöver -att de dem så stor val möjlighet som möjligt med en första häst/ponny.

känner en mamma som i typ frustration över att de förlorade hyrponnyn, samt pga svaga ekonomiska möjligheter köpte en oriden travare på 5 år till sin 14 åriga dotter. med motivationen att "dottern vill ändå inte tävla , hon vill bara träna sitsen och rida i skogen". HUR vet man det, när man är 14 år att det är bara det man vill?! varför inte öppna MÖJLIGHETEN att man kan välja åt bägge håll? Istället sitter de nu där, med en travare som inte kan gå rätt, inte har en muskel, bara springer, inte kan galoppera. och givetvis älskar dottern sin häst, för den är HENNES, och kommer aldrig kunna skiljas från den.

har du resurser och möjligheter - ge ditt barn valfrihet när du har chansen, och framför allt den mest positiva grunden du kan ge dem, gällande hästval att utgå från och bygga på.

det är mina råd....
 
Sv: 4-åring

Tack för era svar. Det ligger mycket i det ni säger och vi ska fundera mera och provrida flera hästar. Jag vet inte varför jag är så tveksam för min tjej rider jättebra, men det bara känns i magen lite oro.
Vilken är den bästa åldern på en häst då? Min tjej vill ju ha en pigg och allert häst. Vi vill kanske också ha möjligheten att få den såld om ett par år om intresset skulle minska. I tonåren kan det hända mycket. Vid vilken ålder börjar hästen bli mindre attraktiv?
 
Sv: 4-åring

Geasey skrev:
Tack för era svar. Det ligger mycket i det ni säger och vi ska fundera mera och provrida flera hästar. Jag vet inte varför jag är så tveksam för min tjej rider jättebra, men det bara känns i magen lite oro.
Vilken är den bästa åldern på en häst då? Min tjej vill ju ha en pigg och allert häst. Vi vill kanske också ha möjligheten att få den såld om ett par år om intresset skulle minska. I tonåren kan det hända mycket. Vid vilken ålder börjar hästen bli mindre attraktiv?


En stor fördel är ju just med ponny att de blir gamla och ofta är hållbara långt upp i åldrarna. en 10+ ponny skulle jag rekommendera, och utbildningsnivån på den är som sagt a och o.
de är ju höga i pris just ponny med tanke på utbildning och ålder, men det är värt det och mer därtill.
om ni räknar med att ha hästen minst ett par år och sen kunna sälja den vidare för ett skäligt pris så kan ni lugnt köpa en 13-14 åring och ändå få pengar för den vid 16-17 års ålder, om den är duktig och välutbildad med lite meriter.
du låter som en mycket klok mamma!
 
Sv: 4-åring

Tror att det beror helt och hållet på tjejen i fråga. Jag var 15 år när jag köpte en nästan-3-årig mer eller mindre outbildad valack. Så det hela beror väl på om tjejen vet vad hon ger sig in på?
 
Sv: 4-åring

Jag håller med i "mackans" inlägg.
tycker att en ponny någonstans mellan 8-12 år som är välriden, och kanske lite tävlad, är en bra första ponny. min erfarenhet är att ponnyna så länge dom är trevliga och välridna inte minskar i pris(nämnvärt) fören dom passerat 15.(en del senare, om dom som mackan skrev har lite meriter oxå) va därimot noga med att det inte finns någon allvarlig skade historia. sådant har en tendens att vara både tidskrävande och dyrt..
 
Sv: 4-åring

Geasey skrev:
Jag undrar om det är ok att skaffa en fyra årig ponny till en tjej
på 14 år som har ridit i ungefär 7år? Enligt ägaren så är hästen mycket snäll ,lugn och stadig i alla lägen. Tacksam för svar!
Varför inte???? Är hästen fin att rida som ju lär märkas skulle jag inte tveka en sekund. Vad spelar åldern för roll om det är en trevlig individ? Lycka till!
 
Sv: 4-åring

Vi har nu varit och provridit två ponnys båda 4-åringar. Den ena
var inte alls att tänka på. Den var knappast grundriden och kunde inte gå i form, den var "väldigt svårriden". Den andra ponnyn var otroligt duktig om man nu ska jämföra. Mycket mer välriden och gick så fint i form. Den upplevde min flicka som lättriden.Hästen var pigg och kunde alla gångarter bra. Problemet var bara att priset låg för högt, enligt min mening. 45000:- för en så ung ponny.

Efter lite fundering har vi nu kommit överens om att hon ev.ska ha en lite äldre och mer utbildad ponny, för hennes egen skull. Jag tror att det blir både roligare och säkrare. Vi tar det lugnt och väntar tills rätt häst dyker upp. Det är ju mycket som ska stämma.

En liten fråga bara: Vad tycker ni är ett skäligt pris för en D-ponny som är c:a 10år med en god utbildning dvs.exempelvis LB-LB i hopp och dressyr? (Jag tänkte c:a 45000:-) Är det för lite eller mycket?
 
Sv: 4-åring

tycker det låter rimligt :) det kan du få en bra ponny för.
 
Sv: 4-åring

jag håller med Hillevie! Går den LB/LB är den ändå ganska normalt utbildad och bör inte ligga högre än 45.
 
Sv: 4-åring

Jag hade nog inte valt en fyraåring. Och om ägaren säger att den är ovanligt duktig, innebär det att den är hårdare pressad? Det kan blöi bakslag. Vi har en tjej i stallet, förvisso bara 11 år, som fått sig en fyraårig ponny som är både hoppad och tränad gymhana och hoppar sååå bra. Ponnyn är redan vid den här åldern lynnig, bits och sparkas och jag väntar bara på att det kommer gå fel..
Personligen hade jag letat efter en lite äldre ponny...
 
Sv: 4-åring

det beror väll igentligen på hur mycket man vill sattsa, hur långt man vill komma och hur mycket pengar man vill lägga??

vill man komma någon vart, så är det ju smartast att köpa en äldre som kan lära ryttaren något, eller så får man se till att ha en bra tränare som kan hjälpa ryttaren FLERA dagar i veckan, så att det blir rätt från början för både ponny och ryttare.

om man inte har tänkt sig att tävla och fortsätta tävla på lite nivå så är det väll inga problem att köpa en ung häst, jag tycker att det är jätte roligt och givande med unga hästar och ponnier.
 
Sv: 4-åring

Hej!
Har last traden och tankte bara saga att jag tycker det nog vore battre for er att skaffa er en lite aldre ponny. Jag har inget emot yngre hastar, men vill man komma framat med ridningen pa en sadan sa maste man spendera mycket pengar pa att utbilda den (om man nu inte kan sjalv, men det kravs massor av erfarenhet for att utbilda en unghast). Da blir det ju lika dyrt som att kopa en aldre ponny som har hunnit komma lite langre... Temperamentet daremot, en fyraaring kan vara precis lika lugn (eller pigg) som en tjugoaring, det ar helt beroende pa vilken individ det ar.
 
Sv: 4-åring

OM det finns duktiga personer i hennes närhet som kan utveckla ryttaren och hästen tillsammans tycker jag att det är helt ok, men annars bör man tänka över saken ordentligt. Jag utvecklades jättemycket när jag hjälpte till vid inridningen av en unghäst, så som sagt, om hon kan få hjälp och råd av en duktig tränare/medhjälpare skulkle jag ha satsat på den.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 601
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp