4 åringar?

beauspirit

Trådstartare
får de starta i tävlingar? alltså lokal osv?
i hoppning & fälttävlan?
i hoppning är det ju ungponnyklass i såfall, men fälttävlan då?

ska åka och provrida en ridponny (D) valack imorgon, på 4 år som nu har gått flera klubbhoppningar och seriehoppningar med nästan bara nollor, så tänkte om jag får den på foder om hästen känns ok för det, prova på någon lokal och kanske en debutant.

sen så undrar jag, jag fyller 19 de året ponnyn är 6 år och jag får ju rida den i ungponnyklasser, men som 6åring efter 2 felfria rundor i en höjd får de ju börja tävla avd A men får man då fortsätta tävla avd B med ponnyn om man är överårig?
 
Sv: 4 åringar?

får de starta i tävlingar? alltså lokal osv?
i hoppning & fälttävlan?
i hoppning är det ju ungponnyklass i såfall, men fälttävlan då?

ska åka och provrida en ridponny (D) valack imorgon, på 4 år som nu har gått flera klubbhoppningar och seriehoppningar med nästan bara nollor, så tänkte om jag får den på foder om hästen känns ok för det, prova på någon lokal och kanske en debutant.

sen så undrar jag, jag fyller 19 de året ponnyn är 6 år och jag får ju rida den i ungponnyklasser, men som 6åring efter 2 felfria rundor i en höjd får de ju börja tävla avd A men får man då fortsätta tävla avd B med ponnyn om man är överårig?

4 åringar får starta lokal i hoppning, ja. Men du får högst hoppa LC med en 4-åring.

Och ja, du får fortsätta tävla ponnyn även om du har två felfria! :p
 
Sv: 4 åringar?

tyvärr inte, men intressant tråd =) väntar på någon som vet svaret!
 
Sv: 4 åringar?

är inte alls säker, har inte TR i närheten, men jag försöker minnas och jag tror man får starta fälttävlan när de är 5 år först. Vet inte hur det är där med ungponny avd. Tror man blandas med resten av startfältet, men startar utom tävlan så att säga och får en rosett om man klarar det.

Det står i TR hur som helst. Kan kolla upp det sen om du inte kollar upp det själv.
 
Sv: 4 åringar?

ponny får starta FT först det året de fyller fem, häst när de e 4.

det brukar inte finnas ngn unghästavd i fälttävlan
 
Sv: 4 åringar?

Det år du fyller 19 och ponnyn är 6 så får du enbart tävla den i ungponnyavdelning. Du får inte tävla den i avd A.
Du skulle i och för sig kunna tävla den som häst om du vill (19-åring får tävla ponny på hästtävling, men då får ponnyn inte länge tävla som ponny)

Vad gäller fälttävlan så får ponny starta tidigast det år den fyller 5. TR I säger inget om ungponnyavdelning i fälttävlan, det är möjligt att det finns men jag har inte tillgång till fälttävlans-TR här. Även om TR inte säger något om ungponnyavdelning så kan en arrangör välja att ha en.

en 4-åring får starta högst LB dressyr och högst LC hoppning
 
Sv: 4 åringar?

tack för svaren :)
Jo jag vet att jag inte får starta honom i avd A som 6-åring, jag är ju 19 så det är ju självklart. men det jag undrade var om jag fick fotsätta tävla honom i avd B fast den är kvalad till avd A och det fick man ju tydligen så det var ju bra :)

vad jag vet så är det aldrig någon ungponnyklass i ft...
 
Sv: 4 åringar?

I hoppning finns det som sagt inget tvång att gå över till avd A efter vissa resultat.

I dressyr däremot så fick ponyn starta direkt i avd A om man ville och när den uppnått visst resultat så måste den starta i avd A. Jag minns inte hur många procent som var gränsen och inte hur många gånger det skulle vara, och eftersom ungponnyavdelning nu är borttaget igen så spelar det ju ingen roll. Man införde istället att överårig ryttare har rätt att starta ungponny utom tävlan i de vanliga klasserna.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 991
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 276
Tävling Jag har lite olika frågor angående att kvala unghäst då det finns väldigt lite information om detta. Jag har en 6årig D ponny som jag...
Svar
1
· Visningar
1 007
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp