Bukefalos 28 år!

4 års test?

J

JustWatchMeMrBlack

Jag har en kille som fyller fyra år i sommar som inte gått tre åris testet (sent utveklad) och jag vill göra fyraårs testet men honom men har 0 erfarenhet av uppvisningar och har inte suttigt på honom ännu (köpte honom ganska nyligt och anser att man ska kunna göra allt från marken innan sadeln) jag bor i jämtland så vi ska till wången där jag tittat på min shettis ettåriga hingstvisning.

Finns det visningar för 4 årignar?

Vad ingår i dom- vad ska vi kunna?

Vad kostar det?

Vad innebär det??

Något jag bör veta?

Jag behöver all hjälp jag kan få:crazy:

Alla kunniga buketjejer och killar hjälp!:rofl:
 
Sv: 4 års test?

Jag vägrar tro på att ingen vet mer än mig :o
 
Sv: 4 års test?

Det jag känner till som finns för 4-åringar är unghäst-/ungponnychampionat och kvalitetsbedömning (I alla fall för ponnyer och kallblod, andra raser har jag hört kan få vara med utom tävlan). Det första har jag ingen erfarenhet av, men kvalitetsbedömning är inte så invecklat:

Hästen löshoppas, visas för veterinär, gör böjprov, visas exteriört och sedan gör man ett gångartsprov antingen under ryttare eller framför vagn. (Skritt, trav och galopp.) Det borde finnas mer att läsa om det på Svenska Hästavelsförbundets hemsida.
 
Sv: 4 års test?

tusen tack! hittade inget på svenska hästavelsförbundet och han är ju valack.. Bor i jämtland men jag hittar inget om 4 års bedömningar på stället jag var på med min shettis.. Han lär inte bli en chanpion men jag skulle vilja att han får ha den upplevelsen och jag vill själv gärna veta hur han ligger till..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 4 års test?

Att han är valack spelar ingen roll, alla "kön" får visas på kvalitetsbedömning. Kolla på www.spaf.info under "Kalender 2010" så hittar du alla aktiviteter som kommer under året.

Mellersta Norrlands Hästavelsförening ska ha kvalitetsbedömning 28 augusti.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 4 års test?

Vad är det för ras på din häst då?

Halvbloden visar man ju inte på samma sätt som med t.ex shetlandsponnyerna. En shettis kan du ju åka runt med på flera utställningar varje år (lite som med hundutställning) men ett halvblod visas ju på treårstest, kvalitetstävlan och unghästchampionaten. Deras regler skiljer sig en hel del från "vanliga utställningar".

Så, beroende på vad det är för ras på din häst så kan du ju kontakta den avelsföreningen och gå vidare därifrån!

(Att inte så många svarar här tror jag beror på att detta nog borde ligga under "avel" istället för "övriga grenar" :))
 

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 968
Senast: zassoo
·
S
Träning Undrar om någon kan hjälpa mig med ett litet problem, som dock börjar bli lite jobbigt nu. Min islandshäst är nyligen kastrerad, två...
Svar
8
· Visningar
1 390
Senast: Allimac76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp