4-årschampionat dressyr

majola

Trådstartare
Exakt hur går kvalen till egentligen?
Jag vill ju jättegärna försöka kvala min lilla häst som blir fyra nästa år, men det är ju dumt att inbilla sig någonting om det är helt omöjligt.

Här alltså född 2000, och inriden i våras (inte av mig). Hon går i trevlig form "född på tygeln" i skritt och trav, men behöver stärka sig massor i galoppen förstås.

Jag är dålig på att bedöma gångarter, men min tränare säger att hon har mycket bra skritt. Galoppen har hon inte sett ännu (har inte haft hästen så länge). Traven har hon inte sagt något om, men den är i alla fall energisk. Ännu så länge har hon förstås jobbigt att korta sig (hon rör sig stort). Hon biljarderar, men det blir bättre när hon kortar sig (och enligt förra ägarna har det blivit bättre ju mer hon har ridits = blivit starkare).

Hon har mycket framåtbjudning och hög ridbarhet.

Den största stötestenen är jag som ryttare. :crazy: Befinner mig väl på LB/LA-nivå.

Har ett sådant ekipage överhuvudtaget något på kvalen att göra? Jag inbillar mig inte att vi kommer att vara med i toppstriden, men det är ju alltid trevligt att ha ett utbildningsmål för året.
 
Våran Welano var ju med i höstas på regionala uttagningen som gick på vår hemmaklubb. Man fick rida skritt, trav, galopp enligt anvisningar (inkl ökad steglängd), lite sidvärts. Anvisningarna finns att få i förväg, vi fick dem från arrangörsklubben.

Dock kan jag säga att han som enligt mig kommit långt för att vara 4 år (går i stadig form alla gångarter, kan länga/korta sig i galoppen men ej helt i traven ännu, förstår sidförande skänkel) inte ansågs riktigt klar. Han fick kritik för att han var lite för vinglig o bäbis ännu, omusklad hals o för att han tittade på borden i ridhuset de första varven. Hästen som vann den uttagningen trampade de på framridningen. Jag hade aldrig gissat att det var en 4-åring om det inte var för att de sagt det. :crazy: Den var ganska hårt tagen om man säger så. För att gå vidare till final ska man nog ha matchat sin häst ganska hårt, men man kan ju oxå som vi gjorde, se det som ett utbildningsmål o en träning. Vi hade ju heller inte kunnat matacha hästen hårdare ens om vi velat, hade ju bara haft honom i 5 veckor då.

Welano en vecka efter 4-årschampionatet

Samma dag, uppställd
 
Hej och hå!

Då vet man ju vad som väntar i alla fall. Jag får väl återkomma med rapport (om jag inte blir helt förkrossad förstås :crazy:)

Tack för ditt svar!
/Majola
 
Nä, men det är ju klart du ska satsa på det! Du har ju lite längre tid på dig oxå än vi hade att förbereda oss. ;)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 455
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 629
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp