4-årssäsongen 2020

ygenda

Trådstartare
Hej,

Håller på att fundera på hur man ska lägga upp 2020 för min unghäst född -16. Och vill jättegärna höra hur andra tänker och vilka tävlingar det finns som man kan åka på.

Min har inte gått treårs men är i okej fas utbildningsmässigt. Har vilat sen sista september och kommer vila i alla fall januari ut. Reds i alla gångarter och har introducerats till hinder under ryttare innan vila. Målet sedan tidigare är att starta i alla fall ett kval till Falsterbo och lägga planen efter det sen. Alternativet är att utveckla under våren och starta honom på championat kval till hösten (Nu snackar vi MÅL Självklart görs ju en individuell anpassning eftersom). Oavsett så är 2-3 månader sommarvila ett måste för mig och ska man satsa på hösten är jag rädd att man äventyrar ett lååångt bete.

Hur kommer ni med blivande 4åringar att göra??? Gärna med lite beskrivning av personlighetstyp på hästen och hur det överläggs vid planering :D
 
Jag har ett sto f-16 e Canterbury ue Edinburg. Är köpt som blivande dressyrhäst.
Hon är tyvärr halt men jag hoppas att vi snart kan komma igång lite. Får se om det blir något av den här terminen eller inte. Men hon låg bra i fas innan sommarbetet så gör inte så mkt att vi missar hela den hör säsongen.

Om hon är bra så skulle jag vilja visa på ridhästtestet i vår. Hon är inte heller visad på 3-års. Får se vad hon får för poäng där isf och om det är värt att försöka kvala någonstans.
Annars fokuserar vi bara på utbildningen. Kanske kan bli någon 4-års klass under hösten om det känns lämpligt. Kommer nog inte rida själv varken på ridhästtest eller ev tävling, har en kompis som ska hjälpa mig
. Jag har så dåliga tävlingsnerver och vill att hästen ska få bra erfarenheter av tävling med någon som håller sig lugn 😊

Jag har inte jättebra koll på hoppningen men man kan ju rida årgångsklasser när de arrangeras på vanliga tävlingar, sen är det ridhästtest (4-års), falsterbo, breeders och elmia vad jag vet.
 
Hade du tänkt släppa på bete efter Falsterbo isåfall? Vad som kan vara svårt är att många hästar har växtperiod i maj/juni och tänk på att 4 åringar inte får starta före 1 april. Är extremt tight med tid och har man inte en exceptionellt fin 4 åring så hade jag skippat Falsterbo och satsat till hösten istället. Breeders eller Elmia. Om du gör allt förarbete väl innan betet så kommer du sitta upp på en betydligt bättre häst efter betet så det kommer inte vara några problem med att hinna till höstens evangemang.
 
Hade du tänkt släppa på bete efter Falsterbo isåfall? Vad som kan vara svårt är att många hästar har växtperiod i maj/juni och tänk på att 4 åringar inte får starta före 1 april. Är extremt tight med tid och har man inte en exceptionellt fin 4 åring så hade jag skippat Falsterbo och satsat till hösten istället. Breeders eller Elmia. Om du gör allt förarbete väl innan betet så kommer du sitta upp på en betydligt bättre häst efter betet så det kommer inte vara några problem med att hinna till höstens evangemang.

Tack för ett tänkvärt svar! Anledningen till att vilja hinna till Falsterbo är egentligen rent själviska, Falsterbo är ju Falsterbo, äntligen har jag en häst i lämplig ålder och kapacitet och jag känner att jag har kunskap och stöd för att satsa. Har gjort resan förut med undantaget att jag inte själv fått visa hästen (jobbat i tävlingsstall), vilket jag såklart vill göra denna gång i så fall.

Men självklart går hästen först och jag har blivit väldigt blödig för denna lilla kille, vill absolut inte stressa fram nåt. Tror att jag sätter igång i januari och bestämmer fortsättningen efter hur det känns då.
 

Liknande trådar

Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp