Bukefalos 28 år!

40.7 i feber

classie

Trådstartare
Idag när jag skulle ta in unghästen för kvällen så tyckte jag hon verkade hängig. Väl inne i stallet står hon och skakar som ett asplöv. Det har regnat hela dagen så jag trodde först att hon frös. Men hon har stått täckad och var torr under. Tog tempen på henne och såg då att tempen låg på 40.7!! :eek:
Kontaktade vet för rådfrågning. Vi bestämde oss för att avvakta ett tag för att se åt vilket håll det gick.
Hästen har nu bajsat två gånger, druckit vatten (dock inte rört varken kraftfodret eller höet) hon ser liiite piggare ut och tempen ligger nu mellan 39.8-40.0 hon har även slutat skaka.

Så nu sitter jag här i stallet o håller lite koll på henne o tempar ibland. Vet tyckte jag kunde avvakta till imorgon och låta henne vila lite nu under natten för att se hur det tar sig.
Vad gör man i en sådan situation? Väntar ut febern eller finns det ngt vetrinären kan göra? Medicin?
Våra misstankar går väl mot ett virus av ngt slag. Hon har inga andra symtom är feber, lite hängig och ingen matlust.
Hästen i fråga är en unghäst som fyller 3 nu till sommaren, vi håller igång med promenader och tömkörning och lite bus i skogen.
 
Sv: 40.7 i feber

Hej,
Kan ju först säga att jag lider så mycket med dig, vet precis hur det är.
Men blir nästan förvånad över att vänta och avakta är det vanligaste veterinärer säger idag (betona på inte alla men väldigt många):(


Min unghäst hade just dessa symptomer i höstas/senhösten.
Men dock ville han inte stå upp, han låg helt utslagen.
Han fick smärtstillande intravinöst och två tjocka täcken för att inte musklerna skulle ta stryk. Eftersom han bara ville ligga så var jag uppe och gick större delar av den kvällen.
Han fick två återfall och det blev värre. Tack o lov släppte det, vi vet inte var det va, men någon form av kolik trodde veterinärerna på stationen.
Detta var under en helg och jag var påväg ner till helsingborg med honom, då vi trodde vi skulle förlora honom då han va så dålig.
Men stå på dig. Jag kommer aldrig mer "vänta och avvakta" på dessa saker.
En häst dör lätt av för hög temp, dom börjar koka så som vi andra djur även gör.
Jag skulle dra upp vet och ut med den, det är dess jobb.
Lycka till håller mina tummar.
 
Sv: 40.7 i feber

Vet kan ge febernedsättande medicin om det behövs. Har du någon aning om hur länge hästen har haft feber?

Usch, hemskt med vaknätter på sjuka hästar :crazy:

Om hästen dricker och tempen inte sticker iväg skulle jag fortsätta hålla koll under natten och sen se till att få den ordentligt undersökt och medicinerad imorgon.

Hur känns den i benen? Kan det finnas något litet sticksår som kan ha blivit infekterat och orsaka febertoppen? De kan ju vara halvt omöjliga att hitta ibland. Är den vaccinerad nyligen?

Jag har varit med om "oförklarliga" febertoppar på runt 40 grader vid tre tillfällen som jag minns, ena gången svullnade alla benen upp efter ett tag, blodprov togs men ingen förklaring hittades. Vet inte varför än idag, men hästen fick antibiotika och febern försvann. En gång var det en reaktion på vaccin, och en gång ett lömskt litet sticksår som knappt syntes men hade en rejäl ficka som blev infekterad. Efter dränering och penicillin försvann febern snabbt.

Hoppas din häst blir bra fort och att det inte är alltför allvarligt! Uppdatera gärna när du vet mer, och vi är säkert några som kan vara moraliskt stöd under natten!
 
Sv: 40.7 i feber

Tack för era svar!

Jag har faktiskt ingen aning om när febern kan ha satt igång. Ingenting på morgonen iaf, sen har det ju sprungit folk i stallet hela dagen men det är då ingen som märkt ngn skillnad på henne. Hon brukar vara en aktiv en i hagen som alltid kommer fram då de är människor i farten :)

Har letat igenom hästen från topp till tå efter sår men hittar ingenting, hon brukar lätt få några nya sår i veckan som hon härjar på, men det brukar snarare vara större så dom synns. Men ingenting nu, inte heller ny vacc, det gjordes i höstas.

Hon har stått upp och vilat hela natten hittils, har druckit två gånger till, Inte rört nån mat och tempen ligger på 39,8. Hon ser ju ändå mycket piggare ut om man jämnför med hur hon såg ut när jag tog in henne.

Men nu börjar ögonen svika, sitter o halvsover vid bordet inne i fikarummet och ställer klockan för att vakna till liv o titta till henne.

Klockan 05 är det iaf morgon här i stallet. Ska jag låta henne stå kvar inne tills vet ev kommit ut eller kan det vara bättre med lite frisk luft? :confused:
Man vill ju gärna lägga på henne ett täcke för att hålla henne varm men samtidigt så sa vet ngt om att om hon redan har feber så vill man ju att den ska komma ut och inte bli varmare och "inåt" Synpunkter på det?
 
Sv: 40.7 i feber

I förra stallet råkade vi ut för nån konstig "feber epidemi" i vintras. Tre hästar som blev dåliga, inte samtidigt utan efter varandra -däribland min häst. Hade feber (kommer inte ihåg exakt nu men det var över 39grader), åt inte och alla fyra benen svullnade väldigt mycket. Var tom svullen upp över knä och has. Vi avvaktade och febern sjönk ganska fort (gick nedåt varje dag), men benen tog längre tid. Ungefär en vecka tog det innan hon var sig själv igen. -Samma med de andra.
 
Sv: 40.7 i feber

Ger du hösilage? Kan vara nån liten bakterie som just din häst fått i sig. Då kan de få feber några dagar som sen går bort lika oförklarligt som den uppstod. Kolla hösilage extra noga nu när det är varmare så inget mögel finns i det.
 
Sv: 40.7 i feber

Hade samma problem med en treåring för många år sedan, till sist kom vi fram till att det var tänderna, röd och svullen i tandköttet när nya tänder var på väg upp. Har för mig att han fick smärtstillande så han kunde äta lite och hålla igång magen, som tur var gick det över på några dagar.

Hoppas pållen blir bättre snart!
 
Sv: 40.7 i feber

Veterinär kan ju ordnera tex Finadyne för att dämpa febern, men i övrigt är det inte så mycket man kan göra. Många klagar på att veterinärer säger att man ska avvakta en stund, men hur många springer till vårdcentralen för provtagning för att man själv får feber?
Så länge hästen dricker och inte blir sämre skulle jag avvakta åtminstone någon dag. Blir det ingen förbättring temperaturmässigt skulle jag däremot be veterinären komma ut för undersökning och som sagt, finadyne eller liknande.
 
Sv: 40.7 i feber

Uppdatering!

Lillen blev bättre imorse efter en hängig natt. Fick tag i en dagsdos finadyn som jag gav henne efter samråd med vetrinär.
Hon piggnade till och febern gick ner till 38 grader. Sen fick hon gå ut några timmar under dagen till hennes stora lycka! :)

Men fick sen mot kvällskvisten tillbaka febern och ligger nu på 39.3 igen. Pratade med min vanliga vetrinär nu ikväll också som sa att det tydligen går ett virus här i kommunen med höga febertoppar som ger med sig efter några dagar. Ska iaf träffa henne imorgon och skulle få lite metacam!

Så håller tummarna att det ska ge med sig snart. Inte kul o se henne så hängig o deppig då hon i vanliga fall är ett riktigt busfö :love:
 
Sv: 40.7 i feber

Det verkar ju gå åt rätt håll nu alla fall, va skönt och hoppas det fortsätter så:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 413
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 457
Senast: Messy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 704
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ua vid utsläpp i torsdags. Vid intag låter ordentligt illa ur luftvägarna när ställer sig och äter i boxen (från golvet). Feberfri...
2
Svar
25
· Visningar
6 494
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp