40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

F

Funderingen

Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte vill göra men känner att detta är så personligt att jag gärna vill vara mer anonym.
Inlägget blir nog ganska långt, men vill ge bakgrundsinformation.
Den stora frågan är alltså om jag/vi ska satsa på att försöka få ett barn eller välja/acceptera att jag/vi inte kommer få några egna barn.

Jag har aldrig haft någon stor barnlängtan, det har aldrig varit en självklarhet att jag skulle bli förälder. Det har inte varit något som jag aktivt har strävat efter. Men inget jag heller aktivt valt bort, kanske mer indirekt genom andra val.

Väl ha nått 40 års födelsedagen hade jag bestämt mig för/insett mig för att detta med barnfamiljeliv inte skulle bli och helt lagt den tanken åt siden. Jag skulle bygga mitt eget liv och inte heller bli sambo i framtiden, skulle jag träffa någon skulle det inte bli så tätt. Jag hade då efter ett långt samboförhållande levt många år ensam, jobbat massor och efter en ordentlig och långdragen utmattningsdepression med flera sjukskrivningsepisoder, fått en bättre balans i mig själv och börjat återerövra livet utanför jobbet bla med häst.

4 dagar efter min 40-års dag blev jag bjuden på middag hos en man…. Ja resten kan ni gissa… Vi har nu vart tillsammans i 6 månader och det känns ganska unikt det vi har.
Vi är nu sambos, bor hos honom men jag har fullföljt min plan och köpt en liten gård i närheten där jag renoverar ladugården till stall och som vi ska ha som fritidställe med plan om långsiktig renovering.

Han är nästan 5 år yngre än mig och älskar barn, det lyser genom honom. Frågan om barn kom ganska tidigt upp mellan oss, väl medvetna om min ålder. Han har också levt länge ensam för vi träffades. Det har inte heller för honom tidigare varit något livsmål att skaffa egna barn men nu kom tanken upp genom att, liksom för mig, kändes det som att det var viktigt att ta ett aktivt beslut vad vi vill.

Jag vet inte vad jag vill. Det är inte heller helt okomplicerat för oss att pröva. Detta är bakgrunden.

Han; är rullstolsbunden. Detta gör att det bara är någon form av artificiell befruktning som gäller. Han vill ha ett biologiskt barn, att adoptera är inget alternativ för honom.

Jag; I somras blev jag akut sjuk med äggledar/äggstocksinfektion. Man upptäckte då att den ena äggstocken var stor som ett barnhuvud och bara konstiga cystor. Först var det misstanke om att det var cancer men alla prover under operationen var negativa. Man opererade bort äggstocken och äggledaren och omentet (ett stort veck av tarmkekset) eftersom jag hade cystor där också. Jag hade också cysta på den andra äggstocken men den så ”normal” ut så den äggstocken fick vara kvar.
Under operationen funderade man också på att operera bort livmodern men då jag inte hade fått prata med operatören först och jag inte definitivt sagt att jag/vi inte ville pröva att få barn valde han som opererade att ”bara” operera bort de myom/livmoderknutor jag hade, 5 stycken. Efter operationen sade han att livmodern nu var deformerad och om jag vill bli gravid borde jag pröva så fort som möjligt för myomen skulle snart börja växa igen och göra det svårare att bli gravid. Han gav mig också beskedet att om några år kommer jag troligvis vara tvungen att operera bort livmodern. I tillägg upptäckte de under operationen att jag har endometrios (vilket förklarar mina jobbiga menstruationer, jag har alltid haft det så så jag misstänkte aldrig att det berodde på endometrios).
Efter operationen blev det komplikationer. Smärtor. Infektion i såret, ifektion i buken och en tarmifektion (Clostridier) beroende på långvarig antibiotika behandling. Fick också blodpropp i lungan/lungemboli. Som behandling för den sista måste jag ta blodförtunnande medel i 6 månader, dvs fram till nyttår. Magen/tarmarna är inte helt stabil efter clostridiuminfektionen. Det blev en månad på sjukhus.

Sedan operationen har jag inte haft någon normal menscykel, haft två mens där jag blött massor – men nu står jag på blodförtunnande också.

I tilägg har jag en förändring i lungan jag har fått kontrollera med CT men den har inte ändrat sig på 3 månader. Kan vara ett ärr efter en lunginflammation.

Allt detta i kombination(en äggstock, en äggledare, opererad för myom, endometrios, tendens till cystor på min kvarvarande äggstock och oregelbunden menscykel) gör att min kvalificerade gissning är att det bara är in-vitro/provrörsbefruktning som kan vara aktuellt med allt vad detta innebär av hormonbehandling, utplockning av ägg etc.

Efter min sjukdomsperiod (som jag skulle kunna skriva mycket om) är jag rädd, rädd för att bli sjuk, rädd för komplikationer, rädd för smärta, rädd, rädd….

Vi måste minst vänta till nästa sommar med att börja en eventuell process att försöka få barn. Först måste jag bli färdig med blodförtunnande medicin, komma tillbaka till jobb och jobba 6 månader för att arbeta upp nya sjukskrivningsrättigheter. (Bor inte i Sverige) Jag skulle alltså vara mellan 42-43 innan barnet är fött.

Sedan är det detta vad det skulle innebära att få småbarn i huset med vaknätter och annat. Både jag och samboen har jobb som kräver massor, jag har 43 timmars arbetsvecka.

Här tänker jag att man nog inte helt kan föreställa sig vilken förändring det blir med ett barn förän man vart där. Jag är också rädd för att det blir min ”livsstil” som blir mest påverkad. Energin, och ekonomin, till att bygga upp min dröm med min lilla gård och mina tre hästar. Jag har jobbat massor för att uppnå detta. Sedan detta med att bli en äldre förälder…

Men kanske gör jag mitt livs misstag om jag inte väljer att pröva att få barn. Eller kanske ska jag/vi bara acceptera att det bli inget eget barn utan glädjas åt de barn som finns nära och vara lite ”exraföräldrar” och ge närstående småbarnsföräldrar en pause. (Detta är alltså älskade syskonbarn av olika åldrar som redan finns och är delar i våra liv och som kan få ta än större del).

Jag vill gärna höra era tankar. Ni som redan har barn eller väntar barn eller upplevt liknande eller…
Det ska mycket till innan jag är så personlig på nätet men känner att jag verkligen behöver hjälp att reda ut tankar och känslor runt detta och få perspektiv.
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Ja du, jag har läst ditt inlägg noga, och jag vet vad du menar med att man kan leva sitt liv alldeles utmärkt även utan barn - jag var inställd på det innan jag nyligen fick min flicka. Men jag tycker inte att ÅLDERN skall hindra dig alls, 42-43 är inte så farligt gammalt för att få barn. Tänk på att många som får sitt andra, tredje barn är i den åldern och det går ju bra :).
Vaknätter, förlossningar etc, det tycker iallafall jag att det kan man ändå inte föreställa sig utan det kommer bara med paketet liksom :D

Men förmodligen kommer det att inkräkta på livsstilen. Så klart. Det är en stor grej med barn, liksom, men samtidigt så tror JAG att man reder ut sådant inombords under processen, och man kanske prioriterar om lite. Det som är superviktigt håller man kvar vid, trots barn. Men man får vara lite ödmjuk för att man SJÄLV kanske kommer ändra prio och värderingar! Inte för att det är omöjligt för bebisens skull utan för att man helt enkelt ändrar sig själv.

Och att det kan vara svårt att få till bebisen är ju lite jobbigt när man redan är osäker själv. Men om JAG vore du skulle jag ta kontakt med en bra fertilitetsläkare, kolla status på din utrustning (livmodern och sånt alltså) och diskutera hur ni medicinskt skulle kunna göra, hur svårt det kommer bli etc. SEDAN tycker jag att du och den tilltänkte pappan sätter er ner och funderar på om ni vill gå igenom det som läkaren förklarat. Eller om han säger att chanserna är små, orkar ni då rent mentalt hålla på? Fertilitetsbehandlingar är jättekrävande, man måste ge sig hän åt det om man skall orka. Men jag tror ni får perspektiv om ni pratar med en fertilitetsläkare! Bor ni nära Stockholm kan jag rekommendera Sophiahemmet.

Det är ju bara ni som kan bestämma, jag skulle mest vilja ge lite styrkekramar och hoppas att allt löser sig till det bästa, med eller utan barn, för visst kan man ha ett väldigt rikt liv ändå, inget säger att man blir så mycket lyckligare med barn. Vill mest önska lycka till och skicka lite styrka till er i era funderingar :)
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Oj, vilken situation. Rent spontant tänker jag att ni tillsammans bör prata med en fertilitetsläkare dels om möjligheterna att få barn tillsammans men även kring den påfrestning en graviditet skulle innebära för din kropp.

Livsstilsmässigt är det klart att det kommer förändras. Dina drömmar behöver ju inte gå upp i rök bara för att ett barn kommer in i bilden, men det kan komma att ta längre tid att uppnå drömmen.
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Spontant, nej. Av det du skriver är inte längtan efter barn tillräckligt (om man nu vågar skriva det) stor. Det är oerhört krävande att gå igenom IVF. Det innebär en hel del belastning både psykiskt och fysiskt. Jag har träffat par som har gjort ett IVF försök och sedan valt bort att göra fler försök. De har istället satsat på adoption eftersom man då garanterat får ett barn. Adoption är inte heller något "lätt" sätt att få barn, men det är ett sätt att få sitt efterlängtade barn. Det finns de som börjar en adoptionsutredning och under processen (som också är krävande) väljer att inte gå vidare av olika skäl.

Vet att detta låter hårt, men det är min åsikt efter att själv ha provat ett antal IVF och sen fick ett barn via adoption. Talar av egen erfarenhet helt enkelt.

Det finns alltid möjlighet att få in barn i sitt liv genom andra vägar. Ställa upp som avlastningsfamilj t.ex. "Extra mormor" t.ex. Det finns många som säkert skulle vara mycket glada över en sådan hjälp och på så sätt får du in barn i ditt liv.

Sen undrar jag förstås över vilket landsting som ens bekostar IVF för en kvinna över 40? I mitt landsting var åldersgränsen 35. Och kötiden för IVF var på flera år. Men det varierar ju mellan olika landsting.
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Betalar man privat så spelar inte åldern lika stor roll, som vid bekostade försök av landstinget. Då är nog inte åldern ett problem, tror jag.
TS: Jag har varit där du är, men utan de fysiska problem som du har/har haft. Och det är en himla svår fråga du ställer, att genomgå IVF som jag har gjort är mycket påfrestande fysiskt och psykiskt. Sen vet du ju inte heller hur jobbig graviditeten blir heller. Jag tror inte man kan råda någon annan, utan jag skulle nog boka ett besök på en IVF-klinik för samtal och info. Jag hade turen att bli gravid på mitt första IVF-försök, men jag var då 35 och frisk i övrigt. och jag kan också tänka mig att göra det igen, då adoption för vår del inte var aktuellt.
Jag och min man var och är helt övertygade om att vi skulle få ett fantastiskt liv tillsammans utan barn också. Men jag ska ärligt säga att nu när jag är gravid, så känns den övertygelsen mindre och mindre äkta. Kanske bara naturligt, vad vet jag.
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Men man kan väl göra IVF privat också? Och då får man väl sätta igång i stort sett bums? Visserligen mycket pengar, men man spar ju tid = ökar sina chanser.

Hur som helst, TS. Ta ditt originalinlägg och spalta upp det i två delar, ett med dina argument r att skaffa barn, och ett med argumenten mot. Ganska talande, eller hur? När du kommit så långt att det är omvända proportioner så börjar du nog bli motiverad nog att fixa en IVF. Har haft personer i min närhet som har gjort det, och det verkar väldigt krävande.

Jag förstår skräcken att behöva bestämma sig (börjar hamna där själv), och jag tror också att när man väl har en alldeles egen bebis i armarna så ångrar man sig inte. Jag tror på de som säger att det är en alldeles speciell kärlek. Tack och lov verkar dock naturen vara så barmhärtig att man inte riktigt kan fatta detta innan man har egna barn (eller adoptivbarn, antar jag).
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Även privata kliniker brukar ha åldersgräns, men den varierar från klinik till klinik. Har sett att en del privata kliniker har 42 år som högsta gräns.
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Missade att du inte bor i Sverige, då spelar ju landstinget ingen roll. Privat kan man ju givetvis betala IVF (har gjort det själv).
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Jag tror att du alltid kommer att undra om du inte ger det ett försök. Åtminstone ett försök att ta reda på mer fakta vad det gäller era möjligheter. Vaknätter och den biten tycker jag att du kan glömma, man ångrar inte sina barn och det blir fullständigt naturligt. Dessutom är det inte säkert att det blir så himla mycket vaknätter och om det skulle bli det så rör det sig oftast om några få månader i början, inte för resten av livet...
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Klart att man som förälder inte ångrar sitt barn! Den tanken finns ju inte. Men jag tycker inte heller att man ska bagatellisera hur enormt slitigt det kan vara att bli förälder. Titta på din omgivning och se hur småbarnsföräldrar har det. Det är en jättestor påfrestning på flera plan. Och har man otur så får man ett barn som inte är friskt. Då handlar det inte om några månaders sömnbrist och slit utan resten av barnets liv om man har otur.

Men barn är också något som ger så fantastiskt mycket. Skulle aldrig vilja vara utan barn i mitt liv. Att det sen dröjde länge innan den lyckan kom berodde på en del som jag inte kunnat påverka. Fel partner och sen när rätt partner kom in i livet så blev det ingen graviditet.

Allt går att lösa bara viljan finns och får man ett barn så löser man naturligtvis det på något sätt.
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

svea har verkligen en poäng, tycker jag. Du har många argument mot att försöka få barn. Vad är främsta anledningen till att du ändå funderar på att kanske försöka? Är det sambons barnlängtan eller dina funderingar om att du kanske missar något?
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Eller så är det en försvarsmekanism. Jag hade massor av anledningar till att inte ha barn när jag trodde att jag inte kunde få...
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

* kl *

Tack för alla svar!! :bow::bow: Det kostade mig mycket funderingar att starta tråden, jag är en extremt privat person, men är nu glad att jag valde att skriva!

Ja du, jag har läst ditt inlägg noga, och jag vet vad du menar med att man kan leva sitt liv alldeles utmärkt även utan barn - jag var inställd på det innan jag nyligen fick min flicka. Men jag tycker inte att ÅLDERN skall hindra dig alls, 42-43 är inte så farligt gammalt för att få barn. Tänk på att många som får sitt andra, tredje barn är i den åldern och det går ju bra :).
………………………………………

Tänker att detta med åldern att risken för komplikationer för mig och barn ökar även om den är liten. Det finns ju en grund till att IVF-kliniker pratar om åldersgränser. Men som du skriver går det ju bra i de flesta fall.
Men jag undrar om det blir en större skillnad att få sitt första (och i så fall enda) barn som äldre. Man har inte rollen som mamma/pappa/småbarnsförälder utan hela omställningen kommer då. Med andra, tredje har man kanske redan omorienterat sig och funnit trygghet och balans i sin nya roll.
Det blir ju också den perioden som man skulle kunna bli mer partners igen (inte bara mamma och pappa) som man blir småbarnsförälder. Perioden efter man gjort färdig utbildning och jobbat sig till erfarenhet så man skulle kunna låta livet bli lite lugnare.

…………………….
Det är ju bara ni som kan bestämma, jag skulle mest vilja ge lite styrkekramar och hoppas att allt löser sig till det bästa, med eller utan barn, för visst kan man ha ett väldigt rikt liv ändå, inget säger att man blir så mycket lyckligare med barn. Vill mest önska lycka till och skicka lite styrka till er i era funderingar :)

Tack!! :bow:

Oj, vilken situation. Rent spontant tänker jag att ni tillsammans bör prata med en fertilitetsläkare dels om möjligheterna att få barn tillsammans men även kring den påfrestning en graviditet skulle innebära för din kropp.

Livsstilsmässigt är det klart att det kommer förändras. Dina drömmar behöver ju inte gå upp i rök bara för att ett barn kommer in i bilden, men det kan komma att ta längre tid att uppnå drömmen.

Vi är nu två individualister som för 6 månader sedan fick livet ställt på huvudet och båda har fått ställa om oss. Dessutom kom min sjukdom efter några månader och det blev ju en stor belastning. Först när vi trodde det var cancer och sedan när jag fick komplikationer som inte togs på allvar. Jag var så rädd och den rädslan sitter i. Dessutom är jag inte den som i vanliga fall är den mest tillitsfulle och nu har tilliten till allt vad sjukvård heter fått sig en ännu kraftigare törn. Har nu kontakt med två fantastiska infektionsläkare som följer upp på infektionerna, de litar jag på, och en gynekolog på mitt lokala sjukhus, hon är bra rent medicinskt men ingen jag kan prata med om allt detta. Finns en annan gynekolog som jag kunnat prata med om rädslan efter det jag upplevde och som gett mig inte bara information om min sjukdom och operationen utan också en del vad detta med endometrionsen och resten innebär för eventuella försök att bli gravid. Hennr litar jag på. Ditt och flera svar fick mig att bestämma mig för att jag ska prata med henne, har bokat telefontid.


Spontant, nej. Av det du skriver är inte längtan efter barn tillräckligt (om man nu vågar skriva det) stor. Det är oerhört krävande att gå igenom IVF

……………………………………..

Sen undrar jag förstås över vilket landsting som ens bekostar IVF för en kvinna över 40? I mitt landsting var åldersgränsen 35. Och kötiden för IVF var på flera år. Men det varierar ju mellan olika landsting.

Du vågar skriva det!! ;) Bara tacksam för raka tankar. :bow:
På ett sätt skulle tanken på adoption vara lättare för mig med bakgrund i de fysiska komplikationer det kan innebära för mig att bli och vara gravid. Men det är inte aktuell för honom, det är ett biologiskt barn eller inget.

Vet ju inte helt vilka villkor som gäller för IVF och om det är annorlunda eftersom vi i det hela tatt inte kan försöka utanför petriskålen…

....................
Jag och min man var och är helt övertygade om att vi skulle få ett fantastiskt liv tillsammans utan barn också. Men jag ska ärligt säga att nu när jag är gravid, så känns den övertygelsen mindre och mindre äkta. Kanske bara naturligt, vad vet jag.

Grattis till graviditeten!!
Det är det du skriver där som jag också har sett hos mina nära.
Som flera skriver ställs nog alla prioriteringar på huvudet när man får barn och det blir en sak som blir det viktigaste.
Men det av vad jag har sett av vänner och familj med småbarn så är det också tungt och slitsamt. Från att vara partners blir främsta rollen mamma och pappa. Mycket ändras nog då.

Vi kan prata väldigt öppet. Han har fått mig att bli en öppnare människa. Men jag måste veta vad jag vill själv. Jag måste veta att detta är något jag vill. Hur fint vi än har det nu är 6 månade kort tid att veta att man håller för rollförändringen som kommer med första barnet och hela småbarnsperioden. Jag måste veta att det är något jag verkligen vill.
Hade jag nu blivit oplanerat gravid hade jag utan att tveka behållit barnet men nu är det inte så. Att få ett biologiskt barn kräver massor och kanske inte ens går…

…………...
Ta ditt originalinlägg och spalta upp det i två delar, ett med dina argument r att skaffa barn, och ett med argumenten mot. Ganska talande, eller hur? När du kommit så långt att det är omvända proportioner så börjar du nog bli motiverad nog att fixa en IVF. Har haft personer i min närhet som har gjort det, och det verkar väldigt krävande.

Jo, skulle motivationen räcka?? Skulle jag våga???
På det sättet är det enklare för min sambo att önska att pröva. Även om han måste genomgå ett mindre ingrepp är det min kropp som ska igenom det stora. Som för alla gravida kvinnor.

…………...
Jag förstår skräcken att behöva bestämma sig (börjar hamna där själv), och jag tror också att när man väl har en alldeles egen bebis i armarna så ångrar man sig inte. Jag tror på de som säger att det är en alldeles speciell kärlek. Tack och lov verkar dock naturen vara så barmhärtig att man inte riktigt kan fatta detta innan man har egna barn (eller adoptivbarn, antar jag).

Tror du har helt rätt. Man vet nog inte förrän man upplever det.


svea har verkligen en poäng, tycker jag. Du har många argument mot att försöka få barn. Vad är främsta anledningen till att du ändå funderar på att kanske försöka? Är det sambons barnlängtan eller dina funderingar om att du kanske missar något?

Nej, jag hade inte suttit med dessa funderingar om det inte var för min sambos tankar och stora kärlek till barn. Som jag skrev har inte han haft som livsmål att skaffa barn men han har väl inte helt levt ”det livet” heller. Tror att vi varit lika där. Att både han och jag tänkt att dörren till barn- och familieliv varit stängd. För mig har det nog gjort mindre än för han. Men nu tror jag att speciellt för honom har dörren öppnat sig och tankarna kommer.

Han är storebror och en del år äldre än sina syskon och de har barn, och fått första barnen oplanerade. De har småbarn nu.
Jag är lillasyster och har syskonbarn som är äldre. Jag har följt dom från småbarn till nu unga vuxna.
Jag känner att här ligger kanske också något. Jag har fått följa mina syskonsbarns uppväxt, han har inte fått uppleva det än. Sedan är det ju klart att det blir något annat med ett eget barn, det förstår jag.

Eller så är det en försvarsmekanism. Jag hade massor av anledningar till att inte ha barn när jag trodde att jag inte kunde få...

Det är det jag sitter med. Är det bara min rädsla som ger mig överdrivna motargument, är det bara ”ett försvarstal” eller är ”min mening” att inte få barn utan få vara där och kunna stötta trötta småbarnsföräldrar (min sambos syskon varav en snart blir vår granna) och få förmånen att ta del i dessa små barns liv såsom jag fått vara en del i mina syskons barns liv. Jag vet inte ännu…

---------------------------------------------------------------
Nej, jag har aldrig varit en människa som slängt mig över barn, älskat ungar och tänkt ”när jag får egna barn…” Men de barn jag haft runt mig och som jag lärt känna som individer och inte bara som ”ungar” (luddig kanske men hoppas ni förstår) älskar jag varmt. Någon har jag fått följa sedan babyåldern och är nu ung vuxen kvinna som forstatt skickar mess, håller vardagskontakten och ringer när det är problem…

Jag är inte rädd att jag inte ska älska. Jag är rädd att jag inte ska orka. Att min kropp inte ska orka. Att förhållandet inte ska hålla med ändrade roller, att det inte ska hålla – att hans vilja att skaffa barn blir det viktigaste… Jag tänker för mycket…

En väninna till mig valde att aktivt skaffa barn och bli ensam mamma. Hon frågade om jag inte skulle göra det samma. För mig blev det då väldigt klart att det ville jag inte. Så detta med att vara två aktiva föräldrar är viktigt för mig. Men jag vill ändå vara så realistisk som möjligt och tänka, om vårt förhållande spricker, hur skulle det fungera då ??
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Åldern - inga problem mer än sämre chans för graviditet. Samma med sjukdomen.

Det du riskerar är att lägga tid, hälsa, pengar och energi på något som det inte blir något barn av.

Det som skulle få mig att dra öronen åt mig (jag var f.ö. "gammal" IVF-mamma med allvarliga komplikationer) är trots detta inte de fysiska bitarna utan din partners inställning.

Jag tror inte jag skulle vilja satsa på att bilda familj med någon som i första hand ville ha mig som avelsko - trots risker som är klart ökade för dig - för att det var så viktigt med BIOLOGISKA barn. Det verkar lite egotrippat på ett familjeovänligt sätt.

Det verkar så mycket rimligare för er att parallellt med en IVF-process starta adoptionsspåret.
 
Senast ändrad:
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Jag vill bara säga det att du är den enda som kan fatta ett beslut och vilket det än blir är jag övertygad om att blir ett jättebra och genomtänkt beslut vilket det nu blir!

Jag kan bara ge lite erfarenheter från mitt eget liv, jag är ung, bara 22 så jag har svårt att relatera till hur det skulle vara om jag var runt 40 helt naturligt, men! Min sambos pappa startade en "ny familj" när han var över 40 med en ny kvinna som var över 35, han har två söner sedan tidigare som var tonåringar, hans "nya" barn är idag 5 och 2 år. Min sambo är alltså 20 år äldre än sin yngsta lillasyster.
Jag som lever nära och umgås mycket med dem märker hur otroligt svårt de har att orka och få ihop vardagen. Det är ju bara att inse att man har inte samma ork och energi när man är 40 som när man är 20, helt naturligt. Barnen är väldigt mycket på dagis och hos barnvakter! Detta i sig behöver ju inte vara en anlednng att låta bli men man måste vara medveten om det tycker jag! Dessutom är din sambo rullstolsburen vilket gör att jämställdheten kanske inte blir den bästa eftersom det naturligt finns saker som han inte klarar, har du dessutom då en gård att sköta kanske det blir en enorm press på dig som dessutom inte är vid full hälsa (än!!).
Dessutom har ni inte varit med varanda särskillt länge, bara sex månader. Jag har full förståelse för att man har lite tidspress men vågar man verkligen säga vad man verkligen innerst inne tycker då? Du ska ju inte skaffa barn med den här mannen om du inte vill ha barn med hela ditt hjärta och själ!
Dessutom är jag som ensambarn lite spektisk till detta med att bara ha ett barn, men det är ju bara min personliga åsikt!

Hopas du har förstått vad jag menat!
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Ja du, åldern är inte ditt största problem.
Utan hälsan.

Om jag var i din sits så skulle jag välja att adoptera.
Men eftersom det inte är ett alternativ för er.
Så anser jag nog att ni inte är motiverade nog och bör strunta i det hela.

Du riskerar för mycket rent hälsomässigt.
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Sedan ska man ha i åtanke att det inte är säkert att man FÅR adoptera, med denna hälsohistorien, åldern, inte gifta etc... jag vill inte vara negativ, men man ska ju helst vara helt frisk och är man inte det måste man ha specialistläkarintyg på att det man har inte påverkar vardagen (tänker även på att din man satt i rullstol). Jag vet inte säkert hur de ställer sig till detta (utredarna, organisationerna, länderna osv), det ska ni ju såklart kolla upp om din sambo skulle kunna tänka sig det ändå. Man bör bara vara medveten om att det inte bara är till att bestämma sig för att man vill adoptera istället, man ska FÅ det också.

Jag önskar er lycka till i alla fall, hur ni än beslutar er för att göra!

Mvh
Poppinella - som själv var på hälsoundersökning i måndags inför adoption
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Att man inte kastar sig över andras bebisar har inget med att göra hur mycket man älskar sitt eget barn. Jag är ingen hysterisk bebisperson (även om jag gillar äldre barn) Men det finns ju ändå inget bättre än vår egen bebiskille :) Mitt intresse för andras bebisar har ökat ungefär 1000% sen vi fick barn. Innan så fattade jag bara inte. Nu är ju allt mycket mer intressant när jag själv fått något av det. Så just den biten behöver du inte tänka på. Hälsan osv. är väl det som är mer avgöranade. Jag skulle iaf kollat efter vad det finns för alternativ. Kan du eller kan du inte? Sen efter det kan man ju börja tänka efter andra varvet. Det kanske visar sig att du inte alls kan, eller så visar det sig att det går aldeles utmärkt. Vilket svar det blir sätter ju frågan i olika perspektiv.
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Sedan ska man ha i åtanke att det inte är säkert att man FÅR adoptera, med denna hälsohistorien, åldern, inte gifta etc... jag vill inte vara negativ, men man ska ju helst vara helt frisk och är man inte det måste man ha specialistläkarintyg på att det man har inte påverkar vardagen (tänker även på att din man satt i rullstol). Jag vet inte säkert hur de ställer sig till detta (utredarna, organisationerna, länderna osv), det ska ni ju såklart kolla upp om din sambo skulle kunna tänka sig det ändå. Man bör bara vara medveten om att det inte bara är till att bestämma sig för att man vill adoptera istället, man ska FÅ det också.

Jag önskar er lycka till i alla fall, hur ni än beslutar er för att göra!

Mvh
Poppinella - som själv var på hälsoundersökning i måndags inför adoption

När jag sist kollade upp litegrann inför adoption så gick de flesta länders åldersgränser vid just 40 år, mannen kunde vara något äldre. Sedan tycker jag det är helt bisarrt att det är så hårda krav och långa väntetider eftersom det finns så oändligt många barn som skulle behöva ett bra adoptivhem, hellre än att dö på gatan eller tvingas in i sexindustrin. Men nu var ju inte adoption ett alternativ här, vilket jag tycker att det borde vara om den möjligheten finns. När jag funderat på det mer, känns det som om med din hälsa skulle jag nog inte gjort IVF. Men det kan ju du bara svara på förstås.
 
Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?

Har tvekat att svara eftersom det är vanskligt att ge människor råd i sådana här situationer. MEN jag blev mor (genom adoption) vid 36 års ålder. Nu vet jag att åldern är inte helt avgörande men hade jag fått göra om allt (vilket jag inte får) så hade jag aldrig valt att vara över 30. Jag är heller inte helt frisk (värk i kropp, sömnproblem m m). Det är inte lätt att få barn när man inte är frisk och äldre. Jag får säkert mothugg men måste skriva detta. Jag hade aldrig velat vara utan erfarenheten och givetvis är jag jätteglad över tösen.

Och bara själva faktumet att du är tveksam gör att jag tycker att du är klok som tänker en gång till.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 574
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp