45-dagars dräktighetsavg.

Veronika

Trådstartare
Såg att det är fler som följt efter Tullstorp och infört 45-dagars dräktighetsavgift och ganska många har språngavgift. Visst, numera kan man ju i vissa f-bolag teckna foster o föl-försäkring från 45 dygn men vad tycker ni här inne? Väljer ni medvetet bort de hingstarna om det finns någon likvärdig på 90 dygnsavg. eller lev.föl? Är ju en kostnadsfråga oxå naturligtvis men har man ett par ston att betäcka kanske man inte kan hosta upp 45 eller 90-dagars avgift för alla :crazy: Man kan ju iofs förstå hingstägarna oxå att dom vill ha in sina pengar men vill dom inte göra sina hingstar så attraktiva som möjligt och få fram avkommor som kan höja hingstens status? Eloge till de som har så man kan välja 90 dygns eller lev.föl :)
Och vad brukar ingå i språngavgiften, alltså för hur många brunster gäller den eller det är olika?
Och som jag frågat innan men ej fått svar på; hur gör man med de ston som är äldre (20+), kan man teckna foster o föl-förs. på dom? (är katastrofförsäkrad i något mindre bolag, typ lokalförening) Eller är man så illa tvungen att ta en hingst som har lev.föl-avg.?
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Såg att det är fler som följt efter Tullstorp och infört 45-dagars dräktighetsavgift och ganska många har språngavgift.
Vilka fler är det ?

Väljer ni medvetet bort de hingstarna om det finns någon likvärdig på 90 dygnsavg. eller lev.föl?
Stoet självt + hennes tidigare avkommor och avelsmålet avgör vilken hingst det blir - oavsett 90 dygns avgift eller levande föl. I regel så har jag bara betäckt med redan beprövade hingstar då unga hingstar ej visat sin fertilitet eller nedärvning - men jag skulle dock kunna tänka mig att göra undantag om om det fins en ung hingst som är tillräckligt spektakulär, men det krävs att hingsten är oerhört spektakulär för att jag ska testa. Kräsen tror jag att det kallas :angel: :D

Och vad brukar ingå i språngavgiften, alltså för hur många brunster gäller den eller det är olika?
Den brukar betalas en gång per betäckningssäsong.

Helen
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Vilka fler är det ?

Eklunda Stuteri.

På vår lilla krångeldam så är 45 dygnsavgiften inte att tänka på ens än gång.. synd när jag tänkt mig en hingst från eklunda på henne :(
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jag väljer medvetet bort de hingstar som har 90 dygn eller som nu 45 dagars. Jag väljer hingstar som har levande föl avgift.

Detta efter att jag haft ston som råkat ut både för det ena och andra, bla kastat tvillingar vid 9 månaders dräktighet. Då hade man betalat alla kostnader + hingsten på 90 dygn. Kändes inte kul.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Marknaden styr prissättningen, så om stoägarna inte gillar 45-dygnsavgift är det bara att "rösta med plånboken" så kommer den snabbt att vara borta. Om stoägarna tycker det är OK så länge försäkringsbolagen ställer upp kommer troligen fler hingsthållare vilja ha betalt tidigt. För hingsthållaren är det förstås en fördel att stoets försäkringsbolag tar över risken så tidigt som möjligt.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Eftersom jag har ett äldre sto (f 83) så kommer jag medvetet välja hingst med antingen levande föl eller fosterförsäkring, (och mest troligt levande föl) eftersom man inte vet med så gamla tanter...

Hade jag haft yngre hade jag även där i såna fall valt bort 45 dagars hingstar utan att blinka. 90 dagars med fosterförsäkring är fortfarande med i diskussionen men som sagt 45 dagar är ju ingenting !
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

corzette skrev:
Eftersom jag har ett äldre sto (f 83) så kommer jag medvetet välja hingst med antingen levande föl eller fosterförsäkring, (och mest troligt levande föl) eftersom man inte vet med så gamla tanter...
Jo, men hur fungerar det med den fosterförsäkringen som ingår vid 90 dygn på vissa hingstar? Kan man teckna den på så gamla ston? Jag fick svar av A*ria att man inte kan teckna fosterförs. efter de fyllt 18 :confused: Men det gäller kanske inte om de som ingår..
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

I de fallen det ingår fosterförsäkring, så har det vad jag vet hittills funkat med äldre ston (har en kompis som det funkade på, med hennes sto som var runt 20 år). Antagligen därför att hingstägaren har ett specialavtal med f.bolaget så de "tar allt" som hingsten betäcker. Men kolla med hingstägaren för säkerhets skull.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Okej, tack för ditt svar! Ska kolla det med hingstägaren om det blir aktuellt :)
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Hingshållarna som har 45-dygnsavgift kanske tycker att de har för mycket att göra? :devil:
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jag måste vara sällsynt dum, :o för jag tycker att 45-dygns avgift (inkl. foster- och fölförs) är ett jättebra alternativ. Visserligen ska alla pengar för hingsten ut på "ett bräde", men jag kan inte se någon annan nackdel.

Vad är det jag har missat???

HeJe
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jag tänker så här; ju tidigare i dräktigheten ju mer "skit" kan hända. Alltså större risk att det inte blir något föl.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jag håller med så länge det är så att fosterförsäkring ingår i beloppet. Då kan man ju egentligen inte förlora några pengar. Däremot kan det ju bli mkt pengar på ett år om man har lev föl avgift på årets föl och så 45/90 dygns på den man betäcker med.

Sen tycker jag att alla borde införa dräktighetsavgift ist f språngavgift... Heder åt dem som har det! Man lägger ut tillräckligt mkt ändå, och får man inte dräktigt är det iaf en tröst att inte behöva betala till hingsten. Det var skillnad förr när det var naturlig betäckning - då är det självklart med språngavgift tycker jag. Men då lägger man ju inte ut kanske 5000 + moms till vet. heller...
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

...här hittade jag en annan trevlig lösning ;).

"Hingstägare kan inte längre teckna kollektiva fölförsäkringar enligt tidigare villkor från försäkringsbolagen. För att skydda stoägaren ingår dock i vår 90-dygnsavgift en fosterförsäkring enligt följande villkor:

Fosterförsäkringen börjar gälla när dräktighetsintyg efter 90 dygn insänts till oss och dräktighetsavgift betalts.

Föder stoet därefter ej levande föl återbetalas inbetald dräktighetsavgift. Stoägaren är dessutom berättigad till halv språngavgift för betäckning med Aerline H nästa år."
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

TYCKER ATT VI SOM ÄR STOÄGARE MEDVETET SKAVÄLJA BORT HINGSTAR MED 45 DYGNS DR AVGIFT.HUR MKT SKALL VI STÅ UT MED ???ALLA AVGIFTER PLOCKAR TILL OCH HAR ALLTID EN TENDENS TILL ATT BLI MER ÄN VAD MAN RÄKNAT MED!ALLTING HÖJS HELA TIDEN.JAG HAR UNDER NÅGRA ÅR HAFT 2-3 STON PÅ BETÄKNING HUR FN SKALL JAG LÖSA DETTA OM MAJORETETEN INFÖR 45 D DR AVG??Lätt för företagaren som drar moms,men lilla jag som har detta som en svin dyr hobby då???FRAM FÖR BOJKOTT AV GIRIGA HINGSTÄGARE!!Skapa debatt och låt dom veta. Tack för mig !!
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jo, mycket kan hända, men om det händer före dygn 45 så behöver man inte betala annat än skick och SH-avg (av "hingstens avgifter"), och händer något efter dygn 45 så går försäkringen in och täcker hela den avgift du betalat (antar jag).

Jag ser inte problemet?

HeJe
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Visst, försäkringen är en "förmildrande omständighet" om den täcker avgiften man betalat. Men att avgiften på 45 dygn skulle vara någon förbättring har jag svårt att se. För många är det lättare om utgifterna för betäckningen blir mer uppdelade.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Fortsätter....
Jag kan inte se att det ingår någon försäkring på Eklundas hingstar, däremot får man rabatt på försäkring.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Anser att pengarna skall ju ändå ut och har man försäkrat så vad spelar det för roll. Förstår inte heller resonemanget att hingstägarna skulle vara de "onda och giriga" (ja det finns undantag som är lögnhalsar och giriga men har tack och lov inte träffat på många). Förstår mycket väl att hingstägaren vill ha betalt för sin vara, hingsten har i många fall kostat mycket pengar, de har investerat i utbildning, står för risker om det händer hingsten något. Vi stoägare kan bara välja och vraka.
Har man haft nöjjet att jobba på hingststation och sett vilket j*kla slit det många gånger är så gnäller man nog mindre. Somrarna jag jobbat på station så tycker jag nog snarare att de som varit gnälliga och giriga är stoägarna.
Du som skrev att du är hobbyuppfödare med tre ston kanske skulle satsa på enskild firma, du torde ju ha nytta av att kunna dra momsen på allt som rör häst och får du tre föl om året så skall det ju gå + något år - något och 0 något år och skattemyndigheten skall inte gnälla för mycket.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Ja, en förutsättning är ju att foster- och fölförs ingår i avgiften. Om jag skulle betäcka med hingst med 45 dagarsavg. UTAN att försäkr ingår skulle jag "i mitt huvud" räkna in premien för försäkringen i "hingstavgiften".

Ang hur avgifterna "fördelas" - en levande fölavgift kommer förmodligen ganska nära den "nya" semin- , veterinär- och språnavgiften och som ska erläggas om stoet ska betäckas om. Ur den synvinkeln vore i så fall 90-dygnsavgift bättre än levande fölavgift.

Eller - har jag misst nåt igen?:o

HeJe - nybörjare
 

Liknande trådar

S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 544
Senast: sydney
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 286
Senast: Eldfuxen
·
Z
Avel Hej! jag har en fråga, vet inte alls om jag fattat det hela fel. Jag har en kompis som betäckte sitt sto med en hingst. Hon betalade...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: CK
·
Avel Eftersom det blev betydligt dyrare än planerat det här med Keleföl, så har jag på allvar börjat fundera på att om hon nu tar sig och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Självplock jordgubbar?
  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp