45-dagars dräktighetsavg.

Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jag spettsade till det vad gäller "onda och giriga". Alltså inte elakt menat mot någon här.
Tänker inte på mottagarstationerna heller vad gäller att "slita" utan just på hingstarnas egna stationer som ju också många gånger tar emot ston. Oavsett vad man tycker så kostar det pengar att tappa hingstarna, personal kostar, förbruksningsmaterial, lokalhyra, vet., utrustning m.m.
Det är ju inte heller ovanligt att man vränger ut och in på sig på skickstation för att lyckas hjälpa någon stackare som glömt att betsälla sperman i tid. Eller tappa och skicka semin på söndag när alla andra är lediga så får hingsthållaren gå ut och väcka liv i sin personal för att tappa på hingsten.
Allt det här är helt ok eftersom både hingst och stoägare jobbar för en sak, att få stoet dräktigt.
Sedan att kanske som hingstägare ta hela den ekonomiska risken fram till 45 dygns konstaterad dräktighet tycker jag är super bra för mig som stoägare och något jag är glad för.
Har ju själv stått något år med dyr importhingst och många skick och inte blev det något föl, det kalaset slutade på 25000 kr och värre kunde det varit.
Sen är ju jobbet kul också och klart att vi trivdes med jobbet annars hade vi nog gjort annat precis som någon föreslog. När stoägarna kom med en extra uppmuntran i form av chokladask eller en blomma så jisses vad vi tog i och kämpade ännu lite till.
Så det kan ju vara ett tips för att få ännu bättre service från hingstarnas egna station. ;)
För min del är 45 dygns avgiften helt ok! Flyinges system är generöst men det avgör inte att jag vill använda deras hingstar. Skall jag välja mellan en i mitt tycke bra hingst och dyr eller mindre bra och billig/förmånliga betalvillkor så blir det ändå den förstnämnda.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Men,funderar mkt på detta tycker att det är skit,inte nog med att man skall bet löpande kostnader för att betäcka,sedan skall du ut med levande föl på 9.000 gånger 2 el 3 på 2 mån....Räkningen kan hamna på stationsavg,uppstall,språng,semin,frakt,lev föl :ca 30.000
för två ston....Ok man kan planera men har man det ännu mera utspritt under året m kostnader så har man det lättare att få det till att gå i hop.Tex lev föl 90 dar.Det är ju faktiskt bara på h-ägarens villkor,titta bara på att man får 3 br på sig sedan blir det till att bet nytt språng.Orkar nog inte disk detta ämne mer nu,energin tar slut.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Sen är det nog så att man iaf fortfarande kan välja hingst efter de villkor som passar en själv, i stor utsträckning. Sen, har man ett bra sto, så kan man förhandla i princip hur långt som helst…
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jes skrev:
Klart att man tar foster föl försäkring även vid lev föl.Du gör ju 90 dagarskollen för att försäkra dig om att stoet fortfarande är dräktigt samt för att kunna skicka in dr intyg för att få en försäkring.Förstår ibland inte hur ni resonerar...

Gör man?;)
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

poff skrev:
Eftersom premien kostar 20% av försäkringsvärdet ska man mista mer än var femte föl för att "tjäna" på att foster- och fölförsäkra. Självklart är det toppen när det ingår i hingstavgiften, men annars tecknar jag som sagt aldrig.


Håller helt med! jag tecknar aldrig heller.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jag tror mig nog veta att vad det gäller ekonomin så är det nog hingstägaren som tjänar mest i det här sammanhanget och varför ska stoägaren betala för "grisen i säcken" för pekar resultatet åt h*****e så har man ju 9 dygn att se om fölet "överlever"
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Burra skrev:
Jag tror mig nog veta att vad det gäller ekonomin så är det nog hingstägaren som tjänar mest i det här sammanhanget och varför ska stoägaren betala för "grisen i säcken" för pekar resultatet åt h*****e så har man ju 9 dygn att se om fölet "överlever"

Om du menar 45-dygn med "det här sammanhanget" håller jag med helt.
På vissa hingar kan man ju välja mellan 90-dygn och levandeföl, levande föl kostar då någon tusenlapp mer. Det är ju helt uppenbart att det är bättre för hingsthållaren ju tidigare stoägaren betalar.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

*lånar knapp*

I år tog jag fosterförsäkring själv vid 90 dygn...I Agria gick en försäkring på 10 000 på 1320 kr.

Vilket belopp brukar försäkringarna täcka när det står att försäkringen ingår?Jag har nog aldrig sett något belopp angivet?
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Det brukar nog täcka 90-dygnsavgiften. Sen tror jag det är när man tecknar på 45 dygn som premien blir så hög som 20%.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

För att använda ditt språk så tror jag mig veta nog att det nuförtiden är bara två dygn som gäller :angel:.

Och om du med "överlever" inopm citationstecken menar att man kan slå ihjäl dem ( :eek: ) om de inte passar så har du mer bråttom nuförtiden...

Burra skrev:
Jag tror mig nog veta att vad det gäller ekonomin så är det nog hingstägaren som tjänar mest i det här sammanhanget och varför ska stoägaren betala för "grisen i säcken" för pekar resultatet åt h*****e så har man ju 9 dygn att se om fölet "överlever"
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Eftersom vi har hingsthållning så tillämpas 9 dygn levande och det kan jag säga att skulle någon få en som inte var av godkänd kvalite så skulle vi säga om inte fölet är av acceptabel kvalitet så skulle jag inte kräva fölavgift om fölet avlivades och stoet betäcktes om utan språngavgift med hopp om en fölavgift nästkommande år
 

Liknande trådar

S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 541
Senast: sydney
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 286
Senast: Eldfuxen
·
Z
Avel Hej! jag har en fråga, vet inte alls om jag fattat det hela fel. Jag har en kompis som betäckte sitt sto med en hingst. Hon betalade...
Svar
11
· Visningar
2 126
Senast: CK
·
Avel Eftersom det blev betydligt dyrare än planerat det här med Keleföl, så har jag på allvar börjat fundera på att om hon nu tar sig och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp