G

Grevinnan

Är det bara tok-Grevinnan och knas-Bubben som bygger nytt stall??
Är det någon som har några roliga och smarta inredningstips???
Jaja, ingen brådska för vi har inte ens hela väggar än... :confused:
 
om du skall ha vatten indraget så tänk på att ha lutningen rätt(så vid ev översvämmning.....inte ALLT vattnet åker in i alla boxarna)
 
Vi håller på (man blir väl aldrig riktigt klar)!
Sadelkammaren är min stolthet, platsbesparande detaljer för förvaring av foder och utrustning.
Täckestork / varmtvatten / tvättmaskin (snart) = allt man kan önska sig!
Själva stallet är en ombyggd kostall, 12 x 6 meter i natursten (1700-1800talet).
Vi valde att ta bort skullen och ha det öppet till nock (7m). Vi har byggt två boxar i tegel + sparkskydd i trä och ska bygga den tredje boxen och sko/dusch spilta. Väggen mellan de två boxar kan tas bort (ej tegel) om man skulle vilja ha en fölningsbox (jag har två valacker...) :p.
Jag glömde att avsätta en plats till verktygen men eftersom spiltan inte används som dusch under vintern kan jag förvara grejerna där.
Eftersom vi inte kunde göra större fönster har vi en stor lucka i ena gaveln som kan öppnas på sommarn ( tidigare lucka till höskullen). Dörrarna är stora (2x2,2m och 2x1,5) och kan delas på mitten för att få in ljus på sommarhalvåret.
Det var tänkt att alla boxar skulle luta in mot gången och att gången skulle luta utåt för att underlätta spolningen, någonting gick snett när vi monterade dörrarna så nu får man sopa ut vattnet!
Foder och strö hanteras med traktor (storbal) och med hjälp av en telfer (el-vinsch) där man ”hänger” upp höbalarna.
Hälsningar
Armada
 
Jag håller också på att bygga nytt stall nu. Det jag tycker är viktigast är som skrevs innan; rätt fall på golvet, som det är nu i mitt gamla stall så rinner det på fel hål i vissa boxar.
Jag ska ha en brunn i varje box, med fall mot brunnen då givetvis (byggkillarna sliter nu sitt hår över vilka besvärliga krav jag har) :)
Har också investerat i stålfönster där gallret sitter på själva fönstret så när fönstret är öppet så är gallret inte i vägen och hästarna har inga träkarmar att knapra sönder!
 
Tja, min stallkammare har du väl redan sett?! Den är lite mera välutrustad nu, men annars har jag inga fler tips än då: dvs
- skåp och lådor för enkel städning.
- rena ytor för väggar etc, för att det ska hålla sig rent och vara lättstädat.

Fast boken har ni väl inte missat - "Att Bygga Häststall" av Ventorp/ Michanek som det funnits flera trådar om här.

Och tänk på ventilationen, otroligt värdefull för en bra miljö. Gäller både kammare och stall.
 
Det låter jättefint!
Kan du inte visa lite kort på ditt stall?
När ni öppnade upp mot nock, behövde ni förstärka med några extra balkar i taket?
/M
 
Jag bygger också stall. Har fått mitt gäststall med 4 boxar klart så där står mina 2 just nu. Hushållningssällskapet hjälper oss att rita nya stallet. Det är en ladugård i bygger om och den är allt annat än standard.
Men åhhhhh vad allt tar tid. vill ha det klart nu,nu,nu. Men tror på att det är klart i november. Helt klart blir det inte förrän till våren.
En smart sak som jag gör är att jag bygger en liten box på 5 kvm som jag främst skall ha skottkärra och andra redskap i. Men jag vill ha den godkänd av Länsstyrelsen som shettisbox så att om det blir överbefolkat i stallet så kan min lille shettis stå där ett tag.
Min spolspilta kommer att vara murad upp till 1.30 som vanligt men så sätter vi betongglas på resten. Tror att det blir rätt snyggt och ljust.
 
Vi har två draglinor som håller ihop taket som extra förstärkning. Stallet har undertak i spån med plåt utvändigt (i en underbar mintgrön nyans á la 50-talet). Plåttak väger mindre än tegel så linorna är till ifall mycket snö skulle lägga sig på taket.
Vi har haft funderingar på att lägga isolering och panel på taket men inte riktigt bestämt oss för det än...
Vi håller på och bygger fortfarande så det är lite rörigt, skäms lite att sätta ut bilder... :o

Jag har funderat att lägga ut en gummimatta i dusch/sko spiltan. Mjukare för hovis att stå på och mindre halkrisk när man tvättar hästarna. Någon som har ett förslag på fabrikat? Jag tänkte på flytande gummigolv men det blir alldeles för dyrt, spiltan är 3 * 4 m.

En annan fråga är om man ska ha spångång. Någon som har provat?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
19 432
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
579
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: vinkelina
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
843
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp