Lovisaleonora

Trådstartare
I sann nya-tag-anda har jag greppat 5:2-dieten igen. Men det är aldrig fel med lite inspiration, så låt mig gärna höra vad ni äter/dricker.

Själv kör jag en halv pruttbulle på morgonen (tabletterna behöver något att landa i), Paulun-juice och hädiskt nog kaffe. Till förmiddagen blir det en smoothie och kaffe. Lunch brukar bli buljong och den andra halvan bulle. Eftermiddagssmoothie och middagsbuljong för att landa i kvällste innan sänggående.

Så, fram med era tips och tricks, jag behöver inspiration.
 
I sann nya-tag-anda har jag greppat 5:2-dieten igen. Men det är aldrig fel med lite inspiration, så låt mig gärna höra vad ni äter/dricker.

Själv kör jag en halv pruttbulle på morgonen (tabletterna behöver något att landa i), Paulun-juice och hädiskt nog kaffe. Till förmiddagen blir det en smoothie och kaffe. Lunch brukar bli buljong och den andra halvan bulle. Eftermiddagssmoothie och middagsbuljong för att landa i kvällste innan sänggående.

Så, fram med era tips och tricks, jag behöver inspiration.

Jag brukar köra ägg, lindahls kvarg (85,5 kcal på en burk a 150 gram) och någon köpt soppa, tycker det är enklast att räkna kalorierna så, ibland nån frukt:)
 
Jag ska nu avslöja att jag faktiskt inte räknar kalorierna, utan helt enkelt kör på flytande. Jag började i ett försök att avlasta systemet lite emellanåt, och sedan märkte jag hur skönt det faktiskt är att koppla från maten regelbundet. Inget vad-laga, inga fika-funderingar - ja, lite avdrama från maten helt enkelt.

Verkar som kroppen tycker det är skönt också, allt fungerar bra även fastedagarna, jag behöver dock komma ihåg att dricka mer vatten. En flaska på bordet borde råda bot på slarvet.
 
Jag ska nu avslöja att jag faktiskt inte räknar kalorierna, utan helt enkelt kör på flytande. Jag började i ett försök att avlasta systemet lite emellanåt, och sedan märkte jag hur skönt det faktiskt är att koppla från maten regelbundet. Inget vad-laga, inga fika-funderingar - ja, lite avdrama från maten helt enkelt.

Verkar som kroppen tycker det är skönt också, allt fungerar bra även fastedagarna, jag behöver dock komma ihåg att dricka mer vatten. En flaska på bordet borde råda bot på slarvet.

Okey, jag räknar kalorierna men annars upplever jag samma som dig, eftersom jag bara kör med "färdiga" produkter så behöver jag inte fundera speciellt mkt, vet på ett ungefär vad jag kan äta, men kroppen min mår bra av två fastedagar, märks på magen!
 
Jag äter mitt mål på kvällen, 2 ägg, 1 apelsin, några sillbitar och havregrynsgröt på 1 dl o en dl mandelmjölk o nåra torkade fikon.:d
 
I sann nya-tag-anda har jag greppat 5:2-dieten igen. Men det är aldrig fel med lite inspiration, så låt mig gärna höra vad ni äter/dricker.

Själv kör jag en halv pruttbulle på morgonen (tabletterna behöver något att landa i), Paulun-juice och hädiskt nog kaffe. Till förmiddagen blir det en smoothie och kaffe. Lunch brukar bli buljong och den andra halvan bulle. Eftermiddagssmoothie och middagsbuljong för att landa i kvällste innan sänggående.

Så, fram med era tips och tricks, jag behöver inspiration.
Jag kör allevo eller noka milkshake. 1 på lunch och 1på kvällen. Blir det risk för att knapra i sej dörrfoderna så tar jag en morot. Jag krånglar inte med matlagning på fastedagarna. Då äter jag bara för mkt..
 
I sann nya-tag-anda har jag greppat 5:2-dieten igen. Men det är aldrig fel med lite inspiration, så låt mig gärna höra vad ni äter/dricker.

Själv kör jag en halv pruttbulle på morgonen (tabletterna behöver något att landa i), Paulun-juice och hädiskt nog kaffe. Till förmiddagen blir det en smoothie och kaffe. Lunch brukar bli buljong och den andra halvan bulle. Eftermiddagssmoothie och middagsbuljong för att landa i kvällste innan sänggående.

Så, fram med era tips och tricks, jag behöver inspiration.
Vad är en pruttbulle?!
 
Vi äter ingen frukost.
Ofta soppa till lunch (hemgjord broccolisoppa, grönsaks/köttsoppa bland annat). Jag äter en skiva hårt bröd till också oftast.
Innan träning äter vi ofta en kvarg.
Till kvällen kan det bli äggröra och kalkon eller en räksallad vi hittat recept på som är supergod.
 
Pruttbulle är ett numera vedertaget Buke-recept på bovetebullar, från början myntat av en av våra flitiga matkorrespondenter.
 
En rolig notering är att jag faktiskt känner kroppen skrika efter en fastedag när t ex helgen varit väldigt utsvävande vad gäller födointaget. Lättare att komma i balans.
 
Första dagen jag körde (det var i höstas) var en ren pina och både kroppen och hjärnan talade konstant om för mig att sluta misshandeln omgående. Andra gången var lättare (dag 2 alltså). Sedan hände något som faktiskt gjort det mer än drägligt, t o m något att se fram emot. Som att sätta kroppen i friläge, ingen växel. Jag orkar promenera och vara igång som vanligt, men ser fram emot sängen på kvällen för då är energin slut. Men på morgonen är jag ändå inte vrålhungrig utan kan nog egentligen klara en fastedag till, men det är ju inte idéen bakom.

Rätt fängslande koncept faktiskt. Jag har också haft fastedag när jag tränat på morgonen/fm och med tanke på att jag inte tränar särskilt hårt har det gått bra, men jag skulle nog inte lägga ett träningspass på eftermiddag/kväll en fastedag. Nu känns det som upplägget tillåter att jag tar av förra dygnets ransoner (5:dagen alltså).
 
Så sant det med att kroppen längtar efter fastedagarna. Känslan dagen efter är härlig!

Jag har ätit havrevälling på morgonen - ca 100 kcal så får man i sig mycket mättnad.
Lunch har varit någon form av sallad på ca 100kcal med typ isbergs, gurka och några gram tärnad kyckling.
Till middag kål stekt med köttfärs, eller typ chilisoppa. Potatis på olika sätt, mättar bra till mängden kcal.
Gör ofta t.ex en stor kastrull soppa och delar upp i portioner. Räknar alla kalorier som åker i grytan och delar sedan med antal portioner. Senaste soppan var riktigt god och landade på 200kcal för en stooor portion.
Brukar landa på kring 4-500kcal.

Nu har jag inte varit igång med 5:2 sedan innan jul, kört någon strödag efter det. Borde dock ta itu med det igen snart.
 
Keso (brukar köra den lätta varianten) med skuren frukt och lite kanel på var mitt standardmellanmål när jag körde på 5:2
Även kopp-soppor (någon klar variant, de brukar ligga på ca 45-60 kcal) var ett stående inslag!
 
Just ja, nu kör vi inte 5:2 längre, men börjat räkna kalorier. Jag gjorde en grönsakswok häromdagen, med mycket vitkål istället för några nudlar/ris eller så till. Utan kycklingen jag hade i landade det på någon fånigt liten mängd kalorier (under 100 kcal) och det kändes väldigt mättande ändå.
 
Jag tänkte testa det här med 5:2 nu och har min första fastedag idag. Jag åt en burk viktväktar soppa till lunch 102 kcl
och till middag åt jag en omelett med 2 ägg, svamp och en tomat ca 250 kalorier. Jag har även ätit en apelsin idag ca 65 kalorier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp