Bukefalos 28 år!

5-årsgrupp = ???

Lupin

Trådstartare
Vad innebär femårsgrupp, vad gör man där? Vad är skillnaden mot de "vanliga" förskolegrupperna för 1-4åringar? Min äldste fyllde 5 i april och ska börja i 5årsgrupp nu, men jag har ingen aning om vad det innebär. Det här är andra veckan för barnen på förskolan, de började i tisdags och de här två veckorna är vikta för inskolning så att säga (ifall någon undrar).

Jag har aldrig haft en femåring förr :p så jag har noll koll på vad det innebär vg förskolan och nu är det ju en annan läroplan dessutom.

Ni som är föräldrar: vad innebär femårsgrupp för era barn? Är det olika i olika kommuner eller landsändar kanske?

Och förresten, vad brukar fyraåringarna göra? Finns det tex några uppställda mål för 4 och 5åringar?

Om någon förskolepersonal vill svara med sina synpunkter är det ju inte helt fel. :)

Jag frågar av nyfikenhet, "min" förskola har fullt upp pga yttre omständigheter och tyvärr innebär det att 4-5åringarna ska få moduler/paviljonger för sin verksamhet om några veckor. Vi kommer såklart få info så fort de kan, men det känns som om det tas för givet att "alla" vet vad femårsverksamhet innebär. :o

Om ett år är det ju dags för förskoleklass och där har jag också noll koll, förutom att det innebär att de går till skolan istf förskolan och att det blir fritids för att täcka upp föräldrars arbetstid. Men vad gör man på förskoleklasserna?

Många nyfikna frågor! :D
 
Sv: 5-årsgrupp = ???

På våran förskolan så hade de 5 års grupp ett par år, dottern var den första gruppen och de var som vilken förskola som helst, men med saker som passade 5 åringar, de hade även sammarbete med förskoleklassen på skolan där förskolan ligger, eftersom det var så få 5 åringar så skulle det blir en ihopslagning när de sedan kom upp i skolan. Så de hade musik ihop redan som 5 åringar och var ute i skogen tillsammans.

Senare grupper har upplägget var ungefär det samma, de har ställt lite högre krav på 5 åringarna, haft lite mer avancerade projekt osv

Sonen däremot var det så många 5 åringar så det gick inte att ha en ren 5 års grupp så där tyckte jag att de missade en hel del, men där hade de istället en dag i veckan där 5 åringarna hade egen verksamhet.

Du kan hitta målen för de olika åldergrupperna på skolverkets hemsida, annars kan du be att personalen skriver ut dem åt dig. Vi har även gått igenom sånt på utvecklingssamtalen varje termin.
 
Sv: 5-årsgrupp = ???

För mina barn har 5-årsgrupp inneburit att de separerat 5-åringarna på en/flera avdelningar, och samlat dessa till tillfällen med mer styrd lek och teman. De kan ha jobbat med t.ex. årstider och temperaturer på ett mer skollikt sätt. Det handlar alltså om att under några timmar i veckan (3-4 kanske?) sätta sig tillsammans och kunna ta instruktioner och uppstyrd tid, inte fri lek. Det har varit väldigt "viktigt" för mina barn. De har känt sig väldigt stora med 5-årsgruppen. Det är ju något stora barn gör. För mina har det varit mer en introduktion och smakprov på skolverksamhet.

Förskoleklassen har ett liknande upplägg, fri lek och uppstyrd lek, förutom att där är det förstås mer inslag av styrda lekar och uppgifter till barnen. Mina har haft mycket fri lek också under förskoleklassen, men fokus har ju legat på att ge dem en bra grund kring att arbeta i grupp, arbeta efter instruktioner, kunna koncentrera sig på sin uppgift, lära sig grundläggande begrepp o.s.v. Sen har det i och för sig gjorts i såna former, så de har inte själva förstått att lärarna styrt upp deras tillvaro. Förskoleklassen har varit helt underbar för mina, men intensiv och ganska jobbig. Mycket som händer med deras utveckling det året.
 
Sv: 5-årsgrupp = ???

Tack för svaren! :)

Ska se vad jag kan hitta för info och sen antar jag att vi föräldrar får veta mer från förskolan när de drar igång grupperna om några veckor. :)
 
Sv: 5-årsgrupp = ???

Offeciellt finns det inget som heter femårsgrupp, men vissa förskolor lyfter fram det väldigt. Varför vet jag inte.

Men den gruppen brukar man försöka utmana lite mer och självklart förbereda inför det som komma skall. Men det kan man ju göra i en blandad grupp också. Men det är lättare med en ren femårsgrupp eftersom de ofta är väldigt självgående och helt enkelt inte behöver så mycket personal. Vi har tex haft en femårsgrupp när vi haft platsbrist, femåringarna har ju inte samma krav på lokaler eftersom de slutat med blöjor och inte sover på dagarna något mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp