5 ingredienser

Enya

Trådstartare
Jag har ju Jamie Olivers kokbok "5 ingredienser", vilket är en bunt rätter som lagas med endast, hör och häpna 7, nej skämtade bara, 5 ingredienser. Av julklappspengarna jag fick från ena sonen köpte jag tre kokböcker, det kan tyckas vara betydligt mer än 5 vuxenpoäng per bok, det! :D

Men kan vi inte här på buke tipsa om våra favoriträtter med 5! ingredienser? Skulle det bli en bunt trevliga recept att ta del av och testa? Jag har en receptbok jag skriver ner bra recept, känns som om jag vill fylla i den lite mer! Och testa på nytt!

Salt, peppar, smör/olja till stekning, och vatten ingår inte i de 5 ingredienserna.

Så, vad äter ni när ni är sugen på något enkelt och snabbt och har få ingredienser hemma??
 
Det jag brukar ha hemma för en snabblunch är:

  • 1 paket nudlar
  • Vitkål
  • Ägg
  • Ost
  • (Osäker på om det räknades som ingrediens, men soya och sriracha mayo)

1 paket nudlar, strimlad vitkål. Koka upp tills nudlarna är klara. Ha i 2 ägg, kryddpaketet från nudlarna och lite riven eller hyvlad ost. Låt gå tills osten är smält. Smaka av med lite soya och sriracha mayo.
 
Det jag brukar ha hemma för en snabblunch är:

  • 1 paket nudlar
  • Vitkål
  • Ägg
  • Ost
  • (Osäker på om det räknades som ingrediens, men soya och sriracha mayo)

1 paket nudlar, strimlad vitkål. Koka upp tills nudlarna är klara. Ha i 2 ägg, kryddpaketet från nudlarna och lite riven eller hyvlad ost. Låt gå tills osten är smält. Smaka av med lite soya och sriracha mayo.
Jag har aldrig testat din variant, men har köpt nudelmuggar som innehåller nudlar, kyckling och sallad. Soyan brukar jag kasta dock :D
 
Blandar ihop en burk tonfisk i vatten ( men utan vattnet), (lätt) creme fraiche, curry och en knivsudd socker (viktigt!) Och värmer upp i kastrull. Beroendeframkallande! Ris till om det måste vara just 5 ingredienser.
 
Steker två brödskivor, inte så petigt vad det är för bröd, mellan lägger jag ett stekt ägg och stekt påläggsskinka. Funkar som enkel måltid. Eller havregrynsgröt! Havregryn, vatten och salt. Ett rivet äpple till. Supermåltid!
 
Pax för omelett :D
Ägg
Vatten
Ost
Tomat
Svamp
Kryddor
Skinka

Men jag misslyckas alltid med min, den blir liksom så rinnig :(
 
Laxpasta:

Pasta
Kallrökt lax
Crème fraiche
Citron (skal + saft)
Nått grönt (på sommaren kör vi sparris, men spenat/ärtor/sockerärtor funkar också jättebra)
 
Blandar ihop en burk tonfisk i vatten ( men utan vattnet), (lätt) creme fraiche, curry och en knivsudd socker (viktigt!) Och värmer upp i kastrull. Beroendeframkallande! Ris till om det måste vara just 5 ingredienser.
Avstår att testa detta pga curry (och socker) som jag inte tål, men tonfisk är SÅ gott ju!
 
Paprika, tonfisk, ris/couscous, sweet chlilisås, eventuell ost.

Kör ned ris och tonfisk med chilisåsen i urkärnade paprikor, krydda lite efter behag, lägg eventuellt ost på toppen och gratinera i ugnen. :heart
 
Mackor med svampstuvning!

Bröd
Svamp
Matlagningsgrädde/vispgrädde/havredryck
Buljongtärning eller fond
Ost

Stek svamp, häll i grädde och buljongtärning, red såsen (oops en sjätte ingrediens, men det går att låta såsen koka ner och ”reda sig själv” också!), sleva upp på brödskivor, ost på, gratinera i ugnen.

För extra lyx kan man addera lök som man bryner tillsammans med svampen, och tomat som läggs på under osten :D
 
Pasta med räksås.

Grovhackar röd paprika och gul lök som jag fräser upp. Slår på creme fraiche med chili och paprika. Spär med mjölk eller passerade tomater. Kokar ihop ett par minuter. Lägger i räkor, jag föredrar färdigskalade på burk.

Har den gärna till tagliatelle med parmesan på.
 
3 Ingredienser:
Stekt/hårdkokt ägg på bröd med smör.

4 ingredienser:
Stekt ägg på bröd med smör och valfri mjukost.

5 ingredienser:
Omelett med ägg, grädde (eller vatten) och svamp, valfri ost eller skinka (eller annat man vill ha i omeletten) på bröd med smör.

Självklart tillkommer valfria kryddor.

Bröd och smör kan bytas ut med vad man råkar ha hemma/gillar
 
Quesadillas är en av mina bästa rätter på få ingredienser.

Tomatås (färdig på burk)
Tortillabröd
Ost

Bre tomatsåsen på brödet, strö på ost och vik dubbelt. Stek tills bröden fått fin yta. :)
 
Två ägg, två msk mjölk. Vispa ihop med en gaffel. Stek på medelhög värme. Peta in kanterna med gaffeln sa allt blir jämnstekt. Jag är omelettdrottning på jobbet, gör ofta det till lunch till mig och arbetskompisen. Lite skinka och riven ost och vänd över. Kanske har du för ”blöta” tillbehör 🤔
Pax för omelett :D
Ägg
Vatten
Ost
Tomat
Svamp
Kryddor
Skinka

Men jag misslyckas alltid med min, den blir liksom så rinnig :(
 
Pasta (gärna bönpasta för protein)
Zucchini
Lime
Röd chili
Vitlök

Koka pasta
Hyvla zucchini på längden och blanda den med saften av en lime.
Stek limezest, hackad chili och hackad vitlök en stund i olja och lägg sedan i zucchinin och stek nån minut.
Lägg pastan i en skål med zucchinin på.

Det är min comfortfood. ❤️
 
Jag äter massor av modul-mat som går ut på att koka flera portioner av gryn, ta fram grönsaker ur frysen blanda med olivolja och kryddor samt piffa med en mindre mängd kött-tärningar jag massproducerat för frysen. Hänger bara på kryddburkarna en tar om det kommer under fem eller inte.

Mikrat 1. broccoliris, kokt 2. havreris, tärnade 3. köttbitar. 4. chilipulver, 5. sju kryddor, olivolja, salt, peppar blandas med varm broccoli därefter med det andra.

Mikrat 1. blomkålsris, 2. majskorn, kokt 3. kornris, 4. tonfisk från burk

Stekt 1. grönkål, 2. lax, 3. pasta i den mer utvecklade versionen med 4. vitlök och 5. chili när kålen steks.

1. potatis 2. rapsolja/smör 3. mjölk =mos, 4. gröna ärtor 5. stekt köttfärs (färdig från frysen alt. köttbitar)

Stek bitar av 1. paprika och 2. zuccini (alt. paprika +lök, alt zuccini + tomat) med olja och 3. spiskummin. Ät med 4. gryn/pasta och 5. fetaost

1. Pasta med tärnad 2. tomat och 3. gurka, 4. solrosfrön och 5. fetaost.
 
Jag har ju Jamie Olivers kokbok "5 ingredienser", vilket är en bunt rätter som lagas med endast, hör och häpna 7, nej skämtade bara, 5 ingredienser. Av julklappspengarna jag fick från ena sonen köpte jag tre kokböcker, det kan tyckas vara betydligt mer än 5 vuxenpoäng per bok, det! :D

Men kan vi inte här på buke tipsa om våra favoriträtter med 5! ingredienser? Skulle det bli en bunt trevliga recept att ta del av och testa? Jag har en receptbok jag skriver ner bra recept, känns som om jag vill fylla i den lite mer! Och testa på nytt!

Salt, peppar, smör/olja till stekning, och vatten ingår inte i de 5 ingredienserna.

Så, vad äter ni när ni är sugen på något enkelt och snabbt och har få ingredienser hemma??
Ris med tonfisk, tomater, soja och siracha på.

Pasta med vitlöksfrästa tomater, soja och pastavtten.

Ägg, äggvita, keso (det var ju bara tre..)

Stekt kyckling, morötter vitlök och pasta

Känns som det mesta jag äter innehåller få ingredienser !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp