50 kr present?

silverblom

Trådstartare
På jobbet har den en tradition att man ska turas om att köpa en present för 50 kr till den som fyller år. Nu är det min tur, men vad ska jag köpa?

Kollegan jag ska köpa till är en kvinna i 50 års åldern.
 
Choklad? Blomma? Presentkort nånstans (så får hon fylla på med mellanskillnaden). Det är en lite svår summa att göra något med. Hade det varit en hundring så hade man kunnat köra på biobiljetter eller en ok flaska vin. 50 kommer man inte så långt med.
 
Ett finare kaffe kanske? Finns ju speciella kaffeaffärer som kan rekommendera nåt bra. Det hade jag blivit glad för iallafall :)
 
På jobbet har den en tradition att man ska turas om att köpa en present för 50 kr till den som fyller år. Nu är det min tur, men vad ska jag köpa?

Kollegan jag ska köpa till är en kvinna i 50 års åldern.

Jag hade satsat på en lyxvariant av något som går att köpa jättebilligt, för det brukar folk vara dåliga på att unna sig, eller något som folk brukar vara för snåla att unna sig.
Har ni tex en ok kaffebryggare på jobbet så kanske kollegan nöjer sig med en gratis kaffe med mjölk, men hon vill hellre ha en latte från cafet utanför jobbet men tycker att det är onödigt dyrt att unna sig. Då kan ju ett presentkort på en kopp vara en trevlig gåva. Eller kanske en flaska med någon smaksättning till kaffet som kollegan gillar?
Salt/vardagskryddor finns ju jättefina varianter av i 50 kronorsklassen.
 
Jag hade sett det som en kul utmaning och börjat med att försöka ta reda på lite mer om kollegan. Gruppen "kvinnor i femtioårsåldern" (dit jag själv hör) är ju inte direkt homogen. Kaffe, te och blommor förutsätter att personen gillar sådant. Och det lär väl märkas vid fikabordet.

Presentkort när summan är så liten tycker jag inte funkar.
 
Idag köpte jag två roliga kort med pappersramar till (heter "passpartå" eller något sånt på konstspråk). Kostade ca 100 ihop. Så antingen ett roligt kort eller ett med något som hon är intresserad av kanske vore något? Då¨får hon ett litet minne av dagen. En trevlig penna kanske 50 kr räcker till annars?
 
Kanske nåt kan passa beroende på intressen och vad du vet om henne.
- En rolig nyckelring (om ni har nycklar till nåt/hon kör bil/cykel till jobbet)
- Doftljus, brukar vara bra pris på tex dollarstore och rusta
- nagellack
- lite finare choklad (tex en strut från Åre chokladfabrik)
- hårsnoddar/hårklämma
- målarbok/sodukobok
- duschkräm/bodylotion
- något julpynt beroende på hur nära jul det är
 
Om personen gillar att vara ute i alla väder så är mitt tips skotorkare från Rusta, tror de kostade runt 50 kr om jag minns rätt :cautious::)
 
För en så låg summa hade jag valt någon ”förbrukningsvara” som försvinner snabbt. Sannolikt blommor som nästan alltid är trevligt att få. Te, kaffe, choklad eller liknande är också bra om man vet vad personen tycker om. Prylar och liknande är mycket svårare i den prisklassen. Om det blir ”fel” så är det viktigt att personen inte känner sig tvungen att använda presenten eller ha den framme (längre än vad snittblommor håller)
(Hjälp vilken jobbig tradition)
 
Förtydligande av varför jag tycker traditionen är jobbig: Det är lätt att föstå att tanken är att det ska vara trevligt och att alla ska uppmärksammas på sin födelsedag (förhoppningsvis vill alla det). Men det som skulle vara lite trevligt blir så snabbt ett tvång och ångestskapande för den som ska ordna. Allra värst om det skulle bli någon typ av tävling om vem som lyckas hitta på det bästa/mest originella presenten.

Ytterligare ett förslag är att köpa gott fikabröd för att förgylla fikat den dagen som någon fyller år. (Så kan man ta bort ev tvång för den som fyller år att bjuda på fika).
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
761
Senast: Acto
·
Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Halcyon
·
Kläder & Bli fin Det är ganska nytt och Hon fyller år snart. Jag är kass på presenter. Vet inte vad hon vill ha eller behöver och vill heller inte fråga...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 215
Senast: Smoothi
·
Tjatter Mamma fyller 70 om knappt 2 månader. Jag vet inte vad jag ska köpa. Så i den här tråden får ni tipsa om alla presenter ni kan komma på...
2
Svar
23
· Visningar
1 196
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp