50 procent bortfall / år?

S

SSBLPD

Läste som hastigast igenom en insändare i Ridsport idag angående shetlandsponnyer, och att det lär vara ca 55 % i bortfall av föl varje år (av totala antalet förväntade föl) - kan det verkligen stämma??
Är det så hos fler raser?
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Behöver ju inte betyda att 45% av fölen dör...eller? Kan ju helt enkelt vara så att det aldrig rapporteras in att de fötts, av ren lathet och ekonomiska skäl.
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Ja, det är ju sant. Men det verkar ju också skumt, nästan skummare än att fölen inte föds/dör.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 50 procent bortfall / år?

Rätta mig om jag har fel..men har inte minishettisar svåra förlossningar???

Hörde nämligen från ett stuteri som var just granne med en minishettisuppfödare att dom hade stort bortfall p.g.a. fellägen..:crazy:

AM
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Inte bara minishettisar utan shettisar i största allmänhet är överrepresenterade när det gäller fellägen och svåra förlossningar. Shetisfölen är ju stora när de föds, i förhållande till mamman.
Sen är det nog så att en hel del hinstföl blir smörgåspålägg, för det finns inte köpare till dem. :(
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Tror snarare att det beror på att många stoägare på shetland inte dräktighetskollar, av valda anledningar (för dyrt, för svårt att u-ljuda shettisar, m.m.) och därför kan betäckningsstatistiken och fölningsstatistiken inte riktigt gå hand i hand alla gånger. Och eftersom många shettishingstar går på fribetäckning, och eftersom de flesta inte u-ljudar för att se hur stort ägget är innan de släpps ihop med hingsten, så blir det inte alltid positivt resultat av alla betäckningar.
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Det kan finnas flera skäl till detta bortfall. Förlossningshinder är ett skäl, slakt likaså. Och att man låter bli att registrera dem. För varför ska en sällskapsponny reggas? NUMERA finns ju kravet på pass, men det är ju ganska nytt.
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

hur ser det ut inom andra raser då? Hur stort är bortfallet där?
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Men jag undrar fortfarande!

Måste man inte rapportera in om ett dödfött föl har fötts? då borde man ju kunna se skillnad i statistiken på orapporterade hästar och hästar som är döda!
Jag tycker att 55 % låter SKRÄMMANDE mycket och jag funderar på om det kanske inte är dags att många shettisuppfödare vaknar upp och börjar se efter sina hästar bättre.
MÅNGA gnåger tycker jag att det är mycket "vindförvåg"-agerande hos "många" (de flesta jag har träffat). Är det månne inte det som speglar sig i statistiken då??
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Räkneexempel:
10 hundra ston betäcks ett år.
80 ston blir dräktiga.
3 av dessa ston måste avlivas av olika själ. (sjukdom, olycksfall mm)
5 av dom resorberar tidigt.
5 stycken kastar.
Då har vi 67 st kvar.
7 av dom dör i samband med fölning, (inte övervakat=fellägen och kvävning)
60 kvar.
5 stycken blir inte rapporterade t ex pga snålhet, (levande fölavgift?) stoägaren uppslukad av jorden, stoet såld och nya köparen struntar i allt.

Då har vi bara 55 % kvar.
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Tack! :bow:
Nu är jag med på noterna förståss.....
det låter ju betydligt mer rimligt än mitt lösa "55 %" som jag har gått omkring och grunnat på if flera dar!
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Utöver snåla och oseriösa shettisägare så avlas det ju en hel del mellan raserna också, där shetland är en del och t.ex. russ, islänning eller fjording är en annan del. Långt ifrån alla korsningar reggas, tyvärr.
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

CK skrev:
Räkneexempel:
10 hundra ston betäcks ett år.
80 ston blir dräktiga.
3 av dessa ston måste avlivas av olika själ. (sjukdom, olycksfall mm)
5 av dom resorberar tidigt.
5 stycken kastar.
Då har vi 67 st kvar.
7 av dom dör i samband med fölning, (inte övervakat=fellägen och kvävning)
60 kvar.
5 stycken blir inte rapporterade t ex pga snålhet, (levande fölavgift?) stoägaren uppslukad av jorden, stoet såld och nya köparen struntar i allt.

Då har vi bara 55 % kvar.

Fast betäcks inte dryga 1000 shetlandsston per år? Isf måste man ju gångra siffrorna med 10...

"800 ston blir dräktiga.
30 av dessa ston måste avlivas av olika själ. (sjukdom, olycksfall mm)
50 av dom resorberar tidigt.
50 stycken kastar.
Då har vi 670 st kvar.
70 av dom dör i samband med fölning, (inte övervakat=fellägen och kvävning)
600 kvar.
50 stycken blir inte rapporterade t ex pga snålhet, (levande fölavgift?) stoägaren uppslukad av jorden, stoet såld och nya köparen struntar i allt."

Med så många betäckta ston tycker jag också att 55% inrapporterade föl låter ganska lågt... Men shetland är ganske en sådan ras där folk i högre utsträckning struntar i att registrera sin uppfödning, priset på en reggad och en oreggad shetlandsponny skiljer sig tyvärr inte jättemycket.

//Kristin
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

Travare ligger ju ofta på mellan 65-70 %.
Då får ofta stona ordentliga chanser att bli dräktiga, med ultraljud 3 ggr i veckan, bakterieprov, hormon behandlingar, sköljningar och antibiotika.
Mina fördommar säger mig att detta inte alls utförs i samma utsträckning på shetland. Mera " hon gick med hingst i 4 veckor, och ville inte bli dräktig".

Sen rapporterar i alla fall vi travhingstägare in om stoet ej blev dräktigt, om hon kastat, fått dödfött föl eller om stoet dött under dräktigheten. Allt för att statistiken ska stämma.
Om fölen reggas eller ej spelar ingen roll för "fölningsprocenten".
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

CK skrev:
Travare ligger ju ofta på mellan 65-70 %.
Då får ofta stona ordentliga chanser att bli dräktiga, med ultraljud 3 ggr i veckan, bakterieprov, hormon behandlingar, sköljningar och antibiotika.
Mina fördommar säger mig att detta inte alls utförs i samma utsträckning på shetland. Mera " hon gick med hingst i 4 veckor, och ville inte bli dräktig".".

Jag tror att du har rätt - ju mer pengar en dräktighet (och ett eventuellt föl) är värd desto större är ansträngningen för att få dräktigt. Fribetäckning är ju dessutom ganska vanligt på shetland, och i det närmaste obefintiligt bland travare (finns det några travhingstar som betäcker naturligt, dvs "för hand", ens?).

CK skrev:
Sen rapporterar i alla fall vi travhingstägare in om stoet ej blev dräktigt, om hon kastat, fått dödfött föl eller om stoet dött under dräktigheten. Allt för att statistiken ska stämma.
Om fölen reggas eller ej spelar ingen roll för "fölningsprocenten".

Men om man inte avser att registrera sitt föl kanske man, som stoägare, struntar i att rapportera in resultatet av betäckningen? Shetlandsponnyer har ju (oftast) ingen 90-dygns eller levande fölavgift heller, så hingstägaren har inget ekonomiskt intresse kvar när stoet är betäckt. Nu spekulerar jag ganska fritt, jag har ingen praktisk erfarenhet av shetlandsponnyavel, och den stora majoriteten uppfödare och hingstägare är säkert seriösa och intresserade av att statistiken blir korrekt!

Jag vet att det finns shetlandsponnyuppfödare och -hingstägare här på forumet, vore intressant att höra era erfarenheter :).

//Kristin
 
Sv: 50 procent bortfall / år?

wintersnowdrift skrev:
Men om man inte avser att registrera sitt föl kanske man, som stoägare, struntar i att rapportera in resultatet av betäckningen? Shetlandsponnyer har ju (oftast) ingen 90-dygns eller levande fölavgift heller, så hingstägaren har inget ekonomiskt intresse kvar när stoet är betäckt. Nu spekulerar jag ganska fritt, jag har ingen praktisk erfarenhet av shetlandsponnyavel, och den stora majoriteten uppfödare och hingstägare är säkert seriösa och intresserade av att statistiken blir korrekt!

Jag vet att det finns shetlandsponnyuppfödare och -hingstägare här på forumet, vore intressant att höra era erfarenheter :).

//Kristin
Även shetlandshingstar ska rapportera in resultat av betäckningarna till SH vid säsongens slut. De som fått föl ringer ju gladeligen, ofta samma dag :D. Men övriga får man ibland jaga...
Hittills har jag kunnat rapportera in samtliga resultat. Men man kan ju aldrig veta om det dödfödda fölet som rapporterats till mig i själva verket är en livs levande hingstunge som kommer bli smörgåspålägg alternativt kommer säljas utan stam som sällskapshäst... Frågan är bara VARFÖR man skulle göra så. Jo, kanske om det ska bli pålägg av den, för varför regga då? (HUR lönsamt det nu kan vara att föda upp shettisar till det???) Registreringsavgiften för shettisar är bara ett par hundralappar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp