50 shades of Lera (bildtråd)

Fast det är ju inte riktigt sant.
Tillräckligt stora hagar för antalet hästar är ju en bra början.
Har väldigt svårt att tro att varenda häst i hela Uppland går i knädjup lera.

Vi har rejäl lerjord här med men använder skogshagar och få hästar på stora ytor.
Alltså, man kan som människa inte ens gå på en gräsmatta utan att den går sönder här nu. Marken är vattenmättad. Alla hagar går sönder i det läget.
Men vad föreslår du att man gör? Säljer/avlivar hästen? Flyttar till Skåne? Eller vad? Situationen är samma i alla stall jag vet här omkring.
 
Alltså, man kan som människa inte ens gå på en gräsmatta utan att den går sönder här nu. Marken är vattenmättad. Alla hagar går sönder i det läget.
Men vad föreslår du att man gör? Säljer/avlivar hästen? Flyttar till Skåne? Eller vad? Situationen är samma i alla stall jag vet här omkring.

Att det är blött är en sak, det är det här med. Men det är rätt stor skillnad mellan blöt mark knädjup lera.
En bekant bor i Uppland, de har hårdgjort ytor i sina hagar. Ser ut att hålla fint för den flock hästar som går där.
Har svårt att tro att det är helt omöjligt att ordna partier i hagarna fria från lera.
 
Att det är blött är en sak, det är det här med. Men det är rätt stor skillnad mellan blöt mark knädjup lera.
En bekant bor i Uppland, de har hårdgjort ytor i sina hagar. Ser ut att hålla fint för den flock hästar som går där.
Har svårt att tro att det är helt omöjligt att ordna partier i hagarna fria från lera.
Då har hon berggrunden på vettig nivå. Att gräva ut 6 m lera är inte realistisk.
 
Då har hon berggrunden på vettig nivå. Att gräva ut 6 m lera är inte realistisk.
Det går, finns andra sätt än att gräva ut allt, dock går det ändå inte att göra NU eftersom det är för lerigt för att sig fram med maskiner. Men jag tycker vi kan hålla denna bildtråden fri från diskussioner om just den hagen är okej eller inte och titta på leriga bilder istället?
 
Då har hon berggrunden på vettig nivå. Att gräva ut 6 m lera är inte realistisk.

Fortfarande Uppland dock så tydligen finns det platser där marken är mer lämplig för hästar.

Skulle vi släppa i sommarhagarna skulle de bli bottenlöst, lerjord som sagt.
Därför går inte hästarna där. Men vi har olika krav på hästhållning helt enkelt.
 
Hästarna gillar att putta runt sina matbyttor när de är tomma. Ofta har de i och för sig varit betydligt lerigare än denna men det har jag inte bild på.
För ett tag sen var jag lite förtvivlad över att jag inte fick glömma att hämta de och tvätta innan jag fodrade (nej jag står inte kvar när de käkar) . De blir lätt upprörda när man kommer med hinkar, ställer de utanför och går igen.
Den enkla frågan från @Ninnurur blev då, kan du inte köpa en uppsättning till. Varför kom jag inte på det tidigare liksom..
 

Bifogade filer

  • DSC_0061.JPG
    DSC_0061.JPG
    475,7 KB · Visningar: 76
Retorisk fråga kanske? Bilden föreställer ju inte min hage. Vi har knädjup lera i grinden där bonden kört in balar med traktorn.
Här skulle jag inte komma på tanken på att köra ut med traktor eller fordon öht på vinterhalvåret, om det inte är ordentligt fruset eller måste för att få ut skadad eller död häst typ.
Men det är ju upp till markägaren om hen vill förstöra sin mark.

Tips, gör en till grind för ut och intag av häst och en grind för traktorn.

Har två öppningar i mindre hagen och tre i större för att inte slita onödigt mycket på mark där.
 
Här skulle jag inte komma på tanken på att köra ut med traktor eller fordon öht på vinterhalvåret, om det inte är ordentligt fruset eller måste för att få ut skadad eller död häst typ.
Men det är ju upp till markägaren om hen vill förstöra sin mark.

Tips, gör en till grind för ut och intag av häst och en grind för traktorn.

Har två öppningar i mindre hagen och tre i större för att inte slita onödigt mycket på mark där.
Marken ägs av en bonde som inte kunde bry sig mindre, samma grind har använts år efter år. Han äger även en maskinpark och ett grustag. Så jag undrade om han kunde tänkta sig att hårdgöra yta runt bal och där traktorn skulle åka. Men se, nä, helt onödigt då det funkat i så många år.
 
Äntligen lite sol och uppehåll!

Här en bild från en passage, som alltså två av hästarna passerar morgon och kväll.
IMG_20200202_193633.jpg


De går i den största hagen på gården, med skog på ena sidan och åker på andra. Två hästar, i STOR hage...ändå är de leriga. Man ser lite av hagen på ena bildhalvan. Här spelar det alltså ingen roll längre hur stor hage man har på hur få hästar - alla marker är JÄTTEBLÖTA här.

Ett normalt år brukar hagarna ha fryst till flera gånger så här års och leran/vattnet brukar inte vara något större problem. I år kan vi inte längre planera eller förhålla oss till vad som är normalt. I år får vi leva en dag i taget.
 
Alltså, man kan som människa inte ens gå på en gräsmatta utan att den går sönder här nu. Marken är vattenmättad. Alla hagar går sönder i det läget.
Men vad föreslår du att man gör? Säljer/avlivar hästen? Flyttar till Skåne? Eller vad? Situationen är samma i alla stall jag vet här omkring.

Just nu går det väl inte göra någonting alls, men går ju planera inför nästa lerperiod?
Googla mud management pastures och kolla bilder tex så går det att få en hel del ideér.
 
Just nu går det väl inte göra någonting alls, men går ju planera inför nästa lerperiod?
Googla mud management pastures och kolla bilder tex så går det att få en hel del ideér.

Eller
driveway mud management
permeable paving

Kanske inte funkar för alla, men lite tips iaf.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 569
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
1 883
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp