511:e tråden om hundfoder

Turali

Trådstartare
Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden är en vinthund av större modell som väger cirkus 33 kilogram när han har lagom mycket hull. Hunden aktiveras normalt, men kräver mer foder än vad som står i tabellerna för att hålla vikten.

Hunden har alltid varit känslig i magen och har främst ätit torrfoder pga. frysbrist. Personligen ger jag helst färskfoder och det har han fått under de perioder jag haft plats.
Vi köpte nyligen hem en stor frysbox med tanke om att hundarna endast ska få färskfoder framöver. De har fått VoH (laks) senaste månaden och vinthunden fungerar väldigt bra på fodret. Magen fungerar bättre än någonsin, men han tappar i vikt.
Han får 600 g om dagen tillsammans med lite bukfylla och det har vi märkt är för lite. Problemet för mig är att fodret är så dyrt, får han den rekommenderade dagsransonen kostar VoH mig 1000:- i månaden. Nu har det visat sig att han behöver mer än så och kostnaden stiger ännu mer. Jag är student och saknar ekonomin för att lägga så mycket pengar på hundfoder.

Har ni något förslag på vad jag kan ge hunden istället? Vinthunden har tidigare ätit sund hundmat (som han fungerade väldigt bra på), Emmzo (fungerade inte) och Klass normal/fisk. Det sistnämnda höll han vikten bra på, men magen fungerade sämre.
Vad tror ni om fodax? Min gamla hund åt det en period och fungerade bra på det. BARF tycker jag känns omständligt.

Klass och fodax finns det återförsäljare av i trakten. VoH säljs på djuraffären som just chockhöjde priset på fodret...
 
Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden är en vinthund av större modell som väger cirkus 33 kilogram när han har lagom mycket hull. Hunden aktiveras normalt, men kräver mer foder än vad som står i tabellerna för att hålla vikten.

Hunden har alltid varit känslig i magen och har främst ätit torrfoder pga. frysbrist. Personligen ger jag helst färskfoder och det har han fått under de perioder jag haft plats.
Vi köpte nyligen hem en stor frysbox med tanke om att hundarna endast ska få färskfoder framöver. De har fått VoH (laks) senaste månaden och vinthunden fungerar väldigt bra på fodret. Magen fungerar bättre än någonsin, men han tappar i vikt.
Han får 600 g om dagen tillsammans med lite bukfylla och det har vi märkt är för lite. Problemet för mig är att fodret är så dyrt, får han den rekommenderade dagsransonen kostar VoH mig 1000:- i månaden. Nu har det visat sig att han behöver mer än så och kostnaden stiger ännu mer. Jag är student och saknar ekonomin för att lägga så mycket pengar på hundfoder.

Har ni något förslag på vad jag kan ge hunden istället? Vinthunden har tidigare ätit sund hundmat (som han fungerade väldigt bra på), Emmzo (fungerade inte) och Klass normal/fisk. Det sistnämnda höll han vikten bra på, men magen fungerade sämre.
Vad tror ni om fodax? Min gamla hund åt det en period och fungerade bra på det. BARF tycker jag känns omständligt.

Klass och fodax finns det återförsäljare av i trakten. VoH säljs på djuraffären som just chockhöjde priset på fodret...

Kan du inte ge sund hundmat igen om han fungerade bra på det? Annars är det väl bara att prova Fodax och glöm inte att Bravo och Nordic finns också i färskfoderväg.

Fungerade han bra på torrfoder?
 
Närmaste återförsäljare av Sund hundmat finns tyvärr 10 mil bort och det var inte heller särskilt billigt av vad jag kommer ihåg. Hade jag haft jobb och inkomst hade foderkostnaden inte varit något problem, men nu blev det helt plötsligt en av de tyngsta utgifterna varje månad.

Torrfoder fungerade halvkasst det med. Sista månaderna fick han Bozita active and sensitive och det fungerade finfint. Det gick han snarare upp i vikt med och det är trevligare än motsatsen :)
Det är jag som föredrar färskfoder framför torrfoder, egentligen kanske det inte spelar någon större roll vad de får?
Tror jag ska ge Fodax en chans och se hur det fungerar. Det dröjer nog en månad innan lastbilen kommer hit nästa gång, men jag kanske kan blanda VoH och torrfoder så länge. Har inte vägt hunden sedan han började med VoH, men känner på honom att han tappat i vikt.
 
Närmaste återförsäljare av Sund hundmat finns tyvärr 10 mil bort och det var inte heller särskilt billigt av vad jag kommer ihåg. Hade jag haft jobb och inkomst hade foderkostnaden inte varit något problem, men nu blev det helt plötsligt en av de tyngsta utgifterna varje månad.

Torrfoder fungerade halvkasst det med. Sista månaderna fick han Bozita active and sensitive och det fungerade finfint. Det gick han snarare upp i vikt med och det är trevligare än motsatsen :)
Det är jag som föredrar färskfoder framför torrfoder, egentligen kanske det inte spelar någon större roll vad de får?
Tror jag ska ge Fodax en chans och se hur det fungerar. Det dröjer nog en månad innan lastbilen kommer hit nästa gång, men jag kanske kan blanda VoH och torrfoder så länge. Har inte vägt hunden sedan han började med VoH, men känner på honom att han tappat i vikt.

Jag förstår tanken med att hellre ge färskfoder än torrfoder. Men när han faktiskt fungerade bra på ett torrfoder är det ju inte helt fel att fortsätta med det när det blir så mycket billigare. Det viktigaste är ju att hunden mår bra. 1000 kr i månaden är väldigt dyrt och förstår självklart att det är svårt att få ihop det som student.

Låter ju dock som en bra plan att prova ett annat märke av färskfoder, men jag tycker inte att du ska känna dig tvungen att ge det eller så.
Man måste ju se till sig själv och hunden och vilken livssituation man lever i :)
 
Vår hane äter Fodax och har gjort det i fyra år. Han fungerar väldigt bra på det!
Tiken är uppvuxen på Fodax, men började rata det i våras, så nu äter hon voh i stället. Funderar dock på att byta, hon blir så väldigt hård i magen av voh samt att jag nyss lärt mig att det inte innehåller något rött kött och att hundar bör äta rött kött.
 
När Wahidah åt VoH rasade hon i vikt om jag inte blandade i rött kött i maten. Vet flera hundar som haft svårt att hålla vikten på VoH om man inte blandar i det. Kan vara värt att testa, om du vill fortsätta ge VoH alltså. Annars är mitt tips att titta på färskfoder som innehåller rött kött. Favoriten här är Nordic spannmålsfri, Fodax fungerade inte lika bra på mina hundar (minns inte just nu vilken sort det var de fick prova).
 
Tack för era tips! Jag ska ge Fodax en chans och se hur vinthundsmagen klarar av det.
Intressant att det är flera som märkt av att hundarna rasat i vikt, det är en tråkigt effekt, i synnerhet med tanke på att fodret är så pass dyrt.
Våra hundar är också stenhårda i magen och ur vinthunden kommer det nästan ingenting. Har lite rådjur i frysen jag kan tina upp och blanda ut det med.
 
Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden är en vinthund av större modell som väger cirkus 33 kilogram när han har lagom mycket hull. Hunden aktiveras normalt, men kräver mer foder än vad som står i tabellerna för att hålla vikten.

Hunden har alltid varit känslig i magen och har främst ätit torrfoder pga. frysbrist. Personligen ger jag helst färskfoder och det har han fått under de perioder jag haft plats.
Vi köpte nyligen hem en stor frysbox med tanke om att hundarna endast ska få färskfoder framöver. De har fått VoH (laks) senaste månaden och vinthunden fungerar väldigt bra på fodret. Magen fungerar bättre än någonsin, men han tappar i vikt.
Han får 600 g om dagen tillsammans med lite bukfylla och det har vi märkt är för lite. Problemet för mig är att fodret är så dyrt, får han den rekommenderade dagsransonen kostar VoH mig 1000:- i månaden. Nu har det visat sig att han behöver mer än så och kostnaden stiger ännu mer. Jag är student och saknar ekonomin för att lägga så mycket pengar på hundfoder.

Har ni något förslag på vad jag kan ge hunden istället? Vinthunden har tidigare ätit sund hundmat (som han fungerade väldigt bra på), Emmzo (fungerade inte) och Klass normal/fisk. Det sistnämnda höll han vikten bra på, men magen fungerade sämre.
Vad tror ni om fodax? Min gamla hund åt det en period och fungerade bra på det. BARF tycker jag känns omständligt.

Klass och fodax finns det återförsäljare av i trakten. VoH säljs på djuraffären som just chockhöjde priset på fodret...

Vinthundar har liten vikt i förhållande till sin storlek och jag upplever att de under normala förhållanden (dvs. inte jättehård träning) behöver ungefär 3% av sin kroppsvikt (jämfört med de 2% som brukar rekommenderas) när det kommer till de flesta färskfoder. Mina (10,5 kg och 13 kg) äter ca. 300 g respektive 360 g per dag oavsett om de äter VoH eller Nordic.

Kanske du kan lägga till lite fett, t.ex. ister i maten?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 814
Senast: Lilla-S
·
Övr. Hund Min hund har ätit färskfoder på morgonen, och torrfoder kvällen, detta då hennes mage ej fungerar helt hundra på enbart färskt. Hade...
Svar
8
· Visningar
2 105
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 888
Senast: eldhroka
·
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
6 710
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp