55 mil senare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åkte mamma och jag för att titta på huset. Vädret var skit. Det var mulet och regnet hängde i luften. Några regnstänk kom det också. De flesta löven hade också fallit från träden så vädret var verkligen skittråkigt.

Det var ju en bit att köra och tog längre tid än jag förväntat mig så hela turen fram och tillbaka tog väl lite drygt 12 timmar innan vi var tillbaka igen. Ägaren visade oss huset och berättade om allt hon visste. Vi var nog där i 1½ timme. Hon hade hälsoproblem och orkade inte med att bo där med så stor tomt längre. Det märktes att visningen tog på hennes krafter och jag misstänker att hon hade ganska ont. Hon verkade heller inte vilja sälja egentligen men såg inga andra alternativ.

På bilderna såg rummen större ut än de var. I verkligheten var de mindre, men för min del var det till fördel. Annars såg det ut som jag förväntat mig. Det var ett rum som inte var fotograferat. Anledningen var att rummet upptogs av en gammal vävstol och annat som hör sådant till, så rummet var helt enkelt fullt med saker. Vävstolen skulle medfölja i köpet. Ägaren skulle bara väva klart mattan som satt i.

En hake fanns och märktes direkt vi kom in. Ägaren var rökare och det märktes i huset. Hon sa förvisso att hon rökte på verandan/ det lilla uterummet vid entrén men jag kände lukten överallt i huset. Frågan är ju om det var inredningen/väggarna som luktade eller om det var hon som luktade. Det där fick mig att dra öronen åt mig. Går det att sanera bort tobakslukten och vad kostar det? Borde jag pruta motsvarande summa?

En annan hake var avloppet. Det var från nittonhundra kallt (typ) och hon visste inte ens vart överskottsvattnet från brunnen tog vägen. Jag misstänker att det kan komma ett föreläggande på brunnen vilken dag som helst för jag uppfattade det som att kommunen var på gång att kolla privata avlopp.

Sen undrar jag lite över taket. Några pannor låg snett eller hade kommit ur position. Jag kunde inte bedöma om det läckt någonstans.

Ägaren hade en hund och en katt. Katten skulle medfölja i köpet. Annars skulle den avlivas.

Efter visningen åkte vi till Lindesberg och besökte ridskolan. I ridtältet pågick en privatlektion och i stallet mockades det och några höll på att ta in hästar. Jag kan väl inte säga varken bu eller bä om det, men om jag inte synkar med den enda ridläraren där så är jag tvungen att åka långt för andra alternativ. Det känns surt.

Mamma blev jätteförtjust i huset och var beredd att själv springa till banken och fråga om ett lån. Själv känner jag att rädslan över att flytta så långt själv till ett område jag inte känner till, har tagit över. Det är ju så mycket av mitt liv här jag måste offra.

Och så är jag trött efter körningen igår.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 390
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 611
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 345
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 073
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp