6 ar och stamplad

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jillybean

Trådstartare
Ibland far jag graa har pa skolsystemet har. Idag ar jag forbannad och ledsen. Fick ett telefonsamtal fran en Miss X, "occupational therapist". Hennes jobb ar att utvardera och assistera elever med problem av varierande sorter. Idag hade hon "utvarderat" J, min 6-ariga dotter. Har borjar ju barnen i skolan vid 4 ars alder. Junior Kindergarten, Senior Kindergarten nar de ar 5 och sa borjar de ettan vid 6. Pressen pa dem ar enorm. Har ar ett utval av ord som J ska kunna lasa och skriva: shampoo, each, which, their, what, where, when, there, your. Ganska knepiga ord tycker jag, de stavas ju inte som de uttalas. Hon har hemlaxa varje kvall, gar i skolan man-fre, aker hemifran 8:15 och kommer hem 16:15. Ganska tufft for en liten tjej.

Anledningen till att lararinnan kallade in Miss X ar att J inte haller i pennan "ordentligt" nar hon skriver. Hon haller den pa sitt satt men lyckas anda skriva sa man kan lasa. Hon har ocksa "problem" med att sitta still och koncentrera sig. Suck. Sa jag fick fragan ang pennhallningen att kanske J har overrorliga leder? HAlla!! Ungen har sitt satt att halla pennan pa, som hon vill. har inte ett smack med "overrorliga leder" att gora. Grrrrr. "Hon har ocksa svart for att sitta still och koncentrera sig pa sina uppgifter" Tro fan det, ett klassrum fullt med babblande ungar, leksaker, malarfarger, bocker och en massa kul; JAG skulle ha svart for att sitta still! :angel: :devil:

Jag har blivit begavad med en energetisk, fragvis, envis, bubblig, optimistisk, livsglad och varm unge. Nu har detta barn blivit stamplat som ett "problembarn" och den stampeln kommer att folja henne genom hela hennes skolgang. Ar det rattvist det, att hon ska behova dras med det? Alla hennes larare kommer att se det i hennes folder och gud vet vad de kommer att tanka eller ha for forutfattade meningar om ungstackarn? Allt detta pga av nagra skrivbordsbankande politiker med prematur forruttnelse av hjarnan anser att barn som ar 6 ar gamla MASTE kunna lasa, skriva och rakna pa en viss niva, annars far de ga om ettan??!! Vansinne. Systemet har satter akademisk utveckling fore personlig utveckling och det tycker jag ar fruktansvart. De verkar tro att de har att gora med mini-vuxna istallet for BARN som fortfarande haller pa att upptacka vad varlden handlar om och vilka de sjalva ar. Arma ungar.

Usch, jag tycker det ar sa otroligt ledsamt.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jillybean skrev:
Anledningen till att lararinnan kallade in Miss X ar att J inte haller i pennan "ordentligt" nar hon skriver. Hon haller den pa sitt satt men lyckas anda skriva sa man kan lasa.
Men herregud. Jag råkade ut för samma sak, just att jag inte höll pennan "rätt", när jag var lite äldre än din dotter. Snälla, sätt stopp för Miss X!!
 
Sv: 6 ar och stamplad

Kan jag anvanda dig som forebild och bevisa att man klarar sig utmarkt aven fast man haller pennan fel? :banana:
 
Sv: 6 ar och stamplad

Självfallet. :) De flesta problem jag har haft i skolan beror främst på personer som Miss X kombinerat med betydligt djupare rotade problem än mitt sätt att hålla pennan. Pennhållningen och problemen till trots har jag ändå klarat mig relativt bra men det hade gått ännu bättre utan inblandning av personer à Miss X.

Många svenska barn lär sig ju dessutom inte att läsa förrän de börjar skolan, d v s. i sjuårsåldern och de klarar sig alldeles utmärkt de också.

Friska sexåringar HAR dessutom spring i benen (de allra flesta, jag var ett ganska lugnt barn i förhållande till mina jämnåriga kamrater). De ska ha lite svårt att sitta still, det är ett friskhetstecken. Orsak till oro är det bara om barnet är hyperaktivt, tycks blockerat och i allmänhet inte "vet var h*n har sig själv".

There/their/they're är för övrigt tre ord som jag har sett att många VUXNA med engelska som förstaspråk har problem med. Bara helt apropå när just de orden kom upp.

Stå på dig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 6 ar och stamplad

Det här med pennhållandet har ju med den motoriska utvecklingen att göra. Mitt ena barn kunde läsa o skriva som femåring, men pennan kunde hon inte hålla i på rätt sätt. Då fick hon en blyertspenna där skaftet var trekantigt och inte runt för att underlätta för det rätta greppet. Hon håller fortfarande fel ibland, egentligen spelar det mindre roll, men håller man inte rätt blir ofta skrivandet jobbigt för handen och en del barn vill inte skriva pga detta.

Vissa lärare verkar tycka att "plottriga" klassrum är trevliga för barnen, men för barn med koncentrationssvårigheter kan det ibland bara bli jobbigt, det finns för mkt att titta på!

Vissa sexårsklasser i Sverige tycker också att barnen ska kunna läsa redan då, det tycker inte jag. Låt barn vara barn så länge som möjligt.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jag tycker att det är jättejobbigt att skriva när jag håller pennan på det sätt som anses rätt. :crazy: Jag började läsa och skriva i treårsåldern och höll pennan på mitt sätt redan då. När jag var sju-åtta gjorde min lågstadieskolas motsvarighet till Jillybeans Miss X idoga försök att få mig att hålla "rätt".

Jag tror det kan göra mer skada än nytta att lägga så mycket fokus på så, i mitt tycke, meningslösa saker som hur någon håller pennan.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Det är inte meningslöst (säger tanten som läst läs o skrivinlärning), för det kan vara tecken på att det faktiskt är något "fel". Dessutom så blir det motoriskt jobbigt för små barn att lära sig skriva om man håller pennan fel för jämnan. Sedan tycker jag inte att man ska älta detta i oändlighet och skuldbelägga barnet.

Även i Kanada så måste det finnas penngrepp och specialpennor att använda sig av!?
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jag anser att det är meningslöst om det är ett ensamt "problem". Om barnet har en motorisk störning bör det väl rimligtvis visa sig i andra situationer också? Och om problemet över huvud taget ska påpekas så ska det göras snyggt, utan skuldbeläggning och tjat, d v s. det sätt det sköttes på när det hände mig.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Hon HAR en trekantig penna och KAN halla den (och vanliga pennor med for den delen) ratt men hon VILL inte. HENNES satt ar battre ;) Sitter man bredvid henne sa haller hon pennan "ratt" men sa fort man gar darifran sa atergar hon till sitt satt. Nagra motoriska problem tror jag inte hon har; kan man kla pa och av en Barbiedocka pa under minuten sa borde val motoriken sta ratt till?
 
Sv: 6 ar och stamplad

Men, hur ska man hålla pennan då? :o
Jag har alltid fått höra att jag håller pennan "fel", från både lärare och kompisar, och fortfarande händer det att nån kompis säger "Men hur håller du i pennan egentligen?!" men hur ska man hålla då?
Det går ju alldeles utmärkt att skriva fast man håller pennan fel, tro mig :p
 
Sv: 6 ar och stamplad

Man ska (typ ;)) hålla den mellan tumme, pek- och långfinger. Som i en anknäbb när man gör skuggfigurer.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Aha!
Men det går ju inte, min hand ser typ helt fel vinklad ut :p Jaja, skriver gör jag ju så varför bry sig.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Sätt stopp för den här människan innan det drabbar ditt barn! :eek:
Det var precis sånt skitsnack när jag började skolan som sabbade hela min skolgång. Sånna saker sätter sig snabbt när man är ung och pang, så har flickan dåligt självförtoende, vilket inte kommer att göra det bättre alls.

Hade inte jag blivit pekad på utan uppmuntrad när jag gick i skolan kanske jag hade fortsatt, då hade jag kanske tyckt att det är lika kul som jag tycker att Komvux är nu, där man blir uppmuntrad för det man gör BRA istället för pekad på det man gör "fel".
 
Sv: 6 ar och stamplad

Tänk att de inte har större problem att ägna sig på i skolor än problem stämpla barn som håller pennan på "fel" sätt :smirk:
Dom borde ta hand om de riktiga problembarnen istället som kommer råka illa ut senare i livet, men det har ju inget med penn hållning att göra :devil:
 
Sv: 6 ar och stamplad

Att hon byter grepp när ni inte tittar eftersom hon vill kan ju betyda att hon vill det därför att det är svårt för henne att hålla på rätt sätt. Att hålla pennan på rätt sätt är faktiskt viktigare än man kan tro. Lyssna på Break-a-leg som kan det kapitlet om små barns inlärning. Sen ska det tränas och kollas utan att skuldbelägga naturligtvis.

Man kan ju dra en paralell i ridningen. Om man låter nybörjaren sitta med droppade tår och flaxande armbågar, hur lätt är det att efter några år lära sig trampa ner hälarna och hålla armarna rätt? Det är hela jobbet en gång till när man borde kunna jobba med annat. Och det är svin-svårt att lära om motoriska ovanor.
 
Senast ändrad:
Sv: 6 ar och stamplad

chrysler skrev:
Tänk att de inte har större problem att ägna sig på i skolor än problem stämpla barn som håller pennan på "fel" sätt :smirk:
Dom borde ta hand om de riktiga problembarnen istället som kommer råka illa ut senare i livet, men det har ju inget med penn hållning att göra :devil:

Så att hålla koll på ev. skrivsvårigheter är ingenting som skolan ska pyssla med tycker du? Du har läst pedagogik och inlärning för yngre skolåldern förstår jag? :smirk:
 
Sv: 6 ar och stamplad

Hon hade inte svårt att skriva, håll dig till ämnet.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Det är just det som är ämnet. Läs vad Break-a-leg skriver i sitt inlägg: "Det är inte meningslöst (säger tanten som läst läs o skrivinlärning), för det kan vara tecken på att det faktiskt är något "fel"." Man håller koll på sådant här för att hitta ev. skrivsvårigheter i tid.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Min son håller också pennan "fel", han har också otroligt svårt att sitta still längre stunder, blir som en liten ål till slut och man ser hur det kryper i hela kroppen på honom. Pennan brukar jag påpeka för honom, men han fattar ingenting, vaddå fel? Han håller ju så, han skriver så och det fungerar alldeles utmärkt, vilket det gör.
Han är en av de bästa i sin klass (och även bättre än en del äldre barn) på både matte, svenska, läsa, skriva m.m. Han är också otroligt duktig i de flesta sporter.
Han är dessutom äldre än din dotter, han är 8 år (blir 9 i år). Och visst han kanske har problem som visar sig i hans felaktiga pennfattning, vad vet jag, men han klarar sig bevisligen bättre i skolan än många andra barn som håller pennan rätt och dessutom sitter still...

Jag vet att han hade en del balansproblem när han var mindre (han har en lång historia med matallergier m.m bakom sig) men det är inget man ser något av idag, så jag tror att din "miss X" överreagerar. Men på ett sätt kan jag också tycka att det är bra att någon reagerat över att barnet håller pennan fel, det betyder att det faktiskt är någon som brytt sig om att studera och sett barnet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 244
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 046
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 443
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 938
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp