6-bent hjort. (video)

Sammet

Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=lvzSJZJOkAk&NR=1

Hjort (?tror jag) med 6 ben, 2 extra ben bak.
Är detta en hjort vars tvilling endast blev 2 ben? Jag har för mig jag läste något om det för många år sen, fast på människor. Att tvillingar där ena fostret inte utvecklas utan blir ihopväxt med det andra kan resultera i en extra arm eller en "konstig knöl".

Stackars liten iallafall. Jag hoppas de opererar bort de två extra benen så den kan få ett normalt liv.


Eller är det en fejk? Den såg så äkta ut.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Usch det såg obehagligt ut. :crazy: Är säkert inte omöjligt att det var äkta.

Stackars liten.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Borde det inte gå att operera bort de extra 2 bakbenen? De såg ju ändå förlamade/döda ut ...
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Ja det var det jag tänkte och nu när de ändå har fått in den för behandling av hundbetten (jag antar att den var vild från början) och den verkar relativt tam (de kunde röra vid den) så hoppas jag att de tog bort bakbenen.

Vill man behålla "konstiga djur" så som kor som föds med 2 extra ben på bringan (såg fler videor efter denna) så är det en sak. Det är tamboskap som får mat och vatten serverat och som blir omhändertagna.

Men att ha möjligheten att ta bort ett par extra ben fårn ett vilt djur så som de har här, och inte göra det tycker jag är fel.
Den har problem att gå.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Men varför ska man spara på allt!

hade det inte varit bättre att låta stackaren somna in? Den är ju även ordentligt halt på höger bak (det benet som den går på)
Den kommer ju aldrig att klara sig i naturen!
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Men varför ska man spara på allt!

hade det inte varit bättre att låta stackaren somna in? Den är ju även ordentligt halt på höger bak (det benet som den går på)
Den kommer ju aldrig att klara sig i naturen!

Håller helt med, varför låta den stackaren plågas är ju mycket bättre att låta den stackaren somna in istället. Inte precis en utrotningshotad art heller så.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Stackars liten. Såg inte så kul ut. Hoppas de inte lät hjorten lida sådär länge.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Men varför ska man spara på allt!

hade det inte varit bättre att låta stackaren somna in? Den är ju även ordentligt halt på höger bak (det benet som den går på)
Den kommer ju aldrig att klara sig i naturen!

Den var väll inte halt utan hade snarare problem att gå pga sina extraben.
Extrabenen såg mer ut att vara ivägen.

Dessutom hade den blivit biten i rumpan/extrabenen av hund(ar?) så det är klart att gången påverkas.


Vi har ingen rätt att avlivat ett vilt djur som inte lider och i mina ögon led den inte så pass att avlivning krävdes för den var inte halt.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Jag skulle snarare vilja pasta att den lilla stackaren hade kraftiga problem att ga!
Om det beror pa de extra benen ar i vagen,inaktiva/felaktiga muskelfibrer eller nervologiskaproblemvet jag inte men inte katten ar den halsosam.
Jag tycker den bor avlivas. Alternativt opereras och om den blir battre behalla den som tam.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Jag är helt med på att om den inte blir bättre efter operation och vet. inte kan se att den skulle bli frisk inom en vettig framtid så givetvis ska den avlivas då.

Just nu ser det mest ut som om det är tungt för den att dra omkring på bakbenen och detta ger ett "haltande" intryck som snarare beror på tyngd än hälta.

Kan den bli frisk men inte snabb nog så är ett vilthägn med andra hjortar helt ok sätt att leva på.

Men att avliva den utan att ge dne en chans? Nej tack.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Parasittvilling.


Frågan är dock vart den är uppfödd på riktigt, hur dess liv såg ut innan den blev attakerad av en hund. Hur gammal den var vid det tillfället osv.
Utan de människornas vård hade den kanske ändå legat och självdött, med eller utan hund.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

håller med några över.
en hjort med sex ben kan ju knappast få ett normalt liv så varför inte skona den från det?
fattar inte varför många människor ha svårt att se vad som är rimligt och bäst för djuret.

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

kl

Stackars liten. Om man läser kommentarerna så står det att den dog efter att de opererade bort de två extrabenen.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Nu kommer jag som okänslig kanske men...

Varför SPARA ett handikappat djur?? Varför vurma om just denna individ? Kosta på sig operation etc etc etc.....
när de sedan (förmodligen) köper kött och gottar sig mig senare på kvällen?

Varför är det skillnad på något "gulligt" djur VS ät-djur?

förstår mig inte på alla dessa "djurräddare", vissa djur går bra etc.
tex hästarna som riskeras att bli slaktade på island, importeras hit men ägaren äter ändå kött från gris/får/ko/älg etc.. :confused:
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Nu kommer jag som okänslig kanske men...

Varför SPARA ett handikappat djur?? Varför vurma om just denna individ? Kosta på sig operation etc etc etc.....
när de sedan (förmodligen) köper kött och gottar sig mig senare på kvällen?

Varför är det skillnad på något "gulligt" djur VS ät-djur?

förstår mig inte på alla dessa "djurräddare", vissa djur går bra etc.
tex hästarna som riskeras att bli slaktade på island, importeras hit men ägaren äter ändå kött från gris/får/ko/älg etc.. :confused:

Det verkar som om den där hjorten fanns på en veterinärskola - en chans för eleverna att lära sig om missbildningar. :idea:
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Den var väll inte halt utan hade snarare problem att gå pga sina extraben.
Extrabenen såg mer ut att vara ivägen.

Dessutom hade den blivit biten i rumpan/extrabenen av hund(ar?) så det är klart att gången påverkas.

Vi har ingen rätt att avlivat ett vilt djur som inte lider och i mina ögon led den inte så pass att avlivning krävdes för den var inte halt.

I det vilda överlever inte den där speciellt länge och om folk nödvändigt ska lägga sig i "naturens gång" så bör de också plocka bort extrabenen och ge djuret en vettig chans till ett drägligt liv i det vilda. Inte hålla den i fångenskap som något slags freak att beskåda och studera :crazy:
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Jag läste någonstans att de opererade bort de två extra benen men att kidet inte överlevde operationen. Hur sant det är vet jag inte.
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Låta djuret läka efter djurbett- amputera bort två ben- rehabilitering efter det, samt tid för muskeluppbyggnad, och sen försöka anpassa hjorten för att bli vild igen? (och sen i det vilda riskera att den för vidare en missbildning, om vi ska vara sådana).

Bättre att avliva...
 
Sv: 6-bent hjort. (video)

Det är inte en missbildning, det är något som skett i livmodern, den har vuxit ihop med sitt tivllingsyskon och detta är inte ärftligt.

Kiddet stod uppenbarligen på en vet.skola. Det gav skolan något att ha hand om djuret och operera det.

Antingen är det fött tamt och då är det ingen fara att ha det tamt efter ev. operation. Och är det fött vilt så kan det fortfarande leva vilt fast i viltinhägnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp