6 månaders hingst föl!

Indigo15

Trådstartare
Får hem mitt 6 månaders hingst föl i November, det blir första föl/unghästen för mig så lite nytt! Han ska bli valack o han ska va inom western. Det jag funderar på är, vad är ok att börja med? Häst hanteringen? Promenader? Longering/lös longera, join up? Kontakt övningar?
Help, tack!
 
Jag fick föl förra året och skulle säga att man behöver inte göra så mycket alls.

Vanlig konsekvent vardagshantering bara.

Dvs inte nåt extra än det man gör ändå som leda in och ut från hage, borsta, stå uppbunden kanske, lyfta fötter. Typ.
Det måste inte vara så mycket mer.
Dom blir dessutom fort trötta så man får känna av dom ordentligt.
 
Jag skulle säga att du inte skulle göra något utav det under första året. En 6 månaders är väldigt liten! Bara att flytta och komma in i en ny flock kommer vara tillräckligt krävande för ett föl. Om den inte ska gå på lösdrift, så blir ledande till och från hagen det enda du behöver göra med den. Vänta med allt annat första året, gärna tills den är två år och låt den bara leka med sina kompisar första året.
 
Får hem mitt 6 månaders hingst föl i November, det blir första föl/unghästen för mig så lite nytt! Han ska bli valack o han ska va inom western. Det jag funderar på är, vad är ok att börja med? Häst hanteringen? Promenader? Longering/lös longera, join up? Kontakt övningar?
Help, tack!

Hur mkt hanterad är han? Jag tycker inte man behöver göra så mycket vid sex månaders ålder, det brukar mammorna sköta bra. Har du lämplig kompis till honom i samma ålder, eller hur ser din plan ut?
Gå någonlunda fint i snöre, lyfta på hovarna för hovslagaren tycker jag är allt som behövs vid så ung ålder. Absolut ingen longering eller kontaktövningar, promenader eller annat du räknade upp. Sånt får vänta tills dom är bra mycket äldre. Ledsen att göra dig besviken men vill man göra allt så bör man skaffa sig en äldre häst och låta bebisarna vara bebisar.
 
Jag vet en hovslagare sa en gång att han rekommenderade att på unghästar/föl lyfta hovarna och slå lite lätt med baksidan av en borste för att vänja dom vid att senare bli skodda/verkade.

Ren generellt sett sägs det att en häst som är 1 år bör aktiveras 1 dag/veckan och sen vila resten, när de är 2år 2 dagar/veckan osv. För som de andra skrev innan blir de fort trötta, just nu i startgroparna är det nog bättre att göra något mindre för att inte riskera en trött häst som protesterar. Lite så tänker jag, kanske även ta hjälp av någon runt dig som har föl/unghäst vana?
 
Jag lyfte hovarna på min varje dag sen första veckan, precis som med stora hästar tyckte jag det var viktigt att ha koll på att t ex en sten inte kilat in sig i hoven.
Han var inte heller mer än en vecka när han fick lära sig att man faktiskt satt fast om man var uppbunden. Är enklare att lära ett föl än att försöka lära en unghäst som tredubblat sin vikt.
Band upp honom några minuter varje dag för att lyfta hovarna. I övrigt så gjorde jag inget mer än att borsta en gång i veckan/ta över hela kroppen och hade hovslagare var fjärde vecka samt ledde till och från hagen.
Det räcker mer än väl.

När han började närma sig året började jag ”aktivera” en gång i veckan, leda över bommar på ridbanan, kliva över vattenmatta, lastträna, springa lös med kompis och skutta över cavaletti, promenera 50m bort från stallet ensam och sen vända, gå in i boxen och stå där ett par minuter själv, eller uppbunden ensam inne.. enklare grejer helt enkelt och inte mer än tio minuter åt gången typ.
 
Jag gör ingenting med så unga hästar förutom vardagshantering. Han kommer ha fullt upp med att hantera att han tas från sin mamma och byter flock och människor.

Mina unghästar kan ledas i grimma, stå uppbundna, bli borstade och lyfta fötter. Våren när de blir två har jag börjat vänja dem vid sadel och bett, de lär dig longering och tömkörning och röstkommandon. De har varit oerhört okomplicerade att rida in och hantera.
 
Våra har bara fått de vanliga vardagshanteringen Och oftast har de precis vid 6 månader fått börja sova i egen box men fortfarande gå med mamma. Vi lyfte lite hovar, drog någon borste på dem och så fick de ledas ut och in varje dag från boxen. Annars så gick de bara i flock och var hästar.
Och ja de har blivit hästar av dem med, två väldigt sociala tjejer!
 
6 månader är för tidig att tas från mamman, ny forskning visar att det inte är lämpligt.
Finns ingen bättre fostran för framtiden.
 
6 månader är för tidig att tas från mamman, ny forskning visar att det inte är lämpligt.
Finns ingen bättre fostran för framtiden.

Håller med dig i sak, men vill inflika att när det gäller hingstföl så måste man vara observant på om han blir för intresserad av sin mamma eller hennes kompisar. Finns så unga hingstföl som gjort sin mamma dräktig, även om det förstås är mycket ovanligt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 590
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 500
Senast: Masse
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 964
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp