6 månaders trög i magen.

Cilla89a

Trådstartare
Min 6 månaders har blivit så himla trög i magen nu sedan vi börjat med mat :down: Hon tycker det är spännande och vill gärna ha, men vi är fortfarande vid max en tsk mat på kvällen (får hon katrinplommonpure eller päronpure som kvällsmål så får hon lite mer).
Jag ammar fortfarande mest, men hon får 2 flaskor ersättning om dagen med 1 tsk rapsolja i, gör 120 ml och hon äter mellan 60-110 ml.
Hon får även 2 ml laktolus på morgon samt kväll. 2 ggr i veckan består det ”vanliga mat” målet av päronpure eller katrinplommonpure, de andra dagarna hon får typ sötpotatispure, eller nån grönsakspure, eller en blandning av båda delarna och då som sagt väldigt lite och inget stoppande som majs, morot osv.
Magmassage får hon varje dag.
Finns det något mer man kan göra?
Nu är det gått 7 dagar sedan hon bajsade sist, och idag märker jag att hon gärna vill bajsa och tar i, men det går inte, har testat tempen i rumpan men den brukar inte funka och inte heller denna gången.
Sist hon blev helt förstoppad fick hon microlax, men vill helst undvika det.
 
Min unge fick också backa till helamning flera gånger. Med facit i hand var det nog inte fören vid minst 9 mån som hon åt mat utan problem med magen.
 
Det kanske helt enkelt är så att magen och tarmarna inte är redo? Som ovanstående skriver backa och testa igen lite längre fram?
Amning/ersättning ska ju fortfarande vara huvudföda under hela det första året även om det ibland stressas på med att vi ska börja ge de små mat väldigt mycket tidigare 🙂
 
Det låter vettigt att magen kanske inte är redo för vanlig mat ännu, hon har ju inte alls haft problem med trög mage innan.

Men finns allt hon behöver i bara bröstmjölken fortfarande?
 
Det låter vettigt att magen kanske inte är redo för vanlig mat ännu, hon har ju inte alls haft problem med trög mage innan.

Men finns allt hon behöver i bara bröstmjölken fortfarande?
Ja mjölkens sammansättning ändras efterhand som barnet blir äldre, mitt barn har först nu runt året börjat äta lite mer. Han växer som han ska och det sprutar energi ur öronen på honom så nog får han vad han behöver 🙈
På bilden nedan kan du se hur ”vanlig mat” inte ska ersätta amning/ersättning utan vara ett tillägg utöver under första året, minst. Efterhand som barnet är redo kommer det att äta mer och mer. Food before one is just for fun 👍🏻
 

Bifogade filer

  • 1CD4A09F-78AD-49CF-B49B-C883778E5926.png
    1CD4A09F-78AD-49CF-B49B-C883778E5926.png
    327,9 KB · Visningar: 31
Vet varken ut eller in :cautious:
Vi hade 6 månaders kontroll idag och dem propsade på att ungen ska få mat! Jag berättade att jag gett henne nån tsk mat på kvällen, men dem tycker det är alldeles för lite! Och att vi dessutom pausat maten nu i dagarna tycker dem var galet och att det bara är att skjuta på problemet med trög mage och att mer mat snarare skulle få fart på tarmarna än det fjuttandet hon hittills fått.
Dem tycker hon borde få mat minst två ggr om dagen och då nån halv burk? Antar att dem menar typ barnmatburk size?

Jag vet då inte, grejen är att hon planat ut i vikten, väger 6485 g och då gått upp ynka 200g på en månad. Så det känns som att hon behöver mer näring? Men känns samtidigt fel att trycka i henne en massa mat.

Så himla förvirrad :(
 
Vet varken ut eller in :cautious:
Vi hade 6 månaders kontroll idag och dem propsade på att ungen ska få mat! Jag berättade att jag gett henne nån tsk mat på kvällen, men dem tycker det är alldeles för lite! Och att vi dessutom pausat maten nu i dagarna tycker dem var galet och att det bara är att skjuta på problemet med trög mage och att mer mat snarare skulle få fart på tarmarna än det fjuttandet hon hittills fått.
Dem tycker hon borde få mat minst två ggr om dagen och då nån halv burk? Antar att dem menar typ barnmatburk size?

Jag vet då inte, grejen är att hon planat ut i vikten, väger 6485 g och då gått upp ynka 200g på en månad. Så det känns som att hon behöver mer näring? Men känns samtidigt fel att trycka i henne en massa mat.

Så himla förvirrad :(
Alltså, det är så synd att vissa BVC ska hetsa med maten 😢
Vi har gett enligt BLW så sonen har inte fått i sig särskilt mycket från början utan ammat på. Han stannade också upp i vikt och BVC var lite knorriga, tills ettårskontrollen då läkaren var med och sa ”nej, nej det är ingen fara han är pigg och frisk och växer som han ska. Amma på och fortsätt erbjuda mat”. Även om jag kände i magen att jag hade rätt så var det skönt att faktiskt få stödet även från vården.

Jag hade försökt ha lite is i magen, jag tror inte att alla barn är redo att börja äta fast föda vid sex månader. De är ju så himla små fortfarande! Om en tänker hur det har sett ut under en stor del av människans historia har jag svårt att tro att vi har suttit och tryckt i ungarna mosad mat särskilt länge. Utan de har nog fått amma tills de har visat intresse för de vuxnas mat och sedan successivt lärt sig äta mer och mer. Då minskar amningen naturligt och magen får en chans att vänja sig vid den nya födan.
 
Det som jag upplever har hjälpt mig mest att våga stå på mig och känna mig trygg i mina val är att läsa på. T.ex. amningshjälpens-grupper på Facebook har mycket information som det går att kika igenom.
Deras hemsida har också mycket information och länkar till andra sidor som är bra 🙂
 
Alltså, det är så synd att vissa BVC ska hetsa med maten 😢
Vi har gett enligt BLW så sonen har inte fått i sig särskilt mycket från början utan ammat på. Han stannade också upp i vikt och BVC var lite knorriga, tills ettårskontrollen då läkaren var med och sa ”nej, nej det är ingen fara han är pigg och frisk och växer som han ska. Amma på och fortsätt erbjuda mat”. Även om jag kände i magen att jag hade rätt så var det skönt att faktiskt få stödet även från vården.

Jag hade försökt ha lite is i magen, jag tror inte att alla barn är redo att börja äta fast föda vid sex månader. De är ju så himla små fortfarande! Om en tänker hur det har sett ut under en stor del av människans historia har jag svårt att tro att vi har suttit och tryckt i ungarna mosad mat särskilt länge. Utan de har nog fått amma tills de har visat intresse för de vuxnas mat och sedan successivt lärt sig äta mer och mer. Då minskar amningen naturligt och magen får en chans att vänja sig vid den nya födan.

Hade hon bara gått upp i vikt ordentligt hade jag kanske lite mer struntat i vad dem sagt, men dem menar på att hon behöver näringen som finns i den vanliga maten osv. Och att hon istället borde få mer laktulos.
Men hon är ju ”rulsig”, och pigg och glad liksom.
 
Hade hon bara gått upp i vikt ordentligt hade jag kanske lite mer struntat i vad dem sagt, men dem menar på att hon behöver näringen som finns i den vanliga maten osv. Och att hon istället borde få mer laktulos.
Men hon är ju ”rulsig”, och pigg och glad liksom.
Min kille har endast gått upp ett kilo mellan 6-12 månader, visserligen växt på längden.
Mina egna tankar är att jag hellre hade ammat mer, finns tekniker för att öka mjölkflöde/produktion, än att gett mer mat och då varit tvungen att komplettera med medicin för att slippa förstoppning.
Alla barn växer olika och det går ju lite o etapper. Så länge hon är pigg och glad annars hade jag avvaktar ett tag.
Men jag förstår också känslan av oro och att vi inte vill "svälta" våra barn.
Så leta lite information och gör sedan det som känns bäst för er ☺
 
Ge bara lösande puréer? Antingen plommon eller päron typ. Inga grönsaks eller rotftuktspureer. Det blev våra barn också förstoppade av i den åldern.
Vi gav även smoothieyoghurt i klämmis från 6 mån, tror det tom satte fart på magen om det vart lite trögt.
 
Vet varken ut eller in :cautious:
Vi hade 6 månaders kontroll idag och dem propsade på att ungen ska få mat! Jag berättade att jag gett henne nån tsk mat på kvällen, men dem tycker det är alldeles för lite! Och att vi dessutom pausat maten nu i dagarna tycker dem var galet och att det bara är att skjuta på problemet med trög mage och att mer mat snarare skulle få fart på tarmarna än det fjuttandet hon hittills fått.
Dem tycker hon borde få mat minst två ggr om dagen och då nån halv burk? Antar att dem menar typ barnmatburk size?

Jag vet då inte, grejen är att hon planat ut i vikten, väger 6485 g och då gått upp ynka 200g på en månad. Så det känns som att hon behöver mer näring? Men känns samtidigt fel att trycka i henne en massa mat.

Så himla förvirrad :(

Amningspuckel? Båda mina barn har i princip stått still i vikt kring 6 månader, typisk amningspuckel.
 
Hade hon bara gått upp i vikt ordentligt hade jag kanske lite mer struntat i vad dem sagt, men dem menar på att hon behöver näringen som finns i den vanliga maten osv. Och att hon istället borde få mer laktulos.
Men hon är ju ”rulsig”, och pigg och glad liksom.

Burkmat innehåller inte fler kcal än vad bröstmjölk gör om jag inte minns fel.

Blir barnet förstoppat lär det ju inte äta mer ändå.

Titta på längden istället för vikten om du ”vågar”, min unge är en lättviktare (drygt 9kg och nästan 2 år) men han följer sin längdkurva fint. Tvinga i honom mat går ju inte...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 073
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 902
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Min hund ska på torsdag få genomgå gastroskopi. Både oralt och rektalt. Efter en långdragen problematik från mag- och tarmkanalen och...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp