S

saralee

Om man ska köpa en häst för 60 000 kr hur mycket ska den kunna/ha för stam/gångarter/kapacitet osv om hästen är:
5 år
6 år
7 år
8 år
9 år

alltså om man ska köpa en femåring för 60 000, jämfört med en 9 åring för 60 000..vad är den stora skillnaden? Hur mycket bör de olika åldrarna mellan 5-9 år kunna för 60 000 kr...

lite svårt att formulera frågan, men hoppas ni förstår mig :)
 
Problemet är att det inte går att generalisera som du gjort, det är därför du inte får några svar!
 
Jag brukar läsa Ridsports annonser för att få en koll på vad hästar på olika nivåer kan anses vara värda.

Min uppfattning är att t ex en "dålig" härstamning kan kompenseras av god exteriör/goda gångarter, eller att ett lågt utbildat sto är högre värd än en valack eftersom hon har ett avelsvärde. Men att generalisera som du vill tycker jag är helt omöjligt!
 
Jag köpte för tre år sedan en 7-åring för ca 60.000:-
Denna häst var utan stam, ett Holländskt halvblod, var trevligt grundriden däremot förmodligen inte mycket hoppad.
Däremot har han världens kapacitet i hoppning, och mycket bra gångarter, så hade denna häst haft en känd stam (hans härstammning är för mig helt okänd) samt kanske tävlats innan jag köpte honom skulle han ju varit avsevärt dyrare...
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
447
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp