alazzi

Trådstartare
Vill komunen ha betalt för att de har "inspekterat" mitt hästsläp! Jag fick nerslag på att jag hade för liten skylt framåt (vilket jag redan visste) och sen fick jag skaffa en brandsläckare och en termometer.

Ska man verkligen behöva betala för en oönskad inspektion? Hade jag vetat detta när det kom på tal så hade jag flyttat hem släpet :devil:

Inte har jag något behov av att få släpet inspekterat. Varför kan dt inte räcka med att släpet är typgodkänt för djurtransport och besiktigas regelbundet av bilprovningen?

Jag vill inte betala för detta :mad:
 
Vadå? Måste man ha brandsläckare i ett hästsläp? :o


Ooops. Varför gör kommunen inspektioner på hästsläp förresten? :confused:
 
Komunens djurskyddsinskektör kräver brandsläckare. Jag lyckades få henne att godkänna placering inne i bilen istället.

Finns inte en chans att man ska hinna börja släcka eventuell brand i vilket fall om det skulle börja brinna i släpet.

Det är tydligen komunens ansvar att inspektera djurhållningen i komunen och då ingår tydligen våra privata hästsläp. Komunen har rätt att oanmälda inspektera alla släp på exempelvis en tävlingsplats.

Detta hände i Botkyrka (samma inspektör) för några år sen när det var tävlingar på Skrefsta.
 
Hmm..konstiga typer. :confused: :crazy:...så om man kör utan termometer & brandsläckare ...vad händer då?!? :confused:
 
Inspektören kom på återbesök efter en viss tid för att kontrollera att jag hade åtgärdat bristerna. Så nu har jag ett fint protokoll värt 800.- som intygar att mitt släp duger i Botkyrka komun :mad:
 
Verkar skumt det där..... men men man slutar aldrig förvåna sig över dessa regler de kommer med. :mad: Räcker det inte att man måste besikta sitt släp en gång om året??? Nej nej... att de aldrig kan bli nöjda de där kavaj nissarna... alltid ska de haka ner på oss hästfolk. :cry:
 
Inte faan har alla brandsläckare i bilen??...varför ska man då ha det i släpet :confused:

Men dom hittar ju alltid saker att ta betalt för :mad:
 
det var just det där som var tricket med dessa nya inspektioner, att de är oönskade av transportägarna och att kommunen får debitera efter egen gängse taxa :devil:
 
Nu blir jag nästan förvånnad, hur i helsike planerar ni at rädda er häst ur ett brinnande släpp utan brandsläckare?

Det har varit ett krav som har funnits länge, termometer är till för att se till att pållen inte står i släp i lidande hetta..

Rätt självklara krav i mina ögon..
 
Frågan här är väl inte om det är rimligt att ha eldsläckare eller ej utan om kommunen har rätt att hitta på egna regler eller skall tillse att de som finns följs.
Om kommunen hittar på egna regler utan stöd i lagar o författningar är det myndighetsmissbruk o skall anmälas.
PL
 
Det är lag på att du skall ha sådan utrustning i bil eller släpp att du skall kunna få utdjuret vid brand eller olycka..

Och det kan ju inte vara nåt undantag om du desuton kör med levandelast, typ hästsläp eller lastbil
 
Jag har läst bl.a. här.

Djurskyddspublikationer

Och jag tror att du har blivit utsatt för myndighetsmissbruk. Kommuner får inte hitta på vad som helst bara för att de är kommuner.

Kräv att få veta var i lagen de har stöd för denna kontroll.
 
Det är en tolkning av den som skrivit broschyrens, finns inte i författningen som föreskrift eller allmänna råd såvitt jag kunnat hitta, allmänna råd kan miljö o hälsovårdsmyndigheten göra tvingande i enstaka fall när behovet är påkallat.
PL
 
Regler är väl olika i olika kommuner. Men vill man ha säkerthetsgodkänntsläp, så krävs vissa grejor..

Du verkar inte ha mycket mer ifrågasetande att komma med?

Vet du igentligen vilka säkerhetsregler som gäller?
 
Jag vet inte uppenbarligen iaf. Du får hemskt gärna länka eller förklara vart i lagtexten det står att hästsläp måste vara försett med brandsläckare.
 
Jag kan läsa författningen o anser mig väl insatt i den.
Om jag missat något får du väl tala om var det står.
Kummuner kan inte hitta på egna regler utan måste jobba utifrån lagstiftning o författningar.
Transportförfattningen är 2000:133
PL
 
Vet du igentligen vilka säkerhetsregler som gäller?
Jag trodde att jag visste. Jag brukar vara noga med att hålla reda på hur det MÅSTE vara.

Säkerhetsgodkännt släp MÅSTE man ha om man transporterar yrkesmässigt. Men det är en annan sak än att transportera i hobbysyfte. Det står i lagarna.

Och eftersom jag är noga med lagarna, så skulle jag vilja veta var du hittar dessa regler. Kommunernas regler får inte vara hur som helst så där bara. Utan de måste hanteras på ett lagligt sätt, de med.

Bl.a. så måste informationen vara lättåtkomlig för alla. Men jag föreslår att vi alla ringer till Miljö-jouren i våra kommuner när dessa öppnar igen efter helgen. Och så frågar vi vad som gäller. Och så kan vi ju skriva ut det här. Vi skriver Kommun och tillhörande regler. Så vet vi ju bättre sedan.
 
Kan du inte bara berätta var dessa regler som du hänvisar till finns och vad de heter?

Ingen annan verkar ju veta så du har ju ett rätt bra läge att briljera här... :smirk:

Gott nytt år!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp