9, 14, 18 carat guld

Seabaz

Trådstartare
Sååå.... igen.. en smyckestråd i dilemmat här...

Jag har läst på om vad skillnaden är i olika carat guld såsom procent, hårdhet och färg.

Men hur mycket skiljer det sig i verkligheten, färgmässigt, om man som vanlig dödlig inte är så insatt?

Priset är det som triggar mig. Men jag vill ju inte ha en "plastring" ;)
 
Har tittat i månader world wide efter guldfärgad ring i andra material men det finns inte i den sättning jag vill ha det.
 
Jag har ingenting att jämföra med, men min ring är 9 karat med en 0,02 karat diamant. (Oj vad snål jag kände mig nu, smålänning gift med en västgöte :D ). Den har suttit på i alla väder i ett år och har inte en enda repa. Den är klart guldfärgad. Ska se om jag inte kan ta en bild och visa.
 
15660150032838018077794288482475.jpg

Så ser ringen ut
 
Jag har ingenting att jämföra med, men min ring är 9 karat med en 0,02 karat diamant. (Oj vad snål jag kände mig nu, smålänning gift med en västgöte :D ). Den har suttit på i alla väder i ett år och har inte en enda repa. Den är klart guldfärgad. Ska se om jag inte kan ta en bild och visa.

Min pappa är smålänning. Kanske därifrån jag fått min snålhet (när det kommer till pengar) att göra :laugh:

I detta ärende dock tycker jag det vore onödigt att spendera extra 4000kr för att få i 14 carat eller extra 6000 för 18 carat om jag ändå inte ser skillnaden? (Ringen jag tittar på går att få i 9, 14 eller 18)

Jag bär eller äger inga andra guldsmycken alls ska tilläggas
 
Nackdelen med lägre karat är ju att det kan finnas andra metaller i blandningen som du kan reagera på. Inte kul att inte kunna bära sin ring på grund av typ reaktion på nickel.
Bra inflik! Ska nu e-posta företaget och fråga vad de "blandar ut med". Tack!
 
Det är ju en tydlig färgskillnad, men om du inte brukar använda guld eller har andra guldsmycken som du behöver ”matcha” med så blir det väl mindre viktigt. Exakt färg beror på vad det är utblandat med.

9 karat är ju dock väldigt lite, jag tror inte ens det får marknadsföras som guld i sverige?

Jag är känslig för nickel så jag hade aldrig chansat med mindre än 18 karat. Iaf inte om det är något jag vill kunna bära ofta och i många år.
 
Det är ju en tydlig färgskillnad, men om du inte brukar använda guld eller har andra guldsmycken som du behöver ”matcha” med så blir det väl mindre viktigt. Exakt färg beror på vad det är utblandat med.

9 karat är ju dock väldigt lite, jag tror inte ens det får marknadsföras som guld i sverige?

Jag är känslig för nickel så jag hade aldrig chansat med mindre än 18 karat. Iaf inte om det är något jag vill kunna bära ofta och i många år.

Jag läste också att inte alla länder kan marknadsföra 9 karat som guld. Här i Aus verkar det OK men det spelar ju mindre roll. 9 karat är 9 karat oavsett namn tänker jag.

Vad jag vet är jag inte allergisk för något men jag har nu e-postat företaget och frågat. Det verkar i övrigt vara ett seriöst företag som använder sig av metaller och stenar här ifrån Australien.
 
Fast jag reagerar iaf på ”nickelfritt” silver tex så det där verkar ju lite osäkert..
Det används som sagt inte i Sverige sedan 1980 men använder man återvunnet guld kan det ju finnas nickel i. Plus att tidigare användes nickel även i rött guld.

Det finns som sagt inga garantier och det säkraste ur allergisynpunkt lär vara 23K röd/gult guld.
Fast det stämmer väl inte helt? Det finns ju gränsvärden, så även sånt som får märkas nickelfritt silver kan innehålla lite nickel, framför allt är ju gränsvärdena tagna för mängden som läcker ut, eftersom det i regel är det man reagerar på, inte bara om det finns i smycken. Sen är dessa gränsvärden satta på en nivå så även de flesta allergiker klarar av dem, men garanterat nickelfritt är det inte bara för att det är tillverkat i Sverige.
Gäller alltså silver, ingen koll på hur det ligger till med guld. Ursäkta OT.
 
Fast det stämmer väl inte helt? Det finns ju gränsvärden, så även sånt som får märkas nickelfritt silver kan innehålla lite nickel, framför allt är ju gränsvärdena tagna för mängden som läcker ut, eftersom det i regel är det man reagerar på, inte bara om det finns i smycken. Sen är dessa gränsvärden satta på en nivå så även de flesta allergiker klarar av dem, men garanterat nickelfritt är det inte bara för att det är tillverkat i Sverige.
Gäller alltså silver, ingen koll på hur det ligger till med guld. Ursäkta OT.

Vitguld tillverkat i Sverige efter 1980 är nog så nära garanterat nickelfritt man kan komma men som sagt, absoluta garantier finns ju inte (speciellt inte om man är väldigt känslig).

Silver har jag dålig koll på, jag köper sällan silversmycken (plus att jag är inte allergisk mot nickel).
 
Vitguld tillverkat i Sverige efter 1980 är nog så nära garanterat nickelfritt man kan komma men som sagt, absoluta garantier finns ju inte (speciellt inte om man är väldigt känslig).

Silver har jag dålig koll på, jag köper sällan silversmycken (plus att jag är inte allergisk mot nickel).
Ah, ja vitguld kan säkert stämma, som sagt, i och med att @MiniLi skrev om silver ville jag bara påpeka att det som märks nickelfritt silver inte är garanterat nickelfritt, dock såpass låga nickelhalter att de i regel är "säkra". Men det är som sagt ett sidospår. :)
 
Ah, ja vitguld kan säkert stämma, som sagt, i och med att @MiniLi skrev om silver ville jag bara påpeka att det som märks nickelfritt silver inte är garanterat nickelfritt, dock såpass låga nickelhalter att de i regel är "säkra". Men det är som sagt ett sidospår. :)
Ja precis, det var lite min poäng 😊

Jag har ingen generell nickelallergi, tål alla material överallt förutom just i öronen. Där är jag jättekänslig. Kan varken ha silver eller vitt guld..
 
Jag läste också att inte alla länder kan marknadsföra 9 karat som guld. Här i Aus verkar det OK men det spelar ju mindre roll. 9 karat är 9 karat oavsett namn tänker jag.

Vad jag vet är jag inte allergisk för något men jag har nu e-postat företaget och frågat. Det verkar i övrigt vara ett seriöst företag som använder sig av metaller och stenar här ifrån Australien.

Jag var inte heller alergisk mot nagon metall alls, det kom smygande med tiden. Numera kan jag inte ha guld under 18 karat, och gult eller rott guld bara da och da. Vitt guld over 18 karat funkar aven pa ringar och orhangen, som ar pa hela tiden ... halsband och armband kan vara lagre karat, eller gult och rott guld, formodligen for att de inte har samma hudkontakt.

Jag kom nu ocka pa varfor jag formodligen reagerade pa en kvinna's ringar i gar kvall. De sag ut som guld ... men anda inte riktigt. Da det var en forlovnings och en vigselring later det som om det kan ha varit valdigt dalig kvalitet pa guldet. De var lite graaktiga. Min reaktion i gar kvall var att hon borde gora rent sina ringar ...Fast jag sa naturligtvis inget.
 
Läste nu precis en annan aspekt, att 9 karat är hårdare men inte hållbarare. Dom förklarade med att jämföra glas och plexiglas.
Att glas är ju hårdare men ger du det en nock så går det sönder medan plexin fortfarande håller...

Jag är intresserad av foton från er som har 9, 10 eller 14 carat smycken.
Jag läste att 9 karat oftast är blandat med större del silver samt runt 20% koppar men gissar att detta varierar i mängd och därför att färgen är blekare än 18 karat guld (såklart).

@sthu din ring ser i mina ögon ut som vilken guldring (karat) som helst, jättefin!
 
När det gäller färg har jag ingen koll.. Men när jag och sambon skulle prova förlovningsringar frågade jag vilka fördelar det fanns med högre karat guld. Det jag minns att hon sa var typ att om vi valde ringar med 18(?) karat och uppåt så skulle det gå att smälta och forma om ringarna igen. Som jag fattade det så gick det inte med tex en ring med 9 karat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
7 810
Senast: madde_84
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp