9 veckors valp vägrar gå ut mm

ElinsAlfons

Trådstartare
Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka nu och han total vägrar att vara ute. Han är livrädd och skakar och piper. Vilket i sin tur gör så han gör sina behov inne. Han va minst i sin kull och är väldigt försiktig av sig. Han och jag har börjat bonda ordentligt och han är smart, vi tränar sitt osv inne o han kan det redan. Men så fort jag öppnar balkongdörren eller vi går ut så skakar han o gömmer sig hos mig. Jag va inne med honom i 3 dagar nu för jag vill inte skrämma honom; hur får jag honom att få mer förtroende för mig och hur får jag honom att vilja gå ut? Hur ska jag träna honom för att han inte ska vara så rädd?
Sen piper han bara jag går på toaletten eller lagar mat, hur ska jag hantera det? Ska jag ignorera hans gnällande eller ska jag prata med honom? Man får sig en bild när man skaffar valp men den är den en helt annan 😅
Sen har vi sovandet, han e juh vaken på nätterna som alla valpar, han får somna på golvet i sin ”säng” men så vill han komma upp varje natt. Ska jag vara orolig för att det kommer sluta med att han ska sova i sängen om ja fortsätter ta upp honom? :) hur får jag honom att ha modet att stanna i sin säng?
Jag förstår att allt detta tar mer eller mindre tid och han är bara 9 veckor men juh mer info jag har desto bättre liv kommer han få ❤️
 

Bifogade filer

  • 6988FA47-4D5B-4E7D-A2DA-F9310A29FE65.jpeg
    6988FA47-4D5B-4E7D-A2DA-F9310A29FE65.jpeg
    280,5 KB · Visningar: 249
Tycker gott den hade kunnat stanna hos uppfödaren till 10 veckors ålder.

Jag hade inte gjort någon grej av valpens osäkerhet bara varit lugn och trygg själv,då valpen bara varit hos dig en vecka är allt fortfarande nytt för den.

Mina valpar och hundar får sova i sängen vill du inte ha din valp i sängen är det bättre att du sover på en madrass på golvet i några månader.

Du behöver bara ta ut honom i trädgården korta stunder tills vidare, ta med små små bitar köttbullar att mata honom med ute.
 
Om valpen inte vill GÅ ut så bär den?

Min pappis var rädd för det mesta när han kom till mig och et tog tid att få honom att landa. Hela utomhuset var otäckt.;) Så jag tillbringade ganska mycket tid med att bara vara utomhus. Jag satt på förstubron och pysslade med honom.

Har du listat ut vilket godis han gillar? Var frikostig med det. Så han kommer på att det är trevligt ute.

En så liten valp behöver gå ut stup i ett. Så bär ut honom varje timme, minst. Vänta tills han gör ifrån sig. Det kan ta tiiiid....
 
Tack för svar. Jag bär honom såklart, lite fel skrivet. Han är för liten för o gå ut till hissen ect. Han är jätte liten o skulle inte våga låta honom gå själv där. Till o med koppel för kattungar är för stort för honom så liten är han 😅 Jag var o köpte godis som han älskar, djuraffären sa att hundar avgudar de o de gjorde han minst sagt. Då ska vi vara ute mycket, skönt nu när det börjar bli lite varmare.. tror varken jag eller han skulle haft större lust o sitta ute i snöstorm en halv dag 😅 tusen tack för ditt tips. Vi provar på en gång nu efter hans middag 😊😊😊❤️
 
Har du kläder till valpen eller fryser den? En sådan liten valp kan ha svårt att hålla värmen. Oviljan att gå ut blir säkert mycket större om den fryser dessutom. Köp eller tillverka något att ha på den. En gammal avklippt tröjärm som du klipper hål för benen. Vad en hund tycker är kallt är ytterst individuellt.
 
Jag hade en valp som jag fick när hon var 13 veckor. I början var hon väldigt osäker. Hon var född på landet, hade bara sett det huset, kenneln, hundgård... I början bar jag henne ut på promenad. Sen satt vi och kollade på allt som hände, tränade lite på att gå i koppel (läskigt!). Sedan gick vi hem, ibland bar jag hunden. Det tog några veckor, men sedan var hon en helt normal valp. Hon behövde vänja sig och landa. Levde ett långt liv, inga rädslor.

Jag har också haft motsatsen. Satte på koppel när valpen kom hem. Gick på promenad. Valpen sprang längst fram i kopplet.

De är olika. Jag tänker, ta ut valpen ofta som man gör med valpar. Gör ingen affär av att han är osäker. Gå dit där det är lugnt. Var lugn själv. Träna lite av det ni gör inne utomhus. Beröm mycket. Vänta så att valpen kanske gör ifrån sig och beröm. Kanske med något supergott godis han bara får utomhus.

Om du inte vill ha hunden i sängen, sov bredvid på en madrass tills han är trygg. Sen får jag säga att "alla valpar" inte är vakna på nätterna.

Om han gnäller när du lagar mat och ändå är med dig skulle jag ignorera. Kanske ge honom uppmärksamhet när han tystnar.
 
Jag hade en valp som jag fick när hon var 13 veckor. I början var hon väldigt osäker. Hon var född på landet, hade bara sett det huset, kenneln, hundgård... I början bar jag henne ut på promenad. Sen satt vi och kollade på allt som hände, tränade lite på att gå i koppel (läskigt!). Sedan gick vi hem, ibland bar jag hunden. Det tog några veckor, men sedan var hon en helt normal valp. Hon behövde vänja sig och landa. Levde ett långt liv, inga rädslor.

Jag har också haft motsatsen. Satte på koppel när valpen kom hem. Gick på promenad. Valpen sprang längst fram i kopplet.

De är olika. Jag tänker, ta ut valpen ofta som man gör med valpar. Gör ingen affär av att han är osäker. Gå dit där det är lugnt. Var lugn själv. Träna lite av det ni gör inne utomhus. Beröm mycket. Vänta så att valpen kanske gör ifrån sig och beröm. Kanske med något supergott godis han bara får utomhus.

Om du inte vill ha hunden i sängen, sov bredvid på en madrass tills han är trygg. Sen får jag säga att "alla valpar" inte är vakna på nätterna.

Om han gnäller när du lagar mat och ändå är med dig skulle jag ignorera. Kanske ge honom uppmärksamhet när han tystnar.
Super tack, jätte bra tips. Vi ska öva på att vara ute idag 😊 ska ta med nått gott som bara e till för o ha utomhus. 🙏🏻 Då ska jag ignorera honom nästa gång jag lagar mat, det e samma när jag e på toa fast dörren är öppen, ska ignorera det med och ge uppmärksamhet när han tystnat 😊
 
Klippte av en ärm på en tröja de :) han är dock inte jätte intresserad o ha den på sig 😅 måste få till något. Tack för tipset 😊🙏🏻

Jag hade samma problem med min valp, tog fleecefilt och sydde täcke. Inte så snyggt men en enkelt att sy, ser ut som ett hästtäcke. Sydde ett enkelt och ett med dubbelt tyg. Jag har även beställt från tinybuddy, ett täcke i storlek 15 och även en sele får små valpar som passar chihuahua valpar från 8 v.
 
Jag hade samma problem med min valp, tog fleecefilt och sydde täcke. Inte så snyggt men en enkelt att sy, ser ut som ett hästtäcke. Sydde ett enkelt och ett med dubbelt tyg. Jag har även beställt från tinybuddy, ett täcke i storlek 15 och även en sele får små valpar som passar chihuahua valpar från 8 v.
En bild på täcket.
 

Bifogade filer

  • 5ED03EB3-5019-4385-AEFD-7ECB62A99143.jpeg
    5ED03EB3-5019-4385-AEFD-7ECB62A99143.jpeg
    162,2 KB · Visningar: 123
Klippte av en ärm på en tröja de :) han är dock inte jätte intresserad o ha den på sig 😅 måste få till något. Tack för tipset 😊🙏🏻
Till mina Chihuahua killar klippte jag sönder ylle raggsockor när dom var valpar. Det var det enda som fungerade och var litet nog. Sydde även senare ett litet täcke, det svåra är att få det tillräckligt tjockt samtidigt som dom fortfarande måste kunna röra sig. Allt tyg blir lätt för styvt när man är så liten. Mina vägde 500 g när jag fick hem dom. Köpte sele för chinchilla som var liten nog.
 
Kan det vara så att det är halsbandet/sele/koppel han tycker är obehagligt med att vara ute? Kan du pröva att ha honom lös någonstans?

Ytterligare ett tips är att gå till samma plats, gärna lugn gräsplätt typ, när du ska rasta honom. Då vänjer de sig tillslut vid platsen och så kan ni börja utforska därifrån allteftersom genom att gå till andra sidan gångvägen, sedan runt huset osv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
661
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 587
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp