90% av alla hushåll har Norsk skog"s"katt

MallanLi

Trådstartare
Jag är verkligen imponerad av fenomenet att var och varannan katt på blocket är "skogis" eller "norsk skogskatt", den behöver inte ens vara långhårig, man kan sitta och stirra på en helt vanlig, korthårig huskatt som ändå - enligt försäljaren - har 80% norsk skogskatt i sig, lite ragdoll, lite perser, lite sibirisk etc.

Jag kom hem till en kurskamrat igår, där en långhårig kattunge mötte mig i dörren. Då sa min vän "ja, jag glömde berätta - jag har en norsk skogskatt" och jag svarade "aha, vart är den då?". Då svarade min andra kurskamrat som var med oss att hon minsann också haft "norska skogskatter" hemma under sin uppväxt.

Jag förklarade givetvis för dem att det inte ens finns någonting som heter norsk skogskatt, och att katter kan vara långhåriga ändå. Men man har inte samma lust att förklara för alla som annonserar på blocket, jag anser att som kattägare är man påläst om detta.

Men så slog det mig, är alla verkligen så dåligt pålästa om huskatter, raskatter, håranlag, kattgenetik överlag eller är det endast ett försäljningsknep? (som verkar fungera eftersom folk köper dessa långhåriga skogis-ragdoll-perser-katterna för 5-7k)
 
Jag kan inte mycket om kattraser, har bara haft och har bondkatter. Min kompis föder dock upp ”Norska skogskatter” och har gjort i 15 år och mig veterligen så kallar hon rasen just så.
Vart tvungen att googla lite också eftersom att jag blev nyfiken på vad rasen egentligen heter men fick inte upp något alternativt rasnamn. Dock fick jag upp på SVERAKs hemsida följande information: ”Norsk skogkatt godkändes 1978 som ras i FIFe (efter beslut av FIFes GF 1977) och samma år registrerades den första inom SVERAK.
EMS raskod: NFO Engelskt namn: Norwegian forest cat”
 
Jag kan inte mycket om kattraser, har bara haft och har bondkatter. Min kompis föder dock upp ”Norska skogskatter” och har gjort i 15 år och mig veterligen så kallar hon rasen just så.
Vart tvungen att googla lite också eftersom att jag blev nyfiken på vad rasen egentligen heter men fick inte upp något alternativt rasnamn. Dock fick jag upp på SVERAKs hemsida följande information: ”Norsk skogkatt godkändes 1978 som ras i FIFe (efter beslut av FIFes GF 1977) och samma år registrerades den första inom SVERAK.
EMS raskod: NFO Engelskt namn: Norwegian forest cat”
Rasen heter norsk skogkatt. Inte norsk skogskatt.
 
Jag är verkligen imponerad av fenomenet att var och varannan katt på blocket är "skogis" eller "norsk skogskatt", den behöver inte ens vara långhårig, man kan sitta och stirra på en helt vanlig, korthårig huskatt som ändå - enligt försäljaren - har 80% norsk skogskatt i sig, lite ragdoll, lite perser, lite sibirisk etc.

Jag kom hem till en kurskamrat igår, där en långhårig kattunge mötte mig i dörren. Då sa min vän "ja, jag glömde berätta - jag har en norsk skogskatt" och jag svarade "aha, vart är den då?". Då svarade min andra kurskamrat som var med oss att hon minsann också haft "norska skogskatter" hemma under sin uppväxt.

Jag förklarade givetvis för dem att det inte ens finns någonting som heter norsk skogskatt, och att katter kan vara långhåriga ändå. Men man har inte samma lust att förklara för alla som annonserar på blocket, jag anser att som kattägare är man påläst om detta.

Men så slog det mig, är alla verkligen så dåligt pålästa om huskatter, raskatter, håranlag, kattgenetik överlag eller är det endast ett försäljningsknep? (som verkar fungera eftersom folk köper dessa långhåriga skogis-ragdoll-perser-katterna för 5-7k)
Helt klart försäljningsknep och att endel har behov av att säga att katten har x-raser i sig för att de tycker att det låter finare. Jag har haft tre katter folk har försökt få till diverse raskatter, en grå som då självklart blev en russian blue (även en veterinär ansåg att han var det) och två långhåriga som "alla" ansåg var raskatter, oftast norsk skogkatt. Jag svarade alltid med ett leende att de är rena bondkatter :rofl: Det störde. Många.
 
Helt klart försäljningsknep och att endel har behov av att säga att katten har x-raser i sig för att de tycker att det låter finare. Jag har haft tre katter folk har försökt få till diverse raskatter, en grå som då självklart blev en russian blue (även en veterinär ansåg att han var det) och två långhåriga som "alla" ansåg var raskatter, oftast norsk skogkatt. Jag svarade alltid med ett leende att de är rena bondkatter :rofl: Det störde. Många.

Har också en blå katt som folk vill få till russian blue. Utom veterinären - som tyckte han var en blå britt 😄
 
Veterinärer öht verkar ha dålig koll på kattraser och säger ofta att det är en raskatt. Jag tror det roligaste i det-är-en-blandras var någon annons på Blocket om en blandning Egyptisk Mau med Turkisk van och någon annan sällsynt ras. Av ren nyfikenhet kollade jag upp på Sverak och det registrerades 10 Egyptisk Mau och 13 Turkisk van 2018 så chanserna att de var en oops min fertila Egyptiska Mau hane smet ut och parade sig med en turkisk van/annan ras hona som råkade smita ut på samma gång och vi är grannar och honan råkade löpa just då är i princip obefintliga.

Dessutom som en uppfödare aldrig skulle para sin turkiska van hona med en annan ras, så det måste isof varit att uppfödaren av mamman till turkiska van honan som var blandkatt rymde nära en annan uppfödare av en annan sällsynt ras (kan det ha varit Chartreux eller Korat?), och sedan såldes till någon som råkade bo granne med en Egypisk Mau uppfödare - av vilka det finns tre eller fyra i Sverige och ännu färre med avelshanar.

Jag blir ledsen att människor går på att det på något sätt är 'finare' och mer attraktivt om det är ras i katten än att det är en 'vanlig' hus/bondkatt. Det är dessutom en del av just den gruppen kattägare som är föraktfulla mot raskattsägare och uppfödare. Fattar inte att folk går på det. Det fanns en annan Blocket annons med en korthårig Norsk Skog(s)katt unge som såldes för en hel del tusenlappar.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/kattungar_burma_chinchilla_britt/90997715 Även om det är en seriös säljare så fattar jag inte varför man skulle para tre raser även om det antagligen är något inblandat, och nej jag skulle aldrig betala 6900 för en unge dessutom med en tingningsavgift på 2000 som inte betalas tillbaka.

Ja det sker Sverak godkända utparningar men knappats en sådan och ffa säljs de inte som sällskapsdjur eftersom syftet är att de ska gå vidare i avel för att utöka det genetiska avelsunderlaget.

Däremot finns det ibland renrasiga burmaungar på Blocket :love: Hjälp, hjälp. Tur att Megara är en katthatare :D
 
Har en rolig gammal donna här hemma, hon är korthårig men hennes mormor var faktiskt renrasig perser. Och det vet jag iför som jag haft mamman till den här. Men hon är ju en helt vanlig huskatt ändå trots sitt påbrå.
 
Perserkorsning var det populärt att kalla sin långhåriga huskatt ett tag. Vore ju hemskt att ha en helt vanlig huskatt hemma, nåt lite mer exotiskt måste den ju ha i generna.
Jag får nästan sitta på händerna när jag ser annonser med blandraser som är 25% det och 25 % ditt och allt vad de nu är. Vill alltid fråga om de har stamtavla och hur det kommer sig att de valt att korsa som de gjort.
 
Perserkorsning var det populärt att kalla sin långhåriga huskatt ett tag. Vore ju hemskt att ha en helt vanlig huskatt hemma, nåt lite mer exotiskt måste den ju ha i generna.
Jag får nästan sitta på händerna när jag ser annonser med blandraser som är 25% det och 25 % ditt och allt vad de nu är. Vill alltid fråga om de har stamtavla och hur det kommer sig att de valt att korsa som de gjort.

Samma här. Vill fråga vad katten med stamtavla heter. Har frågat, men ofta vet dom inte det. Men dom vet att den är renrasig?
 
En vanlig förklaring är att den är renrasig men 'uppfödaren' inte orkat/haft råd att regga föräldrarna eller ungarna. Undrar ofta hur det går när pappakatt måste vara reggad om den lånats ut som avelshane.
 
Jag vet också folk som har alla möjliga "raser" i sina katter, fast när man kollar på katterna ser dem ut som vanliga huskatter :cautious:

Har man huskatter och vill känna sig snofsig kan man göra som jag, jag har 2 raskatter och 2 huskatter, så när folk frågar vad det är för ras på min katter räknar jag först upp raskatterna och sedan "1 renrasig korthårig bondkatt och 1 renrasig långhårig bondkatt" för jag är 110% säker att mina bondkatter är 110% renrasiga bondkatter, och inte några blocket-blandraser ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp