90 dagar - 2022 edition

Jag har installerat en app för att följa upp mina utmaningar. Enligt den har jag plockat 10 minuter samt fixat diskbänken alla dagar utom två den här veckan. Helt ok ändå känner jag, har varit mycket bpde på jobbet och utanför jobb.
Skönt med en app som kommer ihåg (och påminner på kvällen!) för jag gör det inte 😊
 
Jag har installerat en app för att följa upp mina utmaningar. Enligt den har jag plockat 10 minuter samt fixat diskbänken alla dagar utom två den här veckan. Helt ok ändå känner jag, har varit mycket bpde på jobbet och utanför jobb.
Skönt med en app som kommer ihåg (och påminner på kvällen!) för jag gör det inte 😊
Och nu kom jag på att det är lördag idag, en dag kvar av veckan att lyckas på 😄😄
 
16423554373274172166108630089627.jpg

Går bra här också. Överst är programmet för "Spring en mil på 10 veckor" och under är mina 30 skridskopass.
 
Jag funderar på att börja med bullet journal igen för att ha trackers där jag kan ha koll på vad jag gör.
Har ju mediterat då och då, jag tänkte att från och med idag så blir det att efter kvällsfodringen så ska jag lägga mig och meditera en tio minuter- en kvart.
Jag gillade yoga passet, har lite svårt för när det ska gå fort samtidigt som man vrider ryggraden, så tog det lagom. Men jag kände att skuldrorna/ bröstkorgen blev uppvärmd och avslappnad, stretching i lounge har nog aldrig känts så bra.

Har fått läxa av psykologen att göra en jobbig sak om dagen, så det ska jag också ha med i boju.

Sen funderar jag på om jag ska titta på något insperande eller lärorikt om dagen.

Ni som gör 30 dagars yoga, hur har ni tänkt fortsätta i februari månad?

Jag har hittat en kortare yoga kurs som börjar i slutet av månaden, där jag funderar på om jag ska vara med på. Rabatt dessutom om man var sjukskriven. Jag tänker att det kan vara bra att komma hemifrån ibland. Den hålls på enklare nivå med meditation som avslut.
Har däremot dåligt flås och nojar att jag kommer tycka det är för jobbigt.
 
Gött att ni håller i! Heja!

Min frånvaro i tråden förklaras av fullständig kollaps av min väldigt överambitiösa 90-dagarsplan. :laugh: Det funkade så fint första veckan - när jag var, just det, LEDIG. Jag hade visst i all jul- och nyårsslapphet bekvämt nog förträngt alla tidiga mornar och sena kvällar som det blivit nu när jag har heltidsjobb, ideella uppdrag, hundträning och ett vattenskadat badrum. :angel:

SÅ, lösningen kallas omprioritering. Bort med allt extra glamour och halvtimmes yoga-pass varje dag; fram med "tio-minuter-två-gånger-i-veckan", "vatten-är-bra" och "ibland-behöver-nyllet-göras-rent". Tadaa! Ny plan i verket!

Något som absolut borde tillkomma är ju att lägga telefonen någon annanstans än i sovrummet när det är läggdags... :cautious:
 
Gött att ni håller i! Heja!

Min frånvaro i tråden förklaras av fullständig kollaps av min väldigt överambitiösa 90-dagarsplan. :laugh: Det funkade så fint första veckan - när jag var, just det, LEDIG. Jag hade visst i all jul- och nyårsslapphet bekvämt nog förträngt alla tidiga mornar och sena kvällar som det blivit nu när jag har heltidsjobb, ideella uppdrag, hundträning och ett vattenskadat badrum. :angel:

SÅ, lösningen kallas omprioritering. Bort med allt extra glamour och halvtimmes yoga-pass varje dag; fram med "tio-minuter-två-gånger-i-veckan", "vatten-är-bra" och "ibland-behöver-nyllet-göras-rent". Tadaa! Ny plan i verket!

Något som absolut borde tillkomma är ju att lägga telefonen någon annanstans än i sovrummet när det är läggdags... :cautious:
Det är sjukt mycket enklare för mig att få till träning när jag är ledig! Min ambition är 1-3 pass i veckan. Om jag lyckas med tre är sannolikheten stor att ett pass är lördag och ett söndag :angel:
 
Status efter första veckan:

Sockerfri 6/7 dagar. Min mor bjöd på ostkaka och glass och jag hade inte hjärta att säga nej. Avstod dock både fika och godis igår när vi hade vänner över på middag.

Alkoholfri 6/7 dagar. Inplanerad middag med mannen på stan i tisdags när vi hade barnvakt, helt enligt plan.

Portionsstorlek 6/7 dagar. Ovan middag på stan blev större än jag behövde men det känns ändå helt ok eftersom det finns "budgeterat" utrymme för dom.

Träningspass på gymmet 3/7.


Att jag inte tidigare tänkt på det här sättet att "budgetera" mina mål och också ha en plan för små avvikelser!? Hela min yrkeskarriär har i stort gått ut på att upprätta och följa upp olika verksamheters budgeterar men jag har aldrig gjort detsamma med mina egna mål.

Status vecka två:

Sockerfri 7/7 dagar. Största utamningen var i lördags då min man fyllde år och vi firade med kladdkaka men det gick ändå ganska lätt att låta bli.

Alkoholfri 7/7 dagar. Läppjade lite på vinet under sagda födelsedag men det var inte så gott så inte svårt att stå över det heller.

Portionsstorlek 7/7 dagar. Tänker noga över vad jag lägger på tallriken och försöker undvika att ta om. Första veckan var jag generellt väldigt hungrig så den här veckan har jag lagt till lite fler mellanmål.

Träningspass på gymmet 2/7. Missade veckans första pass pga. förkylningskänsla men den gick över snabbt så de andra två planerade passen blev av enligt plan.
 
För mig går det där med "skriva på kappan varje dag" - sådär eftersom jag lämnade den till handledaren för tre veckor sedan och fortfarande väntar på feedback. Men eftersom jag har fuskat med referenshanteringen (och inte lagt till dem direkt) har mitt nya löfte blivit att lägga till en referens varje dag och det går faktiskt bättre :D
 
För mig går det där med "skriva på kappan varje dag" - sådär eftersom jag lämnade den till handledaren för tre veckor sedan och fortfarande väntar på feedback. Men eftersom jag har fuskat med referenshanteringen (och inte lagt till dem direkt) har mitt nya löfte blivit att lägga till en referens varje dag och det går faktiskt bättre :D

Menar du att du SKIPPAR den klassiska kollar-och-lägger-till-alla-referenser-i-sista-minuten? :eek: :D
 
Menar du att du SKIPPAR den klassiska kollar-och-lägger-till-alla-referenser-i-sista-minuten? :eek: :D
Det är hundratals och åter hundratals referenser. Sista minuten skulle innebära sista-två-månaderna om jag inte tar tag i det nu. :D

Men det är så jävla tråkigt. Tog mig tre år att börja använda mig av ett rimligt referenshanteringsprogram, men efter att jag gjort det blev det liiiite lättare :D Det är nästan någon form av självdestruktivitet i det. Letar artiklar - läser artiklar - skriver en mening i kappan, lägger till författarnamn och årtal, men skippar att lägga till referensen. Måste därför lägga dubbla tiden på att tracea tillbaka och leta upp referenserna och artiklarna igen i ett senare skede. För jag har ju så lite att göra och är så ostressad i övrigt....
 
Det är hundratals och åter hundratals referenser. Sista minuten skulle innebära sista-två-månaderna om jag inte tar tag i det nu. :D

Men det är så jävla tråkigt. Tog mig tre år att börja använda mig av ett rimligt referenshanteringsprogram, men efter att jag gjort det blev det liiiite lättare :D Det är nästan någon form av självdestruktivitet i det. Letar artiklar - läser artiklar - skriver en mening i kappan, lägger till författarnamn och årtal, men skippar att lägga till referensen. Måste därför lägga dubbla tiden på att tracea tillbaka och leta upp referenserna och artiklarna igen i ett senare skede. För jag har ju så lite att göra och är så ostressad i övrigt....
Jag säger bara EndNote. :heart

/Mvh relaterar pga väntar på kappakommentarer och ska skicka till läsgrupp på fredag....
 
Check på mina (ganska lågt satta) mål förra veckan :) Fem minuter stretch varje dag och hudvård tre gånger. Kroppen känns faktiskt bättre nu när jag tagit mig tid att stretcha och skaka loss några minuter varje dag så jag tror att det gör skillnad :)
 
Yoga avklarat!
(klappar mig själv på axeln varje gång jag gör det på förmiddagen - och inte skjuter upp det till innan läggdags)

Gårdagens pass lossade bröstkorgen och den kombon med kvälls meditationen som fokuserade på andning, har gjort att det känns "konstigt" (på ett positivt sett) när jag andas. Känns som om jag kan expandera revebenskorgen på ett annat sätt if that makes sense.

Har anmält mig till yogakursen, så vi får se om jag kommer med. 🙂
 
Det är hundratals och åter hundratals referenser. Sista minuten skulle innebära sista-två-månaderna om jag inte tar tag i det nu. :D

Men det är så jävla tråkigt. Tog mig tre år att börja använda mig av ett rimligt referenshanteringsprogram, men efter att jag gjort det blev det liiiite lättare :D Det är nästan någon form av självdestruktivitet i det. Letar artiklar - läser artiklar - skriver en mening i kappan, lägger till författarnamn och årtal, men skippar att lägga till referensen. Måste därför lägga dubbla tiden på att tracea tillbaka och leta upp referenserna och artiklarna igen i ett senare skede. För jag har ju så lite att göra och är så ostressad i övrigt....

Jag säger bara EndNote. :heart

/Mvh relaterar pga väntar på kappakommentarer och ska skicka till läsgrupp på fredag....

Jag saknar verkligen plugget något oerhört men det mildras liiiite, lite när ni börjar prata referenshantering... :angel::laugh:
 
Check på mina (ganska lågt satta) mål förra veckan :) Fem minuter stretch varje dag och hudvård tre gånger. Kroppen känns faktiskt bättre nu när jag tagit mig tid att stretcha och skaka loss några minuter varje dag så jag tror att det gör skillnad :)

Fast de kanske var högt satta utifrån hur din vecka såg ut i övrigt?
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 931
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 126
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 573
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp