90 dagar - 2023

Fruentimber

Trådstartare
ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA!
(Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat)

Tidigare år:
2021
2022

Skamlöst taget från tidigare tråd: Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra nya rutiner eller vanor och hålla dessa under 90 dagar. Denna period sträcker sig mellan 1 januari - 31 mars 2022.

Dags att marinera och förkovra sig lite extra under årets första tre månader, med andra ord! Vad svär du vid denna gång? Ta sig igenom Dostojevskijs samlade verk? Lära dig fula ord på 13 olika språk? Börja sortera dina strumpor? Sjunga "Broder Jakob" varje gång du duschar? Satsa på att göra milen, sticka en halv näsduk, ge dig själv daglig sovmorgon, sätta skorna på skohyllan istället för att lämna dem på mattan i hallen - inget är för litet eller för stort.

Tips från coachen:
- Vi håller tråden fri från fokus på vikt, då vikttrådar redan finnes. Däremot helt ok att vilja fokusera på t ex motion eller att få i sig frukost varje morgon.
- Ha en plan B vid sjukdom eller annat förhinder om du t ex hade tänkt dig daglig ultralöpning eller andra ExTrEmA hittepå.
- Det behöver inte vara samma sak under 90 dagar, utan kan delas upp i t ex 30 dagar akvarellmålning, 30 dagar oljemålning och 30 dagar graffiti, eller t ex 5 dagar med godis, 2 utan i tre månader osv osv osv.

2c0zzs.jpg
 
Jag ska fundera, men spontant vill jag fortsätta med att göra tio armhävningar och situps om dagen.
Sen vill jag komma igång med vv's komma igång och jogga schema. Jag tror det kallas 5 km på 6 veckor eller liknande. Åtminstone 45 dagar är fulla, får se om jag är nöjd med att hålla igång de resterande 45 eller lägga till något.
(Med tanke på att jag hade hoppats komma igång med joggade redan- men jag gick en timme på tårna med ena foten pga skoskav och det slutade med ett ont knä. Så bättre lycka denna gången.. 🤪)
 
Senast ändrad:
ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA!
(Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat)

Tidigare år:
2021
2022

Skamlöst taget från tidigare tråd: Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra nya rutiner eller vanor och hålla dessa under 90 dagar. Denna period sträcker sig mellan 1 januari - 31 mars 2022.

Dags att marinera och förkovra sig lite extra under årets första tre månader, med andra ord! Vad svär du vid denna gång? Ta sig igenom Dostojevskijs samlade verk? Lära dig fula ord på 13 olika språk? Börja sortera dina strumpor? Sjunga "Broder Jakob" varje gång du duschar? Satsa på att göra milen, sticka en halv näsduk, ge dig själv daglig sovmorgon, sätta skorna på skohyllan istället för att lämna dem på mattan i hallen - inget är för litet eller för stort.

Tips från coachen:
- Vi håller tråden fri från fokus på vikt, då vikttrådar redan finnes. Däremot helt ok att vilja fokusera på t ex motion eller att få i sig frukost varje morgon.
- Ha en plan B vid sjukdom eller annat förhinder om du t ex hade tänkt dig daglig ultralöpning eller andra ExTrEmA hittepå.
- Det behöver inte vara samma sak under 90 dagar, utan kan delas upp i t ex 30 dagar akvarellmålning, 30 dagar oljemålning och 30 dagar graffiti, eller t ex 5 dagar med godis, 2 utan i tre månader osv osv osv.

2c0zzs.jpg

När man skamlöst kopierar från gamla tråden och glömmer ändra 2022 till 2023... :cautious: NÅVÄL. Ni får stå ut.
 
Intressant! Jag har inte varit med i den förut men det kan ju vara ett intressant projekt... Men vad ska jag välja för något, som är nåbart 🤔. Set up for success liksom, och klara eventuella dippar och om hjärnan blir stressfriterad. Hmm. Hänger här och ser vad ni andra skriver så jag kan inspireras 😁.
 
Jag har ett klart förbättringsområde i att jobba mer aktivt med att hålla kontinuerlig ordning och reda i min e-post (främst jobbmejlen då). Har för närvarande väldigt många väldigt gamla e-postmeddelanden som ligger kvar och ruttnar pga att mejlen slammar ju igen på nolltid av alla "svara alla"-meddelanden om nyheter, personalfrågor, fika, systemuppdateringar, möten och gemensamma aktiviteter. Och insprängt bland dem finns det mycket som känns "bra eller roligt att ha kvar" men som lätt drunknar i det andra bruset.

Planen är därför att nyttja minst 15 minuter per arbetsdag - t ex under tågresan till jobbet - med att gå igenom, kasta eller på ett mer strukturerat sätt systematisera de mejl som inkommit föregående dag och som inte kunnat sopas undan direkt. Helst också en ännu bättre struktur med avsatt tid åt att hantera och besvara det som behövs men det är ev. att begära för mycket att fixa det varje dag.
Eftersom jag jobbar även 1 januari så är jag på från start. :)

(För övrigt är det en intressant iakttagelse att några kollegor har liknande kaosstruktur som jag både när det gäller e-posthantering och utbredning över det fysiska skrivbordet, och att vi nästan alla jobbar med liknande ärendetyper med en överrepresentation av siffror. :D Ändå har vi allihop koll på det som behövs, på något sätt.)
 
Kommer upprepa föregående års mål att yoga varje dag. Följer Yoga with Adriene på Youtube, on har alltid en 30dagars-utmaning i januari, så börjar där.

Vill få bättre ordning hemma, försökte med att städa 10 min/dag förra gången, vilket jag tappade rätt fort... Så vet inte om jag ska försöka med samma, eller hitta på någon annan strategi ...

Vill komma igång med att lära mig sy - så ett projekt per månad tänker jag där. (Shoppingpåse/kjol/sy om ngt befintligt eller så)
 
Jag kommer återkomma. Måste snickra ihop någon form av livsstilsförändring, ska fundera över julen, vad det blir.

Men vill tillägga att jag hade som mål förra gången att komma igång och träna och hålla i det, om jag kommer ihåg rätt. Om man bortser från sjukdom ett antal månader så är det en vana som håller i sig, så dessa 90 dagar hjälpte verkligen! Superbra initiativ! :)

Det jag vet att jag vill få in är promenader! Jag var ganska duktig förra vintern, men glömde bort det ganska snabbt tyvärr. Dock lite svårare idag då jag bytt jobb.
 
Jag vill få in rutinen att läsa tidningen varje dag. Jag har prenumerationen, jag ägnar redan för mycket tid åt skärmar och jag behöver vara insatt i lite av varje när det kommer till lokala frågor eftersom jag är kommunpolitiker. Alltså, jag hoppar på och ska åtminstone ögna igenom papperstidningen varje dag.
 
1. Kliva upp när klockan ringer - sluta snooza.

2. Promenera 20 minuter på löpbandet varje morgon. Det behöver inte gå snabbt.

3. Ägna 1h/dag åt min uppsats från 1/2 (terminen börjar inte).

Behöver börja ta vara på min tid bättre, annars kommer jag inte hinna med i vår. Sen har jag någon förhoppning om att börja vandra och det blir lättare om jag börjar inne än inte börjar alls. 20 minuter är förstås ingenting men det handlar om vanan, rutinen.
 
Tror jag också hakar på med målet att yoga varje dag, eller minst fem dagar i veckan (wiggle room för sjukdom och annat). Min kropp mår så himla bra när jag håller igång yogandet, även om det ”bara” blir en kvart om dagen. Ändå är det så lätt att glömma av, prioritera annat…
 
Komma i säng i bättre tid, särskilt när jag jobbar dagen efter (men egentid framför tvn är så skönt!).

Ladda ner en kom-i-form-app igen med fokus på magmuskler. Dom är obefintliga efter graviditeterna. Och använda appen då ;).

Och använda min smartwatch dagligen (måste tyvärr ta av den på jobbet, har provat ha den på benet istället och det tycktes fungera så det borde jag då).
 
Förra året körde jag 90 dagar med skidor - och vid snöbrist skierg. Lyckades trots två omgångar med sjukdom få in 78 pass (74 på snö! ) vilket jag var mäkta nöjd med. Eventuellt blir det en repris, men samtidigt vill jag nog inte bara skida i år - och skierg är inte ett alternativ pga att gymmet har bytt till handtag utan remmar vilket jag får nackproblem av. Jag klurar vidare på detta!

I år ska jag bli bättre på att producera artiklar och avser öppna aktuellt dokument med text åtminstone en gång om dagen i minst 20 minuter även om jag så bara stirrar på texten. Får se hur jag löser det den 1-2 januari när jag är bortrest och inte har datorn med mig.
 
Jag ska äta ordentlig frukost, lunch och middag varje dag. Alltså frukost på morgonen, lunch mitt på dan (11-14) och middag tidig kväll (17-20). Mitt liv blir så mycket enklare när mat-och-sov-klockan fungerar.

Bonus om jag har matlåda till jobbet istället för att äta ute. Ska förbereda och bunkra upp med lite matlådor i frysen att ta till under latare dagar.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
23 859
Kropp & Själ Jag tänkte ge mig själv en 90-dagars utmaning med start 1 januari, slutdatum 31 mars, som någon form av nyårslöfte/nystart. Någon som...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
10 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp