90 dagar - Fall Edition 2023

F

Fruentimber

SKEPP O'HOJ

"Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare 90-dagarstrådar, alternativt avundsjukt suktat efter dessa på avstånd, men som ändock är högst medvetna om att den traditionella tiden för 90 dagar faktiskt sträcker sig mellan 1 januari-31 mars (efter tre år tänker jag skamlöst kalla det för tradition, jajemän).

MEN - då TS själv kommit lite på efterkälken, samt även är något uttråkad (kanske framför allt detta), kommer nu så ytterligare en 90-dagar för 2023; Fall Edition! Lite varmare, lite ljusare, lite snyggare.

Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra nya rutiner, händelser eller göromål och hålla dessa vid i liv under 90 dagar. Höstens period sträcker sig mellan 1 september - 30 november 2023.

Som vanligt är inget för litet eller för stort - allt (typ allt, se avsnittet "Tips från coachen" nedan) är tillåtet! Baka 90 olika sorters kakor på 90 dagar, springa 27 meter varje lördagsmorgon, prata göteborgska varje gång en telefonförsäljare ringer, städa toaletten ojämna tisdagar, spendera en kvart dagligen med att citera valda fraser från Star Wars? Bara din fantasti sätter gränserna!

Tips från coachen:
- Vi håller tråden fri från fokus på vikt, då vikttrådar redan finnes. Däremot helt ok att vilja fokusera på t ex motion eller att få i sig frukost varje morgon.
- Ha en plan B vid sjukdom eller annat förhinder om du t ex hade tänkt dig daglig ultralöpning eller andra ExTrEmA hittepå, så faller du inte ur lika lätt.
- Det behöver inte vara samma sak under 90 dagar, utan kan delas upp i t ex 30 dagar akvarellmålning, 30 dagar oljemålning och 30 dagar graffiti, eller t ex 5 dagar med godis, 2 utan i tre månader osv osv osv.
- En habit tracker kan hjälpa dig hålla koll på att det du svurit vid blir gjort! Antingen gör du en själv, eller så köper du och laddar enkelt ner en mall från t ex Etsy (ej spons, men borde bli, med tanke på föregående tråds inköp).

Och så självklart - skriv ett inlägg med vad du tänkt hitta på, och uppdatera hur det går längs vägen här i tråden!
GO GO GO!

hhgf.gif
 
Jag hakar på och tar väl i från tårna den här gången:

● Meditera 10 minuter minst 4 dagar i veckan.
● Komma igång med joggandet igen, siktar på 2 pass i veckan de första 30 dagarna för att göra det enkelt.
● Komma ihåg att gå in i den här tråden och uppdatera en gång i veckan. :idea:
 
Jag hakar på och tar väl i från tårna den här gången:

● Meditera 10 minuter minst 4 dagar i veckan.
● Komma igång med joggandet igen, siktar på 2 pass i veckan de första 30 dagarna för att göra det enkelt.
● Komma ihåg att gå in i den här tråden och uppdatera en gång i veckan. :idea:

Hähä, jag kan påminna dig om uppdateringarna! :D
 
Men så lämpligt! Tänkte nämligen bygga en ny vana, eller snarare göra ett litet fysiskt projekt, för mig och en lånehäst. Typ, ta oss i form till att rida ett dressyrprogram med godkänd procent, men det kanske inte blir på en officiell tävling dock.

Men det återstår att se vars sagda pålle ska stå uppstallad, lite saker som ska falla på plats först. Står han kvar där han står nu kanske målet blir att köra dit och rida 1 gång per vecka (det är ganska långt dit).

Och för egen del... Hmm, undrar om jag skulle kunna hålla i och göra klart en 30-dagars yoga-utmaning 🤔?
 
Jag måste vara med, det har dock gått bedrövligt dåligt tidigare 😅 jag sätter rätt diffusa/snälla mål som borde vara ganska lätta att klara av.

* Få in mer rörelse. Gymmet 1-2 gånger i veckan och promenader på lunchen eller kvällen någon gång i veckan får vara godkänt. Allt utöver är bonus! I september tror jag cirkelträningen med jobbet drar igång!

* Äta bättre/nyttigare. Försöka hålla mig till att "unna mig" främst på helgerna och försöka laga bättre mat när jag sover borta på veckorna. Svårigheten är dock att köket inte är så fräscht, jag måste hinna använda råvarorna och det måste gå snabbt. Men ska försöka göra lite research!

* Försöka hushålla med pengarna så jag kan fylla på sparkontot tills i december, då åker vi utomlands. 😊 Sätta över 1500 kr i månaden och inte stjäla något därifrån under utmaningen?
 
Åh så bra :) Jag har alltid stora idéer om vad jag ska orka göra till rutiner men jag ska försöka vara snäll mot mig själv ;)

* Plugga i studiesal/lässtudio måndag-onsdag och fredag mellan kl. 09-14 med Pomodoro-teknik och minst 40 min lunchrast

* Laga mat varje måndag (och be om hjälp med det om livet strular)

* Inte studera på helgerna (om inget extraordinärt händer eller om det är tenta måndagen efter :D)

* Ha filmkväll varje torsdag

* Äta ägg till sen frukost några ggr/v

* Äta choklad på lördagar
 
Jag tänkte på den förra 90 dagarstråden bara för någon dag sedan! Jag har haft en paus när det kommer till att lyssna på ny rekommenderad musik under sommaren men nu har jag precis dragit igång min bucketlist igen på läkarens order, då han tycker sig se en helande effekt. Men jag behöver struktur! :D
 
Jag har hållit liv i min tidigare "90 dagars", åtminstone tills efter semestern, då tappade jag fokus. Så jag kör ett krafttag och börjar om på nytt, och hoppas det ska gå bättre denna gång i svårare moment ;)

Bara för att komma ihåg:
- Skriva ihop ett träningsschema och sedan träna utefter det.
- Äta bättre/sundare. Skippa läsk helt. Skippa färdigrätter helt. Äta mer frukt/grönsaker.
- Köpa en keyboard? Och i så fall spela.
- Läsa mer.
- Gå med i kurser. Skrivarkurs, Teaterkurs.
- Söka in på utbildning.
- Äta ägg, eller i alla fall försöka lära min hjärna att jag numera tål ägg och kan äta det. Faktiskt.
- Ha yoga. Helst varje dag och inte bara en gång i veckan som nu.

Det är allt jag har i minnet just nu.
 
Jag har hållit liv i min tidigare "90 dagars", åtminstone tills efter semestern, då tappade jag fokus. Så jag kör ett krafttag och börjar om på nytt, och hoppas det ska gå bättre denna gång i svårare moment ;)

Bara för att komma ihåg:
- Skriva ihop ett träningsschema och sedan träna utefter det.
- Äta bättre/sundare. Skippa läsk helt. Skippa färdigrätter helt. Äta mer frukt/grönsaker.
- Köpa en keyboard? Och i så fall spela.
- Läsa mer.
- Gå med i kurser. Skrivarkurs, Teaterkurs.
- Söka in på utbildning.
- Äta ägg, eller i alla fall försöka lära min hjärna att jag numera tål ägg och kan äta det. Faktiskt.
- Ha yoga. Helst varje dag och inte bara en gång i veckan som nu.

Det är allt jag har i minnet just nu.

Jag höll liv i min också bra länge, men precis som för dig så kom semestern emellan! Men nu är jag pepp på att starta upp igen! :bump:

Köp en keyboard för bövelen, så kan jag också ha som punkt att faktiskt sätta mig lite regelbundet vid fylle-flygeln som mest bara stått som en vacker klenod sen det köptes en lite väl blöt kväll för ett par år sen nu!
 
Jag måste vara med, det har dock gått bedrövligt dåligt tidigare 😅 jag sätter rätt diffusa/snälla mål som borde vara ganska lätta att klara av.

* Få in mer rörelse. Gymmet 1-2 gånger i veckan och promenader på lunchen eller kvällen någon gång i veckan får vara godkänt. Allt utöver är bonus! I september tror jag cirkelträningen med jobbet drar igång!

* Äta bättre/nyttigare. Försöka hålla mig till att "unna mig" främst på helgerna och försöka laga bättre mat när jag sover borta på veckorna. Svårigheten är dock att köket inte är så fräscht, jag måste hinna använda råvarorna och det måste gå snabbt. Men ska försöka göra lite research!

* Försöka hushålla med pengarna så jag kan fylla på sparkontot tills i december, då åker vi utomlands. 😊 Sätta över 1500 kr i månaden och inte stjäla något därifrån under utmaningen?

Diffusa mål kan vara svåra just för att de blir diffusa! Bra att verkligen fundera lite och vara mer specifik, tror det är lättare att följa upp då. :)
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 622
Senast: _Elly_
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp