90-tals accessoarer

Silver Girl

Trådstartare
Jag ska om tre veckor på en 90-talfest. Kläder kommer bli jeans och rosa oversize t-shirt med en jeansskjorta knuten runt midjan. Håret i hög tofs med scrunchie.
20221112_191514.jpg

Men vilka av dessa örhängen är mest 90-tal?
Och ska jag ha något halsband och i så fall vad? Trodde jag hade min lilla plastnapp kvar men kan inte hitta den, den hade varit perfekt.
Väska? Vad hade man på 90-talet?
 
Jag ska om tre veckor på en 90-talfest. Kläder kommer bli jeans och rosa oversize t-shirt med en jeansskjorta knuten runt midjan. Håret i hög tofs med scrunchie.
Visa bifogad fil 105313
Men vilka av dessa örhängen är mest 90-tal?
Och ska jag ha något halsband och i så fall vad? Trodde jag hade min lilla plastnapp kvar men kan inte hitta den, den hade varit perfekt.
Väska? Vad hade man på 90-talet?
Bägge är 80tal för mig. På nittiotalet hade vi långa örhängen i silvermedalj.
 

Bifogade filer

  • 166828994178689073010950177066.jpg
    166828994178689073010950177066.jpg
    148,9 KB · Visningar: 96
Jag ska om tre veckor på en 90-talfest. Kläder kommer bli jeans och rosa oversize t-shirt med en jeansskjorta knuten runt midjan. Håret i hög tofs med scrunchie.
Visa bifogad fil 105313
Men vilka av dessa örhängen är mest 90-tal?
Och ska jag ha något halsband och i så fall vad? Trodde jag hade min lilla plastnapp kvar men kan inte hitta den, den hade varit perfekt.
Väska? Vad hade man på 90-talet?

Inte rosa t-shirt. På nittiotalet bar man inte rosa om man inte var hemskt illa tvungen. Inte heller några pastellfärger om inte morsan tvingade en till påsk.

Sen beror det vilken kultur man kände sig mest hemmastadd i. Grunge eller hårdrock eller alternative?
Jeans gärna trasiga i knäna, alldeles för stor rutig skjorta om det ska vara grunge, sneakers.
Hårdrock svart band t-shirt, kängor.

Den "snygga bruden" ska ha buffalo skor och bootcut jeans, kort kjol ovanpå jeansen. Tight topp.

Håret ska definitivt inte vara uppsatt alls, om man inte riktar sig in på -89 hellre än -95. Blir det uppsatt så är det låg tofs som gäller, eller "hit me baby one more time" två tofsar, men endast om man kör hela Britney stilen.
 
Inte rosa t-shirt. På nittiotalet bar man inte rosa om man inte var hemskt illa tvungen. Inte heller några pastellfärger om inte morsan tvingade en till påsk.

Sen beror det vilken kultur man kände sig mest hemmastadd i. Grunge eller hårdrock eller alternative?
Jeans gärna trasiga i knäna, alldeles för stor rutig skjorta om det ska vara grunge, sneakers.
Hårdrock svart band t-shirt, kängor.

Den "snygga bruden" ska ha buffalo skor och bootcut jeans, kort kjol ovanpå jeansen. Tight topp.

Håret ska definitivt inte vara uppsatt alls, om man inte riktar sig in på -89 hellre än -95. Blir det uppsatt så är det låg tofs som gäller, eller "hit me baby one more time" två tofsar, men endast om man kör hela Britney stilen.
Eller sån där lugg som sidokammad i en båge🙄
 
Tycker också det låter mer 80 än 90 tal I ursprungsinlägget.
Jag är lite osäker om mina minnen är sent 90 tal eller tidigt 00 tal (född 89), men SUPERLÅGA jeans, alltså så låga att höftbenen syns, och så gärna en synlig stringtrosa. Toppar/linnen med spagettiband. Adidas byxor med plastknappar i sidorna. Mjukisbyxor (sammet/velour helst!) med ord på röven, typ 'juicy'. Linne över tshirt. Idominsalva så läpparna var helt vita nästan. Korta linnen så magen syntes. Bootcut jeans. Buffalo skor. Skejtskor typ DC. Väskapshjärtan som halsband eller chokers. Kroppsglitter. Byxa och kjol i ett. Jeans till klänning.

Kolla filmen Fucking Åmål så hittar du säkert lite inspiration :)
 
Hos oss hade vi en period där exakt alla gick i Adidas-byxor (viktigt att de hade rätt antal ränder och helst skulle de ha knappar längs med hela benen upp). Sporty Spice var den stora inspirationen här!

Till det hade man spagettilinne (gärna magkort) om det var varmt, eller Champion-tröja om det var kyligare. Jag fick aldrig några äkta Adidasbyxor men hade en mossgrön Championtröja med lila text som jag höll mer kär än livet själv. 😂

På fötterna var det Buffaloskor som var det coolaste man kunde ha. Annars gick det bra med träningsskor men man fick absolut inte knyta snörena i en synlig knut utan de skulle man lägga inne i själva skon. Och de skulle vara så pass löst åtdragna att man nästan riskerade tappa skorna 😂

Annars var ju jazzbyxorna riktigt hett! En period hade de inbyggd kjol! 😄
Gärna så glansiga som möjligt och med ordentligt utsvängda benslut.

Chokerhalsband var som tidigare nämnt en viktig accessoar!
Hårmascara minns jag också, där man målade några hårslingor i coola färger. 😎
 
Tycker också det låter mer 80 än 90 tal I ursprungsinlägget.
Jag är lite osäker om mina minnen är sent 90 tal eller tidigt 00 tal (född 89), men SUPERLÅGA jeans, alltså så låga att höftbenen syns, och så gärna en synlig stringtrosa. Toppar/linnen med spagettiband. Adidas byxor med plastknappar i sidorna. Mjukisbyxor (sammet/velour helst!) med ord på röven, typ 'juicy'. Linne över tshirt. Idominsalva så läpparna var helt vita nästan. Korta linnen så magen syntes. Bootcut jeans. Buffalo skor. Skejtskor typ DC. Väskapshjärtan som halsband eller chokers. Kroppsglitter. Byxa och kjol i ett. Jeans till klänning.

Kolla filmen Fucking Åmål så hittar du säkert lite inspiration :)
Juicy mjukisarna var nog mer 00-talet.
Hade glömt kroppsglittret 🙈 jösses så mycket kroppsglitter jag använde!
 
Tycker också det låter mer 80 än 90 tal I ursprungsinlägget.
Jag är lite osäker om mina minnen är sent 90 tal eller tidigt 00 tal (född 89), men SUPERLÅGA jeans, alltså så låga att höftbenen syns, och så gärna en synlig stringtrosa. Toppar/linnen med spagettiband. Adidas byxor med plastknappar i sidorna. Mjukisbyxor (sammet/velour helst!) med ord på röven, typ 'juicy'. Linne över tshirt. Idominsalva så läpparna var helt vita nästan. Korta linnen så magen syntes. Bootcut jeans. Buffalo skor. Skejtskor typ DC. Väskapshjärtan som halsband eller chokers. Kroppsglitter. Byxa och kjol i ett. Jeans till klänning.

Kolla filmen Fucking Åmål så hittar du säkert lite inspiration :)
Det låter mera som 2000->
 
Hmm, får fundera lite till. Inga av de stilar ni beskriver känner jag mig bekväm med eller kan lätt sätta ihop utan att köpa kläder jag sedan aldrig kommer använda. Gillar egentligen inte att klä ut mig eller temafester så vill hålla det enkelt. (Men vill gå på denna fest pga mycket trevligt sällskap).
 
Hmm, får fundera lite till. Inga av de stilar ni beskriver känner jag mig bekväm med eller kan lätt sätta ihop utan att köpa kläder jag sedan aldrig kommer använda. Gillar egentligen inte att klä ut mig eller temafester så vill hålla det enkelt. (Men vill gå på denna fest pga mycket trevligt sällskap).
Jag hade valt din stil i så fall. Det finns ju massor av folk som är "efter" och inte följer trenderna när de kommer, så du sitter kanske fast i 89 istället för att ha halkat in i 90 :D
 
Hmm, får fundera lite till. Inga av de stilar ni beskriver känner jag mig bekväm med eller kan lätt sätta ihop utan att köpa kläder jag sedan aldrig kommer använda. Gillar egentligen inte att klä ut mig eller temafester så vill hålla det enkelt. (Men vill gå på denna fest pga mycket trevligt sällskap).
Men då tycker jag du kör på det du har. Det viktiga är ju att ha kul på Festen!
Och det blir ju inte vettigt att köpa massa nya saker som aldrig används igen. Inte välanvända pengar.
 
90 talet var ju ett mkt kvinnligt mode för oss som var lite äldre än fjortis. Jag som är född 67 ser ju hur mkt som har kommit tillbaka i höstens mode faktiskt. Mkt av de som säljs idag hänger i min garderob sen typ 30 år tillbaka 😁

Jag hade ju mycket långa kappor, dräkter, kostymbyxor och ibland med tillhörande kavaj, dom var ganska stora och vida. Eller Levis, vit top och svart bomberjacka och cowboysboots mkt boots var det och platådojor alltså sådana som finns i miljoner i affärerna idag.

a391fd7df0f244b4bdfa477b636c1bc4.jpg



I smyckesväg var det ganska stilrent efter 80 talets krimskrams med 800 kedjor och pärlhalsband runt hals och handled. Typ Madonna alldeles i början av hennes karriär.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som förälder stöter man på diverse svårigheter, just nu ligger mitt fokus på hur otroligt svårt det är att vara förälder till två...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
14 333
Senast: Miks
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 820
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp