A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.

honung

Trådstartare
Jag fattar inte vad Sverige håller på med. Släpp honom. Han är finkad för en viral film, ingen har gjort anmälan mot honom. De stalkande killarna är ute, på grund av att deras 'brott' inte ger tillräckligt allvarlig straffpåföljd. På filmen slänger Rocky killen i backen, och jag tycker - so what? Han är finkad och kvarhållen av en princip. Han har nog suttit av/förlorat arbetsinkomst så det finns liksom inga rimliga proportioner på detta. Av det flertalet filmer jag sett, har Rockys sällskap och däribland livvakten bett de här killarna att vända och gå åt annat håll, att sluta att följa och "we don't want trouble" och avslutar vänligt med "tacke care". Att dessa killar fortsatt följa efter Rockys sällskap och det hela eskalerat råder ingen tvekan om, men kom igen Sverige - vad i hela friden håller man på med som inte släpper iväg Rocky? Har buke åsikter?
 
Fast att någon vägrar sluta följa efter betyder väl inte att man har rätt att misshandla personen?

Nu har inte jag sett alla filmer, men den du visar här gör inte att jag tycker att det är rättfärdigat att misshandla någon.

Han är ju häktad för att han är utländsk medborgare och därmed en flyktrisk. Jag tycker att det är helt i sin sak faktiskt. Om han hade varit en "nobody" som var misstänkt för gruppvåldtäkt, hade du tyckt att det var rätt att låta personen fly då?
 
Eh, detta handlar inte om någon 'nobody' eller gruppvåldtäkt - varför ska jag bemöta det påståendet?
Jag hävdar inte heller att instagramfilmen visar något som rättfärdigar misshandel, tvärtom?
 
Eh, detta handlar inte om någon 'nobody' eller gruppvåldtäkt - varför ska jag bemöta det påståendet?
Jag hävdar inte heller att instagramfilmen visar något som rättfärdigar misshandel, tvärtom?
För att kända personer inte har större rättigheter än någon annan. Det är en misstanke om ett brott, ingen av oss vet ju ens om det kommer bli åtal än. Så välj vilket våldsbrott du vill efter "nobody", saken är densamma.


Innan saken är utredd så är det väl självklart att han ska sitta häktad, hur kan du ens tänka något annat?
 
Komijjen, personen är snorkänd, USA har utlämningsavtal med EU samt bilateralt med Sverige.
Det här handlar enbart om en principfråga som kan kosta oss vansinnigt stora pengar i slutänden. OCH anseende.
Menar du att åklagare ska ta hänsyn till vad en misstänkt kan kosta oss i pengar och anseende innan hen ev åtalar?


Jag hade aldrig hört talas om personen innan någon delade artikeln på fb igår.
 
För att kända personer inte har större rättigheter än någon annan. Det är en misstanke om ett brott, ingen av oss vet ju ens om det kommer bli åtal än. Så välj vilket våldsbrott du vill efter "nobody", saken är densamma.


Innan saken är utredd så är det väl självklart att han ska sitta häktad, hur kan du ens tänka något annat?
Larv.

Mitt ex sparkade ner mig i en dyngstack med ansiktet neråt och sparkade mig i huvudet och i ryggen vilket gav mig skador jag fick sjukhusvård för. Det blev inget åtal, fallet lades ner.

Det är lång, aldrig tidigare skådad kötid för dömda brottslingar i sverige som går ute på våra gator och väntar på att kriminalvården ska ringa och säga till när det är dags att checka in. Just saying'.
 
Jag fattar nog inte trådstarten. Denne, för mig okände, är häktad misstänkt för misshandel. Vad är det konstiga med det?

Det enda som.kunde ha varit konstigt, om vi inte hade hunnit vänja oss, är väl Trumps idé att han ska snacka loss den misstänkte genom att prata med Löfven.
 
Om man nu har så mycket att förlora på att sitta häktad är det märkligt att man så lättvindigt tar till våld. Sedan skulle man önska att arbetet snurrade på till beslut ASAP i varje enskilt fall, extra viktigt när häktning måste göras.

Att ta angrepp mot andra personer på allvar är viktigt, där tycker jag hela samhället måste vridas om ett par snäpp. Det hjälper inte att relativisera brott för att flytta gränserna åt fel håll.

(Skönt att fler inte hade en aning eller hade hört talas om honom. Medierna har lyft fram det som att han är brett känd - ungefär som Dalai Lama och så har man aldrig någonsin ens hört det förut. Kanske stämmer bättre i vissa ålders/musikgenre/geografiska-grupper?)
 
Larv.

Mitt ex sparkade ner mig i en dyngstack med ansiktet neråt och sparkade mig i huvudet och i ryggen vilket gav mig skador jag fick sjukhusvård för. Det blev inget åtal, fallet lades ner.

Det är lång, aldrig tidigare skådad kötid för dömda brottslingar i sverige som går ute på våra gator och väntar på att kriminalvården ska ringa och säga till när det är dags att checka in. Just saying'.
Nej det är inte säkert att det blir åtal här heller. Men han är en flyktrisk, det är därför han sitter häktad. Jätte tråkigt att inte ditt ex blev åtalad och dömd, men hade han varit en flyktrisk så hade han nog blivit häktad med om det fanns tillräckligt med bevis för det.
 
Jag fattar nog inte trådstarten. Denne, för mig okände, är häktad misstänkt för misshandel. Vad är det konstiga med det?

Det enda som.kunde ha varit konstigt, om vi inte hade hunnit vänja oss, är väl Trumps idé att han ska snacka loss den misstänkte genom att prata med Löfven.
Det som skaver är ju just att han blivit häktad för ett brott som en svensk medborgare/bosatt i Sverige (utan flyktfara) aldrig skulle bli häktad för i detta skede. Åklagaren tar således endast stöd i att det kan föreligga en risk för att den misstänkte inte dyker upp till rättegången. Detta innan vi ens vet om åtal kommer att väckas.

Hade det varit ett brott av sådan grad att det normalt hade förelegat en grund för häktning för personer bosatta i landet hade det varit ett annat läge. Men så är alltså inte fallet.

Sen ska man veta att det inte är ovanligt att tilltalade (bosatta i Sv) inte dyker upp till en rättegång. Det finns exempel när rättegångar får ställas in gång på gång för att den tilltalade inte behagar infinna sig. Det är inte tal om ens hämtning förrän efter ett par inställda förhandlingar. Vilket kan leda till en väldigt tidsutdräkt som i sin tur inverkar på kvalitén på vittnenas utsagor. Vilket brottsoffren bara får acceptera att man inte kan göra mer åt. Men här kan vi således häkta redan innan ens åtal har väckts. Det är en sådan ojämlikhet i behandlingen att det skaver.
 
Jag tycker det är trams. De blir förföljda och de ber dem vänligt men bestämt att ge sig av. De vägrar och fortsätter tjafsa. Då har man gjort sitt val och markerat att man vill ha bråk. Ifall jag hade haft två uppenbart påverkade män efter mig så hade jag också velat försvara mig.

Hade det varit Bono, Bryan Adams eller någon annan vit sångare så hade det inte sett ut såhär tror jag.
 
Jag tycker det är trams. De blir förföljda och de ber dem vänligt men bestämt att ge sig av. De vägrar och fortsätter tjafsa. Då har man gjort sitt val och markerat att man vill ha bråk. Ifall jag hade haft två uppenbart påverkade män efter mig så hade jag också velat försvara mig.

Hade det varit Bono, Bryan Adams eller någon annan vit sångare så hade det inte sett ut såhär tror jag.

Jag håller inte alls med om att våld är ens på kartan acceptabelt som svar på olämpligt beteende från andra. Man markerar inte att man vill ha stryk - hela den uppfattningen är absurd och leder till mycket våld - som gärningsmannen sanktionerar för sig själv genom den absurda tanken ”hen bad om det”.

Sedan är själva våldet i straffskalan säkert bara ringa misshandel och böter. Men en mycket viktig markering. Inte politiskt utan rättsligt.

Våld får användas som akut nödvärn, inget annat. Inte uppfostran av andra. Inte preventivt.

Jag tror samhället hade fungerat bättre om fler föräldrar hade delat min uppfattning.
 
Jag tycker det är trams. De blir förföljda och de ber dem vänligt men bestämt att ge sig av. De vägrar och fortsätter tjafsa. Då har man gjort sitt val och markerat att man vill ha bråk. Ifall jag hade haft två uppenbart påverkade män efter mig så hade jag också velat försvara mig.

Hade det varit Bono, Bryan Adams eller någon annan vit sångare så hade det inte sett ut såhär tror jag.
Då ringer man polisen. Inte slår ner och fortsätter att slå/sparka.
 
(Skönt att fler inte hade en aning eller hade hört talas om honom. Medierna har lyft fram det som att han är brett känd - ungefär som Dalai Lama och så har man aldrig någonsin ens hört det förut. Kanske stämmer bättre i vissa ålders/musikgenre/geografiska-grupper?)
Jag känner fortfarande att jag inte har en blekaste aning om vem han är, det enda jag vet är det som står här i tråden :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp