A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
De åtalade säger att det var två drogpåverkade killar som agerade på ett sätt som gjorde att de uppfattade situation som mycket hotfull och att det var troligt att de bar vapen. Rätten skall bedöma om det är trovärdigt. Drogtest som visade positivt och beslag av ex.v. hade varit direkta bevis, nu finns inte det utan det som finns är dels lite filmer av händelsen samt olika vittnen och de här killarnas historia med heroinmissbruk och knivskärning. Det man måste förstå är att det handlar om en bedömning av hur trovärdig den åtalades berättelse är, inte att fälla de här killarna för droganvändning eller knivinnehav.

Hur en person agerar i olika situationer beror i hög grad på tidigare erfarenheter och eftersom de här killarna har ägnat sig åt drogmissbruk och olika former av misshandel även med kniv, ger det stöd för att de åtalade uppfattade dem som farliga. Hade det varit två "söndagsskolegossar" som aldrig varit i bråk tidigare eller brukat droger hade de åtalades berättelse varit långt mindre trovärdig, allt annat lika.
Men det är ju fullkomligt irrelevant att dra in sådana hypotetiska resonemang när man har har bilder och (flera) vittnesberättelser av det faktiska beteendet i den faktiska situationen som de åtalades berättelse kan jämföras med.

Jag fascineras en smula över att såpass många Svenskar verkar ha noll koll på hur Svenskt rättsväsende funkar.

Man kan ju tycka att det ingår i allmänbildningen att ha i af ett hum om sånt..

Det kanske är ointressant för en del , det är väl knappast konstigt att vissa människor väljer bort sådant i livet, jag vet flera som aldrig är inne på en dator, har grava läsproblem eller inte kan skriva, trots det har företag och jobbar långt mer är heltid.
Det finns säkert ämnesområden som de kan och tycker är viktiga som du kan noll om.

Öppen fråga; är det verkligen någon som tycker att borgenssystemet borde införas i Sverige eller att löften från inflytelserika kontakter ska vara relevant för häktningsbeslut?

Om det går att undvika en flyktrisk med andra medel än frihetsberövning är det i grunden bra. Häktade människor ska betraktas som oskyldiga i.o.m att de inte är dömda. Ingen ska behöva sitta frihetsberövad som oskyldig bara för att det finns andra människor som inte kan lämna samma garantier om att de inte kommer fly.

Hur bra ett borgenssystemet uppfyller detta i praktiken har jag dock ingen aning om.

Det handlar om att jag tycker att vi ska skicka signaler genom att ta allvarligt på våldsbrott så att det alltid är tydligt att det inte är accepterat. Att få hålla sig annorstädes är en frivillighet och innehåller inte alls ”förpassas till sina hemländer”. Vare sig för Rocky eller någon annan.

Ja men då tycker du att både asap rocky och den misshandlade ska hålla sig annorstädes? frivilligt såklart men du tycker så??

Ja. Och för att tydliggöra, inte ”håller i flaskor” som om de gick och drack en öl utan flaskorna var halvt dolda i handen/tröjärmen. Ser rätt planerat ut.

Ja det är illa som det verkar att de använt en flaska ja som en kniv.
Det är såklart inte acceptabelt eller ok.

Men om det är öl-flaskor så är väl det så folk gör när de går på stan i områden där det råder alkoholförbud? om det nu va det här? håller flaskan i ärmen för att ingen ska se.
Det ursäktar såklart inte handlingen utan mer att flaskan kanske inte var gömd i ärmen för att användas till ett ev slagsmål.

Läs första citatet ovan. Byt ut honom till henne. Föreställ er att det är en ung, full eller påtänd svensk tjej.

Sedan kan vi fundera på jämnställdhet, lika inför lagen och victim blameing.
Jag kom faktiskt tänka på samma sak - men i fråga om våldtäktsfall (som tyvärr är ett aktuellt ämne) plus att man då började diskutera om tjejen var prostituerad.
Som om det gjorde brottet annorlunda. Eller tycker folk att det förmildrar brottet som den s.k gängmedlemmen i den här historien? Typ de får skylla sig själva?
Skulle dock inte förvåna mig, tyvärr.

Ja men då tycker du att både asap rocky och den misshandlade ska hålla sig annorstädes? frivilligt såklart men du tycker så??

Ja, om någon besöker Sverige med föresatsen att eventuellt utföra våldshandlingar vore det bättre för alla om personen ställer in både besöket och den kriminella handlingen än att de genomför den. Så de som beskriver sig själva som "bra på att slåss" och har föresatsen att demonstrera sina färdigheter på öppen gata får gärna hålla sig annorstädes.

Om jag inte är felinformerad är den ena parten du refererar till här på tillfälligt besök och den andre bor här permanent.

• Gilla
Reactions: Sel
Man tog visserligen inget drogtest på målsägande på sjukhuset, men det är värt att notera att man kontrollerade hans pupiller. Ljusreflexerna var ua och ögonmotoriken god. Det var inte heller något fel på finmotorik eller övriga reflexer. Normal temp och blodtryck. Inget märkligt med pulsen.

Ja det är illa som det verkar att de använt en flaska ja som en kniv.
Det är såklart inte acceptabelt eller ok.

Men om det är öl-flaskor så är väl det så folk gör när de går på stan i områden där det råder alkoholförbud? om det nu va det här? håller flaskan i ärmen för att ingen ska se.
Det ursäktar såklart inte handlingen utan mer att flaskan kanske inte var gömd i ärmen för att användas till ett ev slagsmål.
Oavsett syftet med att gömma flaskorna så hade ett par i Rockys sällskap flaska/flaskor i händerna i samband med att misshandeln startade.

Angående att ha flaskorna för att dricka öl känns osannolikt. Det finns inget i dokumentationen som tydde på att de haft flaskorna någon längre stund eller att de fanns öl i dem. Marken var torr kring glassplittret och ingen drack ur dem på filmklippen.

Ännu en sak som jag fascineras av i den här tråden, är att såpass många anser att victim blaming är helt okej och dessutom "strider" för att skylla på offret.

Ja victim blaming är ju på ett sätt del av svensk rätt. Om jag slår någon helt oprovocerat är det ett värre brott än om jag slår någon som precis utsatt mig för en grov kränkning eller provocering (en så kallad förmildrande omständighet). I det här fallet tycker jag offrets svinaktiga beteende är klart relevant för brottet.

Ja victim blaming är ju på ett sätt del av svensk rätt. Om jag slår någon helt oprovocerat är det ett värre brott än om jag slår någon som precis utsatt mig för en grov kränkning eller provocering (en så kallad förmildrande omständighet). I det här fallet tycker jag offrets svinaktiga beteende är klart relevant för brottet.

Nej, brottet är lika illa oavsett. Det är inte förrän gränsen om nödvärnsrätt nås som våld kan accepteras.

Hela den iden om att våld är berättigat för att någon blev upprörd/retad är befängd.

Svinaktiga beteende vid brottet, ja. Svinaktiga beteende tidigare i livet, nej.

Nej, brottet är lika illa oavsett. Det är inte förrän gränsen om nödvärnsrätt nås som våld kan accepteras.

Hela den iden om att våld är berättigat för att någon blev upprörd/retad är befängd.

Läs i brottsbalken om förmildrande omständigheter så ser du att det inte alls bedömt lika illa oavsett. Det betyder ju i sig inte att våldet är helt berättigat eller accepterat.

Ponera att en person under många år blivit mobbad, misshandlad och kränkt av en mobbare till den grad att personen t.o.m försökt ta sitt eget liv. En dag får offret nog och slår till sin mobbare i en situation som inte utgör nödvärn.

För mig vore det befängt att se det som precis lika illa som någon som exempelvis slår till en helt okänd människa för att han tyckte att hon var "tjock och ful" eller något. Som tur var är det inte så i Sverige.

Läs i brottsbalken om förmildrande omständigheter så ser du att det inte alls bedömt lika illa oavsett. Det betyder ju i sig inte att våldet är helt berättigat eller accepterat.

Ponera att en person under många år blivit mobbad, misshandlad och kränkt av en mobbare till den grad att personen t.o.m försökt ta sitt eget liv. En dag får offret nog och slår till sin mobbare i en situation som inte utgör nödvärn.

För mig vore det befängt att se det som precis lika illa som någon som exempelvis slår till en helt okänd människa för att han tyckte att hon var "tjock och ful" eller något. Som tur var är det inte så i Sverige.
I den här situationen så är jag tämligen säker på att Rocky inte blivit mobbad, misshandlad och kränkt vid något annat tillfälle av den misshandlade. De finns ingen tidigare historia och det finns bildbevis på en stor del av händelserna.

I den här situationen så är jag tämligen säker på att Rocky inte blivit mobbad, misshandlad och kränkt vid något annat tillfälle av den misshandlade. De finns ingen tidigare historia och det finns bildbevis på en stor del av händelserna.

Inget jag påstod heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka