A-form tunika

Enya

Trådstartare
Är det helt ute och omodernt med A-formade toppar/tunikor med trekvartsärm och skärning under brösten? Försöker hitta en sådan, jag har haft tidigare, älskar just själva Aformen och har haft flera olika, gillar när den sitter tight om brösten och håller dem på plats typ och ledigt om min tjocka mage och inte slutar ovanför rumpan. Det ska inte vara något skumt genomskinligt eller märkligt typ utan vanligt bomullstyg. Inte värsta blomtyget heller. Gärna brodyr eller enfärgat med sådant. Lugna färger. Avskyr tusen färger på samma plagg. Snöring vid brösten.

Nå, är det någon som vet vad jag letar efter? Och som kan tipsa om var jag kan hitta en sådan, i större storlekar, utan att betala tusenlappar?

Hade en grön som blev för liten så jag skänkte bort den, korkat gjort. Har en "mintgrön" som tyvärr har sådana där små hål så jag kan inte riktigt med att använda den, ser inte ok ut på tex jobbet. Och fick en av min syster som numera har ungefär 1000 likadana små hål samt är helt blek i färgen och tyget så sliten den är, alldeles för stor nu också.

När jag tänker på kläder är det en sådan tunika jag tänker på, återkommer till. Tight om brösten, vid nedtill. Inte för lång, inte för kort. Jag går alltid i jeans, t-shirt och vid behov munkjacka. Tråkigt, men enkelt när man är stor, och bekvämt. Men trivs i sådan tunika, trivs i linne och skjorta, förlåt, blus heter det tydligen när det är kvinnor som bär dem... och inte heller det hittar jag som faller mig i smaken numera.

Varför är kläder svårt?
 
Kolla bonprix, har sett klänningar i den stilen där 😊
Var ett tag sen men jag tycker de brukar ha ganska samma sortiment när jag kollat!
 
Kikade där förut och de har någon, men de är blommiga eller konstiga ärmar eller flera färger :( Fina, men inte precis diskreta :) Förstår inte grejen med att kläder ska proppas fulla med färger och blommor nuförtiden, speciellt till stora personer? :(

(De har visserligen ett par jeans jag gillade, men det var ju inte det jag egentligen skulle kika efter, men tja... på tal om att jag gillar när det är lite diskret, jeansen har brodyr över båda benen. Lite FÖR mycket kände jag men gillar jeans med brodyr! Pratade med dottern på 15 år en dag om det, hon gillar jeans som mest består av hål mer än tyg och var nästan förfärad över att jag föredrar hela jeans med små blommor broderade.... ;) )
 
Låter som något Indiska skulle kunna ha. Deras webbshop är numera ganska välfungerande tycker jag, så kolla där är mitt tips! Kappahl är också en tänkbar kandidat.
 
Om du kan tänka dig att köpa begagnat så tycker jag att jag ser määängder av tunikor/klänningar i den stilen på tradera🙂.

Annars verkar stilen med tight passform upptill&vidare nedtill vara det som gäller just nu, tycker nästan varenda klänning har det snittet (tyvärr för min del, jag gillar det motsatta😄).
 
Låter som något Indiska skulle kunna ha. Deras webbshop är numera ganska välfungerande tycker jag, så kolla där är mitt tips! Kappahl är också en tänkbar kandidat.
Ah, Indiska, tänkte inte på det! Men de brukar inte ha för stora va? Får kolla i morgon! Tack för tips!
KapAhl är rätt tråkiga och brukar inte ha tyvärr, inte för stora personer så där har jag givit upp lite, men inte kollat i år dock.
 
Om du kan tänka dig att köpa begagnat så tycker jag att jag ser määängder av tunikor/klänningar i den stilen på tradera🙂.

Annars verkar stilen med tight passform upptill&vidare nedtill vara det som gäller just nu, tycker nästan varenda klänning har det snittet (tyvärr för min del, jag gillar det motsatta😄).
Gillar inte tradera just, men har i övrigt inget emot begagnat.

Det är dock ingen klänning jag vill ha, det ska vara en... tröja typ, inte för lång, inte för kort, inte riktigt gå helt nedanför rumpan, men inte heller sluta ovanför, om du förstår. Har också sett mycket tight upp till och vidare nedtill men inte just i den stilen med skärningen just under brösten som verkar vara det som gör hela tröjan/topen/tunikan dess trevliga passform. Köpte i somras en klänning där skärningen bara var lite längre ner men jag ser fasen inte klok ut i den, passar absolut inte mig som tjock, vilket innebär att den bara är provad och inte använd, den typen sitter absolut inte bra på min kropp, förstärker "tunnan" effekten, men samtidigt är min kropp ändå inte tunnformad, även om man kan tro det vid första anblicken.
 
Min kompis som har samma klädtrassel brukar shoppa på vkks.se.
Tack, ska kolla in där :)

Tillägg ifall någon undrar: Ska ha den till jeans så alltså mer tröja/top än klänning. Är absolut inte leggingstypen, även om jag äger leggings är det mer något jag har under klänningar och på vintern under jeans...
 
1649196665234.png

https://www.zalando.se/paprika-tunika-marine-pax21e0fo-k11.html

Min erfarenhet är att ska man ha skärning under brösten så är det bästa alternativet att välja mamma-kläder. :) Och jag har ju lite tjock mage så det brukar funka bra på mig.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Fast om du sätter den där på mig som överviktig person kommer den att sluta ovanför naveln ungefär, och brösten kommer att välla ut som vispgrädde på toppen. 😅
Jag är oxå överviktig och har flera Odd Molly i samma stil och dom sitter fantastiskt bra måste jag säga. Jag har storlek 44 eller L hos Odd Molly.
 
Jag använder en del ärmlösa klänningar (även sådana som inte är avsedda att ha något under) över en enklare topp. Tycker att man inte blir lika beroende av "bröstmarkeringen" för att känna sig "klädd". (har haft lite problem med att knyt e.dyl. hamnar på fel höjd och då blir det inte bra...) De kortare varianterna funkar även till jeans, beror mest på mig själv att jag sällan har byxor.
https://www.indiska.com/se/mode/kla.../tunikor/monstrad-armlos-tunika-110432816blue
https://www.indiska.com/se/mode/kla...tunikor/monstrad-armlos-tunika-110423821green
https://www.bonprix.se/produkt/a-linjeformat-linne-svart-920113/
https://www.bonprix.se/produkt/haengklaenning-i-jersey-med-rund-halsringning-enfaergad-svart-933070/
 
Är det helt ute och omodernt med A-formade toppar/tunikor med trekvartsärm och skärning under brösten? Försöker hitta en sådan, jag har haft tidigare, älskar just själva Aformen och har haft flera olika, gillar när den sitter tight om brösten och håller dem på plats typ och ledigt om min tjocka mage och inte slutar ovanför rumpan. Det ska inte vara något skumt genomskinligt eller märkligt typ utan vanligt bomullstyg. Inte värsta blomtyget heller. Gärna brodyr eller enfärgat med sådant. Lugna färger. Avskyr tusen färger på samma plagg. Snöring vid brösten.

Nå, är det någon som vet vad jag letar efter? Och som kan tipsa om var jag kan hitta en sådan, i större storlekar, utan att betala tusenlappar?

Hade en grön som blev för liten så jag skänkte bort den, korkat gjort. Har en "mintgrön" som tyvärr har sådana där små hål så jag kan inte riktigt med att använda den, ser inte ok ut på tex jobbet. Och fick en av min syster som numera har ungefär 1000 likadana små hål samt är helt blek i färgen och tyget så sliten den är, alldeles för stor nu också.

När jag tänker på kläder är det en sådan tunika jag tänker på, återkommer till. Tight om brösten, vid nedtill. Inte för lång, inte för kort. Jag går alltid i jeans, t-shirt och vid behov munkjacka. Tråkigt, men enkelt när man är stor, och bekvämt. Men trivs i sådan tunika, trivs i linne och skjorta, förlåt, blus heter det tydligen när det är kvinnor som bär dem... och inte heller det hittar jag som faller mig i smaken numera.

Varför är kläder svårt?
Är det något liknande den här?
 

Bifogade filer

  • B7764DD7-C4C1-4878-8B9C-56C6674F1BBD.png
    B7764DD7-C4C1-4878-8B9C-56C6674F1BBD.png
    323 KB · Visningar: 171
Kikade där förut och de har någon, men de är blommiga eller konstiga ärmar eller flera färger :( Fina, men inte precis diskreta :) Förstår inte grejen med att kläder ska proppas fulla med färger och blommor nuförtiden, speciellt till stora personer? :(

(De har visserligen ett par jeans jag gillade, men det var ju inte det jag egentligen skulle kika efter, men tja... på tal om att jag gillar när det är lite diskret, jeansen har brodyr över båda benen. Lite FÖR mycket kände jag men gillar jeans med brodyr! Pratade med dottern på 15 år en dag om det, hon gillar jeans som mest består av hål mer än tyg och var nästan förfärad över att jag föredrar hela jeans med små blommor broderade.... ;) )
Älskar bonprix just för färgerna och mönstren 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp